Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler, bilimsel yöntemi bilgiye ulaşmanın gündelik yollarından ayırabilir.
|
2) Öğrenci, bilimsel yöntemin amaçlarını açıklayabilecektir.
|
3) Öğrenci, verilen bir araştırma konusuyla ilgili internet üzerinden veri tabanlarında literatür taraması yapabilecektir.
|
4) Öğrenci, bir araştırma raporu yazarken APA stilini etkili bir şekilde kullanabilecektir.
|
5) Öğrenci, bilimsel araştırmalarda etik problemleri tartışabilecektir.
|
6) Öğrenci, araştırma hipotezi oluşturabilecektir.
|
7) Öğrenci nitel ve nicel paradigmayı kavrayıp, nicel araştırma modellerini tanımlayabilecektir.
|
8) Öğrenci, betimsel yöntemler ile deneysel yöntemleri anlayabilecektir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma.
Bilimsel yöntem ve raporlama: neden? |
|
|
2) |
Nasıl bilimsel düşünülür.
Bİlimsel yöntemin amacı |
|
|
3) |
APA stiline göre kaynak gösterimi |
|
|
4) |
Bilimsel makale nasıl yazılır?
Bilimsel makalenin bölümleri |
|
|
5) |
Bilimsel araştırmalarda etik-1
(Geçmiş trajediler, etik bildirgeleri, bilgilendirilmiş onam, bilimsel aldatmaca türleri - veri üretme, tahrif etme, intihal) |
|
|
6) |
Bilimsel araştırmalarda etik-2
(Yazarlık hakları, çıkar çatışması, fonlama, teşekkür, hakemlik) |
|
|
7) |
Değişken türleri
Hipotez oluşturma |
|
|
8) |
Ara sınav |
|
|
9) |
Paradigma, model, dizayn,
Nitel ve nicel paradigma
Nicel araştırma modelleri |
|
|
10) |
Betimsel Çalışmalar |
|
|
11) |
Deneysel Çalışmalar |
|
|
12) |
Araştırma düzenlerini örneklemek üzere makaleleri gözden geçirme |
|
|
13) |
Araştırma düzenlerini örneklemek üzere makaleleri gözden geçirme |
|
|
14) |
Araştırma düzenlerini örneklemek üzere makaleleri gözden geçirme |
|
|
15) |
Araştırma düzenlerini örneklemek üzere makaleleri gözden geçirme |
|
|
15) |
Araştırma düzenlerini örneklemek üzere makaleleri gözden geçirme |
|
|
16) |
Final |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Bilimsel kanıt temelli klinik vaka çözümleme ve tedavi edici uygulama yaklaşımlarını uzmanlık derecesinde açıklar. |
2 |
|
1.1 Psikolojik sorunların gösterge ve belirtilerini ayırt eder. |
2 |
|
1.2 Psikolojik sorunların gelişmesinden ve sürmesinden sorumlu faktörleri açıklayan güncel teorileri tanır. |
1 |
|
1.3 Bilimsel kanıt temelli psikoterapileri ve bunların teorik alt yapılarını tanır. |
|
|
1.4 Danışanların psikolojik sorunlarını kavramsallaştırma için bilimsel kanıt temelli psikoterapilerin formülasyon yaklaşımlarını kullanır ve bu doğrultuda sağaltım sağlayabilecek yöntemleri seçer. |
|
|
1.5 Klinik sorunlarda iyileşme sağlayacak yöntemlerin teorik alt yapılarına, etki mekanizmalarına ve bilimsel kanıtlarına hakimdir. |
|
|
1.6 Bu yaklaşımın bireysel, toplumsal, ekonomik ve sağlık sistemi için içerimlerini kavrar. |
|
2) |
Teorik bilgiyi klinik uygulamaya dönüştürme becerisine sahiptir. |
2 |
|
2.1 Psikolojik sorunları açıklayan ve psikoterapi uygulamalarına yön veren teorik bilgileri analiz etme ve uygulamadaki yansımalarını değerlendirme becerisine sahiptir. |
|
|
