ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Grafik TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60213METOZ-GRT0291 Desen I 1 Güz 2 2 3 6
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BANU BURÇİN ÖZTUNÇ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencinin, temel desenin geleneksel öğrenim yollarına başvurarak, çeşitli formlardan seçtiği nesnelerle bir kompozisyon tasarlaması, bu kompozisyonu, rönesansta ortaya çıkan doğrusal perspektifi kullanarak 2 boyutlu bir düzlemde gerçekçi bir şekilde 3 boyut etkisi vererek yapılandırabilmesi amaçlanır. Yaşadığı çevreyi gözlem-analiz-sentez dizgeselinde yorumlayarak yeni bakış açıları kazanması, sanatsal kavramları irdeleyen tartışmalarla öğrencinin yaratıcı potansiyelinin ve kendine özgü duyarlılığının açığa çıkması ve bu tartışmalarla öğrencinin sanatsal bakış açısını sorgulayıp kendini kendi cümleleriyle ifade edebilmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği: Öğrenciler bu derste doğrusal perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim (form), açık-koyu tonlama, anatomi ve sanat tarihi gibi konular hakkında bilgi sahibi olarak, bu konular hakkındaki kuramsal bilgilerini uygulamaya dökerler.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Karakalem desenin uygulama sürecinde kullanacağı materyalleri listeler.
  2) Yaşadığı çevreyi ve nesneleri görselleştirmenin yöntemini açıklar.
  3) Desen alanında kullanılan terimleri tanımlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Resmetmeyi amaçladığı mekanı, nesneyi veya figürü görselleştirmek üzere kompoze ederek tasarlar ve özgün bir biçimde kağıt yüzey üzerine betimler.
  2) Geleneksel sanat tarihindeki desen alanına dair kuramsal ve pratik bilgiyi değerlendirir ve kendi çalışmalarıyla karşılaştırır. Elde ettiği bilgiyi desen çalışmalarına uyarlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Görsel matematik ve eleştirel düşünme becerisini geliştirerek yapıtlarına kendi fikriyle değer biçer.
  2) Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimi ile mesleki yaşamında karşılaşacağı problemlerde kişilik haklarına sahip çıkarak etik kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere saygılı bir şekilde kararlar verir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma toplantısı. Dönem boyunca kullanılacak malzeme listesinin tanıtımı.
2) Isınma hareketleri; El, bilek, kol, ve omuz hareketleri aracılığıyla araştırma çizgisi çalışmaları. Çizim malzemeleri
3) Uygulamalı temel perspektif ve desen eğitimi; 3 boyutlu nesnelerin 2 boyutlu kağıt üzerine tek kaçışlı ve çift kaçışlı perspektif algısı aracılığıyla aktarımı, uzamı kağıda aktarırken kalemi, eli ve kolu bir cetvel olarak kullanma, göz-el-nesne ilişkisi. Çizim malzemeleri
4) Tek kaçışlı ve çift kaçışlı perspektif aracılığıyla kübik ve silindirik obje desen çalışması. Çizim malzemeleri
5) Kompozisyon, doluluk-boşluk, oran-orantı çalışmaları. Çizim malzemeleri
6) Ton ve skala çalışması. Çizim malzemeleri
7) Küçük geometrik nesnelerin büyütülerek perspektif kurallarına uygun şekilde çizilmesi. Çizim malzemeleri
8) ARA SINAV : Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi. Tüm çizimler
9) Natürmort; Nesnelerden oluşan bir kompozisyonun kurulumu ve uygulamalı desen çalışması. Çizim malzemeleri
10) Natürmort çalışmasına devam… Çizim malzemeleri
11) Rakursi çizimi; Gerçek bir insan elinin derinlik duygusu verecek biçimde çizilmesi. Çizim malzemeleri
12) Rönesans ustalarından el anatomisi kopya çalışması. Çizim malzemeleri
13) İç mekan hızlı taslak desen çalışmaları. Çizim malzemeleri
14) İç mekan çizimi; yaşam odası, mutfak, banyo vs. gibi seçilmiş bir iç mekan üzerine bir desen çalışması gerçekleştirme. Çizim malzemeleri
15) FİNAL SINAVI : Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi. Tüm çizimler
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Wölfflin, Heinrich (2015) Sanat Tarihinin Temel Kavramları (çev. Hayrullah Örs). İstanbul: Hayalperest Yayınevi
● Berger, John (2009) Görme Biçimleri (çev. Yurdanur Salman). İstanbul: Metis Yayınları
Diğer Kaynaklar: ● Norling, Ernest R. (1999) Perspective Made Easy. New York: Dover Publications
● Bammes, Gottfried (1989) Wir zeichnen den Menschen: Eine Grundlegung. Leipzig: Seemann Verlag

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Grafik tasarımın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklayabilir.
2) Görsel iletişim tasarımında kullanılan tipografi, renk teorisi ve kompozisyon ilkelerini tanımlayabilir.
3) Grafik tasarımın toplumsal, kültürel ve etik boyutlarını değerlendirerek disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirebilir.
4) Yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak özgün ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirebilir.
5) Görsel hiyerarşi, algı psikolojisi ve kullanıcı deneyimi (UX) ilkelerini kullanarak uluslararası pazara uygun tasarımlar yapabilir.
6) Dijital araçlar ve tasarım yazılımlarını etkin kullanarak profesyonel grafik tasarım çalışmaları gerçekleştirebilir.
7) Uluslararası grafik tasarım projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alarak yaratıcı çözümler geliştirebilir.
8) Grafik tasarım projelerini yönetebilir ve süreçlerini planlayarak profesyonel çalışma disiplinini uygulayabilir.
9) Grafik tasarım alanındaki küresel yenilikleri, teknolojileri ve metodolojileri takip ederek kendini sürekli geliştirebilir.
10) Kültürlerarası tasarım ilkelerini benimseyerek küresel kitlelere hitap eden görsel çözümler üretebilir.
11) Kültürel çeşitliliğe duyarlı, etik değerlere uygun ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir.
12) Grafik tasarım süreçlerinde bağımsız çalışma ve takım çalışmasına katılım sağlayabilir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 5.00
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 4 4
Proje 1 4 4
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 12
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 20
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6