ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Bilgisayar ProgramcılığıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50223YETOS-YON2380 Mesleki Etik ve Sorumluluk 0 Bahar
2 0 2 3
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NİLAY ÖZER PELVANOĞLU
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:




Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, mesleki etik ve meslek etikleri konusunda öğrencileri bilgilendirmek, onlara profesyonel iş yaşamlarında ihtiyaç duyacakları etik davranış ilke ve alışkanlıklarını kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Etik ve ahlak kavramları
Etik düzeyleri
Etik sistemleri
Etik Davranış İlkeleri
Etik Dışı Davranışların Sonuçları
Mesleki Yozlaşma
Meslek Etikleri

Derse Özgü Kurallar

Öğrenciler onlinebeykoz panelindeki ders materyallerini düzenli olarak okur ve dinlerler.

Öğretim üyesi tarafından önerilmiş ve sistemde yüklenmiş her türlü ders notu, belgesel vb. gibi sınavlara dahildir.

Ödevler, onlinebeykoz paneline yüklenir. Ödevlerde uygulanacak biçimsel özellikler ve yazım kuralları öğretim üyesi tarafından bildirilir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler mesleki etik ve farklı meslekler için geliştirilmiş etik çerçeveler konusunda bilgi sahibi olurlar.
  2) Öğrenciler etik davranış ilkelerini ve etik dışı davranmanın sonuçlarını bilirler.
  3) Öğrenciler bir mesleki alanda uzman olmanın anlamını kavrar, mesleki yozlaşmanın nedenlerini ve sonuçlarını açıklayabilirler.
  4) Sorumluluk ve kurumsal sosyal sorumluluk hakkında kapsamlı bilgi sahibi olurlar. Kurumsal sosyal sorumluluğun sadece hayırseverlik kampanyaları değil bir yönetim modeli olduğunu kavrarlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler büyük işletmelerin kurumsal sosyal sorumluluk modellerini ve kampanyalarını inceler, bunların benzerlerini tasarlayabilirler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Etik ve Ahlak Kavramlarının Tanımları Etik-Birey, Etik-Toplum İlişkisi Ders notları okunacak. İoanna Kuçuradı'nin Etik, Ahlak ve Etikler adlı kitabı önerilir.
2) Etik Düzeyleri ve Etik Sistemleri Etik Kuralları ve Etik Davranış İlkeleri
3) Meslek Etiği Meslek Etiğinin Tarihçesi Türk Kültüründe Meslek Etiği ve Ahilik
4) Ekonomik Sistemler ve Ahlak Kapitalizm ve Etik Sosyalizm ve Etik
5) Yozlaşma ve Mesleki Yozlaşma Mesleki Yozlaşma ve Etik Dışı Davranışlar
6) Kurumsal Sosyal Sorumluluk
7) İşletme Etiği ve Sosyal Sorumluluk
8) İnsan Hakları ve Etik
9) Ekoloji ve Etik: Çevre Etiği
10) Medya ve İletişim Etiği
11) Tıp Etiği
12) Hukuk Etiği
13) Siyaset Etiği
14) Basın Etiği
15) İş Etiği
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İoanna Kuçuradi. Ahlâk, Etik ve Etikler. Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları, 2019.

Emel Bahar. Meslek Etiği. Detay Yayıncılık, 2014.

Kurumsal Sosyal Sorumlulukta Güncel Yönelim ve Yaklaşımlar. Haz. Sibel Hoştut ve Seçil Deren Van Met Hof. Nobel Yayıncılık, 2016.
Materyal
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Bilişim teknolojileri alanındaki temel kavramları bilir.
1) Bilgisayar programcılığı ile ilgili uygulamalar için gerekli teknik ve modern araçları bilir.
1) Analitik düşünme yeteneği ile öğrendiği yazılım dillerini kullanarak programlar geliştirir.
1) Bilgisayar programcılığı alanı ile ilgili temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
2) Alanı ile ilgili uygulama geliştirmek için gerekli olan teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini bilir.
2) Bilgisayar programcılığı alanında karşılaşabileceği problemleri tanımlar.
2) Bilgisayar ağlarının kurulumunu ve yönetimini gerçekleştirir.
2) Program geliştirmede kullanılan editör, derleyicileri ve platformları bilir.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
3) Bilgisayar programcılığının gerektirdiği analitik düşünme becerisine sahip olur.
3) Web sayfasının görselliğini düzenlemek ve web sayfası geliştirmek için gerekli program bilgisine sahip olur.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
3) Oyun geliştirme platformlarını kullanarak kodlama yapar.
3) Öğrendiği teorik bilgileri kullanarak çözümler üretir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Veri tabanı tasarımı ve yönetimi için kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olur.
4) Bilgi sistem analizi ve tasarımı yeteneği kazanır.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
4) Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar.
5) Grafik tasarımı ve animasyon uygulamaları yapar.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) Web tasarımının temellerini tanımlar.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) Oyun ve mobil uygulama geliştirme platformlarını bilir.
6) Web tasarımını, yazılımını ve programlamasını gerçekleştirir.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
6) Bilgisayar ağlarının temel kavramları ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olur.
6) Yazılım ve donanım konusundaki teknolojik yenilikleri takip eder.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
7) İşletim sistemlerini kurar ve yönetir.
8) Veri tabanı uygulamaları geliştirir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).
9) Görsel ve nesne tabanlı programlamayı öğrenir.
10) Bilgisayar programcılığında karşılaşılan problemlere çözümler üretir ve karşılaştığı problemleri çözebileceği yöntemler geliştirir.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 15 30
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 6 6
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 66
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 72
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3