2.2 Bilimsel kanıt temelli klinik uygulama yaklaşımı doğrultusunda klinik değerlendirme yapar, vaka formülasyonu geliştirir, terapi yöntemleri seçer ve uygular. |
2 |
|
2.3 Klinik görüşme ilkelerini etkili kullanarak görüşmeler yürütür. |
3 |
|
2.4 Klinik uygulamaların sonuçlarını değerlendirerek psikoterapi süreciyle ve sonlandırılmasıyla ilgili kararlar alır. |
|
3) |
Alandaki bilimsel gelişmeleri değerlendirme, araştırma soruları üretme, araştırma metodolojisi temel bilgisiyle desen tasarlama becerileri kullanır. |
5 |
|
3.1 Araştırma sorusu üretme ve desen tasarlayarak araştırma yürütme temel becerisi geliştirir. |
5 |
|
3.2 Bilimsel bir makalenin sonuçlarını kritik düşünme tekniği ile pratik bir etkinlik alanında kullanabilir, elde ettiği sonuçları analiz edebilir. |
5 |
4) |
Klinik Psikoloji alanıyla ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü iletişim yollarıyla paylaşır. |
|
|
4.1 Çalışmalarını ve bilgisini bilimsel kongrelerde, sempozyumlarda vb. meslektaşlarıyla paylaşır. |
|
|
4.2 Medya aracılığıyla halkı her yaş grubunda gelişebilecek psikolojik sorunlarla ilgili bilgilendirir, onlara temel baş etme becerilerini aktarır. |
|
|
4.3 Toplumda geniş kitleleri etkileyen yıkım ya da felaketler sonrası gelişebilecek psikolojik sorunlara ve bunların sağaltımına dair bilgisini ve deneyimini sosyal sorumluluk projelerine aktarır, önerilerini yetkin kişilerle paylaşır. |
|
|
|
|
5) |
Klinik alanındaki akademik bilgi ve becerilerini (klinik görüşme ve değerlendirme yürütme, vaka formülasyonu geliştirme, terapi yöntemlerini belirleyerek tedavi planı oluşturma, psikolojik bir krize müdahele etme vb.) bilimsel, etik, kültürel ve toplumsal değerleri temel alarak geliştirir. |
2 |
|
5.1 Psikolojik sorunlarda tedavi seçimini literatürde bulunan en iyi bilimsel verileri klinik uzmanlık ile bütünleştirerek, danışanın özellikleri, tercihleri ve kültürünü gözeterek yapar. |
2 |
|
5.2 Terapi uygulamalarında danışanın verdiği cevaba göre terapi planını revize eder, esneklik gösterir. |
3 |
|
5.3 Danışana uyguladığı tedavi yöntemlerinin geleceğe yönelik etkilerini tahmin eder, gerekli koşullarda uygulamalarını düzenler. |
3 |
|
5.4 Klinik Psikoloji alanının multidisipliner yapısına uygun olarak gerekli durumlarda ilgili alanlara danışır, tedavi planını aldığı yanıtlara istinaden geliştirir. |
3 |
6) |
Öğrenmenin üniversite eğitim süreci ile sınırlı kalmayacağını kavrar, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimser. |
4 |
|
6.2 Klinik Psikoloji alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip ederek tedavi yöntemlerindeki gelişmeleri uygulamalarına entegre eder. |
4 |
|
6.6 Klinik Psikoloji alanında öğrendiği teorik bilgi ve uygulamadaki yansımalarını eleştirel bir bakışla değerlendirir. |
|
7) |
Klinik çalışmalarında karşılaştığı farklı durumlarda inisiyatif alır, uygular, sorunları kendi başına bağımsız bir şekilde çözer. Gerekirse süpervizyona başvurur. |
|
|
7.1 Klinik psikoloji alanındaki çalışmalarında aksaklık yaşandığında sorunu çözmek adına sorumluluk alır. |
|
|
7.2 Klinik Psikoloji alanında ekip çalışması yürütürken takım ruhunu gözetir, gerekirse liderlik sorumluluğunu üstlenir. |
|