Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencinin, temel desenin geleneksel öğrenim yollarına başvurarak, çeşitli formlardan seçtiği nesnelerle bir kompozisyon tasarlaması, bu kompozisyonu, rönesansta ortaya çıkan doğrusal perspektifi kullanarak 2 boyutlu bir düzlemde gerçekçi bir şekilde 3 boyut etkisi vererek yapılandırabilmesi amaçlanır. Yaşadığı çevreyi gözlem-analiz-sentez dizgeselinde yorumlayarak yeni bakış açıları kazanması, sanatsal kavramları irdeleyen tartışmalarla öğrencinin yaratıcı potansiyelinin ve kendine özgü duyarlılığının açığa çıkması ve bu tartışmalarla öğrencinin sanatsal bakış açısını sorgulayıp kendini kendi cümleleriyle ifade edebilmesi amaçlanır. |
Dersin İçeriği: |
Öğrenciler bu derste doğrusal perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim (form), açık-koyu tonlama, anatomi ve sanat tarihi gibi konular hakkında bilgi sahibi olarak, bu konular hakkındaki kuramsal bilgilerini uygulamaya dökerler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Karakalem desenin uygulama sürecinde kullanacağı materyalleri listeler.
|
2) Yaşadığı çevreyi ve nesneleri görselleştirmenin yöntemini açıklar.
|
3) Desen alanında kullanılan terimleri tanımlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Resmetmeyi amaçladığı mekanı, nesneyi veya figürü görselleştirmek üzere kompoze ederek tasarlar ve özgün bir biçimde kağıt yüzey üzerine betimler.
|
2) Geleneksel sanat tarihindeki desen alanına dair kuramsal ve pratik bilgiyi değerlendirir ve kendi çalışmalarıyla karşılaştırır. Elde ettiği bilgiyi desen çalışmalarına uyarlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Görsel matematik ve eleştirel düşünme becerisini geliştirerek yapıtlarına kendi fikriyle değer biçer.
|
2) Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimi ile mesleki yaşamında karşılaşacağı problemlerde kişilik haklarına sahip çıkarak etik kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere saygılı bir şekilde kararlar verir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma toplantısı. Dönem boyunca kullanılacak malzeme listesinin tanıtımı. |
|
|
2) |
Isınma hareketleri; El, bilek, kol, ve omuz hareketleri aracılığıyla araştırma çizgisi çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
3) |
Uygulamalı temel perspektif ve desen eğitimi; 3 boyutlu nesnelerin 2 boyutlu kağıt üzerine tek kaçışlı ve çift kaçışlı perspektif algısı aracılığıyla aktarımı, uzamı kağıda aktarırken kalemi, eli ve kolu bir cetvel olarak kullanma, göz-el-nesne ilişkisi. |
Çizim malzemeleri
|
|
4) |
Tek kaçışlı ve çift kaçışlı perspektif aracılığıyla kübik ve silindirik obje desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
5) |
Kompozisyon, doluluk-boşluk, oran-orantı çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
6) |
Ton ve skala çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
7) |
Küçük geometrik nesnelerin büyütülerek perspektif kurallarına uygun şekilde çizilmesi. |
Çizim malzemeleri
|
|
8) |
ARA SINAV : Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi. |
Tüm çizimler
|
|
9) |
Natürmort; Nesnelerden oluşan bir kompozisyonun kurulumu ve uygulamalı desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
10) |
Natürmort çalışmasına devam… |
Çizim malzemeleri
|
|
11) |
Rakursi çizimi; Gerçek bir insan elinin derinlik duygusu verecek biçimde çizilmesi. |
Çizim malzemeleri
|
|
12) |
Rönesans ustalarından el anatomisi kopya çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
13) |
İç mekan hızlı taslak desen çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
14) |
İç mekan çizimi; yaşam odası, mutfak, banyo vs. gibi seçilmiş bir iç mekan üzerine bir desen çalışması gerçekleştirme. |
Çizim malzemeleri
|
|
15) |
FİNAL SINAVI : Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi. |
Tüm çizimler
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Grafik tasarımın temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve kuramsal çerçevesini açıklayabilir. |
|
2) |
Görsel iletişim tasarımında kullanılan tipografi, renk teorisi ve kompozisyon ilkelerini tanımlayabilir. |
|
3) |
Grafik tasarımın toplumsal, kültürel ve etik boyutlarını değerlendirerek disiplinlerarası bir bakış açısı geliştirebilir. |
|
4) |
Yaratıcı problem çözme yöntemlerini kullanarak özgün ve yenilikçi tasarım çözümleri geliştirebilir. |
|
5) |
Görsel hiyerarşi, algı psikolojisi ve kullanıcı deneyimi (UX) ilkelerini kullanarak uluslararası pazara uygun tasarımlar yapabilir. |
|
6) |
Dijital araçlar ve tasarım yazılımlarını etkin kullanarak profesyonel grafik tasarım çalışmaları gerçekleştirebilir. |
|
7) |
Uluslararası grafik tasarım projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alarak yaratıcı çözümler geliştirebilir. |
|
8) |
Grafik tasarım projelerini yönetebilir ve süreçlerini planlayarak profesyonel çalışma disiplinini uygulayabilir. |
|
9) |
Grafik tasarım alanındaki küresel yenilikleri, teknolojileri ve metodolojileri takip ederek kendini sürekli geliştirebilir. |
|
10) |
Kültürlerarası tasarım ilkelerini benimseyerek küresel kitlelere hitap eden görsel çözümler üretebilir. |
|
11) |
Kültürel çeşitliliğe duyarlı, etik değerlere uygun ve sürdürülebilir tasarım çözümleri geliştirebilir. |
|
12) |
Grafik tasarım süreçlerinde bağımsız çalışma ve takım çalışmasına katılım sağlayabilir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
1 |
4 |
4 |
Proje |
1 |
4 |
4 |
Ödevler |
1 |
4 |
4 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
12 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
4 |
4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
8 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
20 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |