ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Lojistik Yönetimi (İngilizce)SERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60413MEEOS-LOG0016 Port and Terminal Management 3 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Elective Course I
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BURAK ÇAKALOZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, öğrencilerin liman ve terminal kavramlarını öğrenerek, limanların dünya yük hareketliliğinde yeri ve önemini kavramaları; bir limanda günlük olarak gerçekleştirilen operasyonları yük odaklı olarak bilmeleri, saha ve ofis çalışma düzeni ve planlamaları konularına vakıf olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders liman ve terminal yönetimi konularına giriş niteliğinde olup; limanlar, terminaller ve fonksiyonları, gemi ve yük çeşitleri, liman yönetimi, limanlarda rekabet ve pazarlama, liman operasyonları, liman planlaması ve farklı terminal tipleri için liman teçhizatları konuları işlenir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Liman ve terminalin genel tanımını yapar ve ikisi arasındaki temel farklılıkları açıklar.
  2) Limanların altyapı ve üstyapıları ile hinterland kavramını tanımlar
  3) Limanlarda elleçlenen yükleri ve bu yükler için kullanılan elleçleme ekipmanlarını ayırt eder.
  4) Limanlarda konteynerlere uygulanan işlemleri hatırlar.
  5) Konteyner çeşitlerini ve yüke göre kullanılan konteynerleri sıralar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türkiye’deki limanları bölgesel bazda ayırt eder ve özelliklerini elleçledikleri yük cinslerine göre ayırt eder.
  2) Gemi ile taşınan yüklerin hangi terminallerde nasıl elleçlendiklerini yorumlar.
  3) Limanları kapasite kullanımı açısından değerlendirir ve liman verimliliğini arttırmak için uygulanacak stratejileri yorumlar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Liman ve Terminal tanımlamaları; liman ve terminal arasındaki farkların değerlendirilmesi Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
2) Verdikleri hizmetler açısından limanların evrimi; limanların temel özellikleri; altyapı ve üstyapıları, liman hinterlandı kavramı. Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
3) Gemi ile taşınan yüklerin, liman ve terminal bazlı olarak değerlendirilmesi. (konteynerler, dökme yükler, sıvı yükler, proje kargolar vb.) Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
4) Limanlardaki konteyner elleçleme ekipmanları (Gantry Crane, MHC, SSG, RS Forklift vb) Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
5) Limanlarda ve gemilerde kullanılan konteyner bağlama ekipmanları (Twistlock, Lashing Bar, Stacking Cone vb.) Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
6) Yük türlerine göre özelleşmiş liman ekipmanlarının tanıtımı (Boru donanımları, dökme yükler için crane ve sapan kullanımları vb.) Ders notları, sunumlar, ulusal ve uluslararası makaleler.
7) Genel Tekrar
8) ARA SINAV
9) Limanlarda konteynerlere uygulanan işlemler; muayene, tam tespit, iç dolum – iç boşaltma, konteyner temizliği (iç yıkama – dış yıkana) vb.. Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
10) Dünyadan örnek liman incelemeleri ve bu limanların kapasite kullanımı açısından değerlendirilmesi Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
11) Türkiye’de liman verimliliğinin arttırılması için uygulanacak stratejilerin bölgesel bazda değerlendirilmesi Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
12) Türkiye’de Yeşil Liman Uygulamaları ve Dünya’dan Örnekler Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
13) Terminal verimliliği unsurları - saha , rıhtım, ekipman, performans ve verimlilik. Ders notları, makale ve süreli yayınlar, web tabanlı eğitim
14) Genel Tekrar
15) FINAL SINAVI
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Talley, Wayne K. (2009). Port Economics, Routledge: London and New York.
Branch, Alan E. (1986). Elements of Port Operation and Management. Chapman and Hall, Ltd: London.
Frankel, Ernst. G. (1987). Port Planning and Development. John Wiley&Sons: New York.
Karataş Çetin, Ç. (2012). Limanlarda Örgütsel Değişim ve Değer Zinciri Sistemlerinde Etkililik Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, İzmir.
Esmer, Soner (2011). Liman İşletmelerinde Pazarlama İletişimi. Detay Yayıncılık, Ankara.
Esmer, Soner (2010). Konteyner Terminallerinde Lojistik Süreçlerin Optimizasyonu ve Bir Simülasyon Modeli. Dokuz Eylül Yayınları: İzmir.
ESMER, S. (2019) Liman ve Terminal Yönetimi , Anadolu Üniversitesi
Yayınları, Eskişehir.
ESMER, S. (2003). EGE VE MARMARA BÖLGESİ LİMANLARI ARZ-TALEP PROJEKSİYONU. D.E.Ü.S.B.E. Yayınlanmamış Yüksek Liisans Tezi. İZMİR
KİŞİ, H. (2015). LİMAN YÜK ELLEÇLEME DONANIMINDA UZMANLAŞMA VE ESNEKLİK. II. Ulusal Liman Kongresi: İZMİR
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İşletme yönetimi ve ticaretin gerektirdiği temel fonksiyonları değerlendirebilir.
2) Lojistik yönetimi alanına dair kuramsal bilgileri açıklayabilir.
3) Tedarik zinciri sürecini tüm yönleriyle değerlendirebilir.
4) Satın alma ve tedarikçi ilişkileri yönetimi konularını açıklayabilir.
5) Ulusal ve uluslararası mevzuat düzenlemelerini takip edebilir.
6) Taşımacılık süreçleri, depo iş süreçleri, stok yönetimi, sipariş yönetimi, malzeme elleçleme, paketleme ve etiketleme gibi lojistik faaliyetlerini yürütebilecek bilgiye sahip olur.
7) Yönetim bilgi sistemlerinde lojistik operasyonlarını planlayabilir.
8) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
9) Proje yönetiminin aşamalarını iş hayatında karşılaşabileceği problemleri çözmek için uygulayabilir.
10) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilir.
11) Dijitalleşme süreçlerinin lojistik operasyonlarında gerçekleşen gelişmelerini takip edebilir.
12) Alana dair kuramsal bilgisini takım çalışmasıyla projelendirebilir ve topluluk önünde sunabilir.
13) Alana dair kuramsal bilgisini analitik yöntemlerle değerlendirip yorumlayabilir.
14) Kurumsal sosyal sorumluluk ve sürdürülebilirlik konularında farkındalık sahibidir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 38
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 10 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 50
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 88
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4