Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dünya ticaretinin serbestleşmesiyle küreselleşen dünya ekonomisinin ve ülkelerin ekonomik kümelenmelerinin ülke dış ticaretine etkilerini değerlendirebilir; dış ticarette makro ekonomik politikaların mikro ekonomileri/şirketleri nasıl etkilediğini, riskler ve fırsatlar bağlamında ilişkilendirir ve yorumlar
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası ticaret ortamını doğru kavrayarak, şirket politikalarını ve pazar stratejilerini belirleyebilir, riskleri ve fırsatları tespit eder.
Identifies risks and opportunities and can create company policies and market strategies by correctly comprehending the international trade environment,
|
2) Dış ticareti düzenleyen kurumları ve mevzuatı kavrayarak, uygulamalarda zaman kaybını engellemek amacıyla süreçlerde uzmanlaşır.
|
3) Denenmiş ve sonuç alınmış dış ticaret uygulamalarını etkin olarak faaliyetlerinde kullanabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Bütünsel bakış açısı ile dış ticaret operasyonlarını yönetebilir, güncel uygulamalara kolayca uyum sağlar
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Uluslararası ekonomi ve dünya ticaretinin genel görünümünün incelenmesi ve ders boyunca kullanılacak kavram setinin sunulması. |
|
|
2) |
Dünya ekonomisinin tarihsel gelişimi: İlk çağdan sömürgecilik dönemine kadar. |
(1) Okuma: V. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, Kırmızı Yayınları (2) İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ilk bölümü.
|
|
3) |
Sömürge imparatorluklarının mücadelesinden kapitalizmin doğuşu: Merkantilizm ve Fizyokrasi |
İzleme: National Geographic, "Tüfek, Mikrop ve Çelik" belgeselinin ikinci bölümü.
|
|
4) |
Klasik Politik İktisadın ticaret teorileri: Mutlak Üstünlük ve Karşılaştırmalı Üstünlük |
Okuma: Adam Smith, Ulusların Zenginliği ve David Ricardo, Ekonomi Politik ve Vergilendirmenin İlkeleri'nden seçili pasajlar.
|
|
5) |
Ülkelerin sermaye ve insan kaynağı stoklarının dış ticarete etkisi: Faktör Donatımı Teorisi |
|
|
6) |
Bir ülkenin dünyanın geri kalanıyla ekonomik ilişkileri nasıl oluşur ve izlenir? |
|
|
7) |
Döviz kuru makroekonomik açıdan nasıl oluşur ve bir makroekonomik değişken olarak diğer temel değişkenlerle (enflasyon, faiz oranı, ekonomi büyüme) ilişkisi nedir? |
|
|
8) |
ARA SINAV |
|
|
9) |
Türkiye’nin dünya ekonomisine eklemlenmesi. |
Okuma: Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge Yayınları.
|
|
10) |
“Küreselleşme” kavramı ve sürecine eleştirel bakış. |
Okuma: Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost Yayınları.
|
|
11) |
Son dünya krizi nasıl yaşandı? Finansal balonun şişmesi ve patlaması. |
Son dünya krizi nasıl yaşandı? Finansal balonun şişmesi ve patlaması.
|
|
12) |
Dünya krizine getirilen yaygın açıklamalar ve eleştirisi. |
(1) İzleme: David Harvey, Kapitalizmin Krizleri (animasyon destekli kısa ders) (2) İzleme: Charles Ferguson, İç İşler, ABD: Sony, 2010 (belgesel).
|
|
13) |
ABD Hegemonyasının sarsılması, Çin ve Rusya’nın yükselişi |
Okuma: Minqi Li, Çin ve 21. Yüzyıl Krizi, İstanbul: Yazılama Yayınları.
|
|
14) |
“İlliberal” ekonomiler kavramı ve Donald Trump’ın başkanlığıyla tetiklenen ticaret savaşı |
|
|
15) |
Güncel duruma dair tartışma ve genel toparlama |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu?, İstanbul: Kırmızı.
Eric Hobsbawm, Kısa 20. Yüzyıl, İstanbul: Everest.
Hakan Mıhçı (ed.) “70. Yılında Bretton Woods Anlaşması”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 34(1) Özel Sayı
Patrick J. Geary, Uluslar Miti ve Avrupa Kimliği, İstanbul: Yazılama.
Korkut Boratav, Türkiye İktisat Tarihi 1908-2015, 23. Baskı, Ankara: İmge.
Paul Hirst ve Graham Thompson, Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Ankara: Dost.
Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, İstanbul: Pegasus.
|
Diğer Kaynaklar: |
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Takım çalışmasında grup birlikteliği, motivasyonun önemi ve takip etmenin önemini kavramak. |
|
1) |
Program süresince öğrendiklerini toplum karşısında rahatlıkla yazılı ve sözlü olarak sunmak |
|
1) |
Bölgesel, ulusal ve küresel ölçekte gelişmeleri takip etmek, anlamak ve yorumlamak. |
|
1) |
Gelişen modern teknolojiyi devamlı takip etme bilincine sahip olmak. |
|
1) |
E- ticaret ve Pazarlamaya özgü konularda kuramsal ve kavramsal konularda yeterli bilgi birikimi kazanmak |
|
1) |
Verilerin toplanması, işlenmesi, analiz edilmesi ve yorumlanması aşamalarında bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak. |
|
1) |
Elektronik Ticarete dair temel kavramları öğrenme |
|
2) |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri alanındaki problemlerde kullanabilme becerisi kazanmak. |
|
2) |
Pazarlama Teorilerine hakim olmak |
|
2) |
E-Ticaret ve İnternet ilişkisini doğru analiz edebilmek |
|
2) |
Pazarlama alanındaki yenilik ve değişimleri izlemeyi içselleştirmek |
|
3) |
Elektronik Ticaretle ilgili hukuksal boyutu tamamen kavramış olmak |
|
3) |
Yüz yüze ya da sosyal mecralar üzerinden Türkçe ya da Ingilizce olarak etkili iletişim kurabilme becerisi kazanmak. |
|
4) |
Mesleki etik, adalet ve toplumsal sorumluluk bilinçlerine sahip olmak. |
|
5) |
E-Ticaret sistemi geliştirmek için gerekli olan yönetim, operasyon ve teknik unsurları entegre eden yöntem ve teknikleri kullanmak. |
|
6) |
Araştırma takımlarında etkin şekilde çalışmak |
|