DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60613METOZ-YZM0055 | Sistem Programlama | 3 | Güz | 2 | 2 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GİZEM TEMELCAN ERGENECOŞAR |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere çevirici (assembly) dili programlama, UNIX ve Windows işletim sistemlerinin çalışması ve programlama arayüzü, C dilinde standart I/O kütüphane işlevlerinin kullanımı ve uygulamalarının kuramsal ve uygulamalı düzeylerde anlatımıdır. |
Dersin İçeriği: | Windows ortamı ve araçları; Unix ortamı ve araçları; C dilinde programlama; çevirici (assembly) dilinde programlama; Unix sistem çağrıları. Bu derste proje odaklı öğrenme yaklaşımı kullanılmaktadır. Bu çerçevede dersin geleneksel yapıdaki içeriği yanında proje odaklı öğrenme bileşeni bulunmaktadır. Proje odaklı öğrenme bileşeni dersin amaçlarına ve öğrenme çıktılarına uygun olarak öğrenciler tarafından bireysel olarak veya proje takımları halinde belirli adımlardan geçilerek ve belirli ara çıktıların ve son çıktıların üretilmesini amaçlayan bir veya daha fazla sayıda projenin öğrenme amaçlı proje yapılmasını içermektedir. Dersin proje odaklı öğrenme bileşeni ağırlıklı olarak proje çıktılarının ve proje çalışmalarının dersi veren öğretim elemanı ve/veya jüri tarafından değerlendirilmektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Windows sisteminin, Windows ortamının ve Windows araçlarının çalışma prensiplerini bilir. |
||
2) UNIX siteminin ve komut satırı yorumlayıcılarının işlemesini bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sistem çağrılarını kullanarak UNIX sisteminin programlama ara yüzünü kullanır. |
||
2) Çevirici (assembly) dili kullanarak program yazar. |
||
3) Basit sistem araçları için program tasarlar ve kodlar. |
||
4) Sistem programlamada eşzamanlılığın rolünü bilir ve birden fazla süreci oluşturan ve eşzamanlı çalışmalarını sağlayan programlar yazar. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Teknolojilerin programlara etkileri, Programlar, süreçler, iplikler | ||
2) | Projelerin belirlenmesi | ||
3) | UNIX de süreçler | ||
4) | UNIX I/O | ||
5) | Dosyalar ve dizinler | ||
6) | UNIX özel dosyaları | ||
7) | Projenin ilk tesliminin yapılması | ||
8) | Ara sınav | ||
9) | Sinyaller | ||
10) | Zamanlar ve Saatler | ||
11) | POSIX iplikleri | ||
12) | Kritik alanlar ve semaforlar | ||
12) | Projenin ikinci tesliminin yapılması | ||
13) | Bağlantılı iletişim | ||
13) | İp senkronize etme | ||
14) | Bağlantısız iletişim ve Multicast | ||
15) | Projenin son tesliminin ve sunumunun yapılması |
Ders Notları / Kitaplar: | UNIX Systems Programming: Communication, Concurrency and Threads Kay A. Robbins and Steve Robbins (Jun 27, 2003) |
Diğer Kaynaklar: | Advanced Programming in the UNIX Environment, Second Edition (Addison-Wesley Professional Computing Series) by W. Richard Stevens and Stephen A. Rago (Jun 27, 2005) |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Laboratuvar | |
Proje Hazırlama |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Ödev | 5 | % 10.00 |
Projeler | 1 | % 30.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 4 | 1 | 4 |
Proje | 4 | 10 | 40 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 128 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 24 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 152 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |