DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
50612METOZ-BLP0011 | Ağ Temelleri | 1 | Güz | 2 | 1 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi ABDULLAH ALAGÖZ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bilgisayar ağlarının (LAN/WAN) temelleri, mimarileri, topolojileri ve donanım elemanlarını tanımak. Amaca uygun yerel ağ ve geniş alan ağı kurabilmek. Alt ağlara bölme işlemini öğrenme. Network cihazlarının yazılımsal yönetimini sağlayabilme. |
Dersin İçeriği: | 1) Bilgisayar ağlarını tanımlayabilme ve çeşitli kriterlere göre sınıflandırabilme. 2) Bilgisayar ağlarının tarihçesini açıklayabilme. 3) Veri iletişimi kavramlarını açıklayabilme. 4) İletişim protokollerini sınıflandırabilme. 5) Protokollerin katmanlaşması ve ağ mimarisini anlayabilme. 6) Open System Interconnection (OSI) referans modelini ve OSI katmanlarında yer alan işlevleri açıklayabilme. 7) Bilgisayar ağlarındaki anahtarlama yöntemleri ve yönlendirme algoritmalarını ifade edebilme. 8) Internet Kavramlarını ve TCP/IP referans modelini tanımlayabilme. 9) IP Adresleme yapısını ifade edebilme ve adres çözümleme protokolünü açıklayabilme. 10) Gelecekteki Internet protokolünü açıklayabilme. 11) Internet Control Message Protocol-ICMP işleyişini açıklayabilme. 12) TCP (Transmission Control Protocol)’ün işleyişini açıklayabilme. 13) Domain Name Systems-DNS kavramlarını tanımlayabilme ve işleyişini açıklayabilme. 14) E-mail transfer ve file transfer protokollerinin işleyişini açıklayabilme. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgisayar ağları için genel bilgi sahibi olur |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bilgisayar ağları için temel kavramları bilir ve uygular |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sanal Laboratuvar üzerinde orta ölçekli ağları için farklı tasarımlar üretir ve uygulama yapar |
||
2) Kavramları öğrendikten sonra sanal laboratuvar üzerinden uygulamalar üretir |
||
3) Eksikliklerini tamamlayabilmek için gerektiğinde akranlarından yardım alır/eder. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Bilgisayar ağlarına giriş, bilgisayar ağlarının sınıflandırılması | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
2) | Bilgisayar Ağlarının Avantajları, Bilgisayar Ağlarının Tarihçesi, Bilgisayar Ağlarının Yapısı, Ağ Topolojileri | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
3) | Unicast, Multicast, Broadcast kavramları, Veri Akışı, Veri İletişim Ortamları | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
4) | Subnetting(Alt Ağlara Bölme) konusunu etkin kullanma. | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
5) | Cisco Packet Tracer Programına Giriş- Temel Switch Güvenliği konu kavramını öğrenir. | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
6) | Switch Port Security konusunu etkin kullanma. Konuya ait uygulama | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
7) | Statik yönlendirme etkin kullanma. Küçük Sınav-1 | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
8) | Ara sınav | ||
9) | DHCP yapılandırma-DHCP Relay Agent. Konuya ait uygulama. | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
10) | Dinamik Yönlendirme Protokulü-RİP | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
11) | Network Address Translation(NAT) Servislerin İç-Dış Network Bağlantıları | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
12) | Vlan-Vtp Konusu. Router ile Vlanları Haberleştirme | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
13) | Multiplayer Switch ile Routing İşlemi | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
14) | Sektör-Öğrenci Buluşması | Turgut Özseven, Bilgisayar Ağları, Ekin Basım Yayın, 2014. İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
15) | Yılsonu sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Turgut Özseven, 2014; Bilgisayar Ağları, 2.Baskı, Ekin Basım Yayın |
Diğer Kaynaklar: | Dr. Toros Rıfat Çölkesen, 2019; Bilgisayar Ağları ve İnternet Mühendisliği, 2.Baskı, Papatya Yayıncılık Resul Kara, 2019; Bilgisayar Ağları, 1.Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık Douglas E. Comer, Editör Zeynep Gürkaş Aydın , Rüya Şamlı 2016; Bilgisayar Ağları ve İnternet, 6.Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık Demir Öner, 2004; Bilgisayar Ağları, Papatya Yayıncılık Oğuz Erden, İrfan Cemal Nursaçan, 2017; Bilgisayar Ağlarına Giriş Rehberi, 1.Baskı, Abaküs Yayınları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Bilgisayar programcılığı ile ilgili uygulamalar için gerekli teknik ve modern araçları bilir. | 5 |
1) | Analitik düşünme yeteneği ile öğrendiği yazılım dillerini kullanarak programlar geliştirir. | 2 |
1) | İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. | |
1) | Bilgisayar programcılığı alanı ile ilgili temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. | |
1) | Bilişim teknolojileri alanındaki temel kavramları bilir. | 5 |
1) | Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. | 1 |
2) | Bilgisayar ağlarının kurulumunu ve yönetimini gerçekleştirir. | 5 |
2) | Alanı ile ilgili uygulama geliştirmek için gerekli olan teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini bilir. | |
2) | Program geliştirmede kullanılan editör, derleyicileri ve platformları bilir. | |
2) | Bilgisayar programcılığı alanında karşılaşabileceği problemleri tanımlar. | 1 |
2) | Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. | |
2) | Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
3) | Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. | 5 |
3) | Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 3 |
3) | Bilgisayar programcılığının gerektirdiği analitik düşünme becerisine sahip olur. | 2 |
3) | Oyun geliştirme platformlarını kullanarak kodlama yapar. | |
3) | Öğrendiği teorik bilgileri kullanarak çözümler üretir. | |
3) | Web sayfasının görselliğini düzenlemek ve web sayfası geliştirmek için gerekli program bilgisine sahip olur. | |
4) | Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. | |
4) | Bilgi sistem analizi ve tasarımı yeteneği kazanır. | |
4) | Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar. | 1 |
4) | Veri tabanı tasarımı ve yönetimi için kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olur. | |
4) | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. | 5 |
4) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. | |
5) | İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. | 1 |
5) | Web tasarımının temellerini tanımlar. | |
5) | Grafik tasarımı ve animasyon uygulamaları yapar. | |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. | |
5) | Oyun ve mobil uygulama geliştirme platformlarını bilir. | |
6) | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. | |
6) | Web tasarımını, yazılımını ve programlamasını gerçekleştirir. | |
6) | Yazılım ve donanım konusundaki teknolojik yenilikleri takip eder. | 5 |
6) | Bilgisayar ağlarının temel kavramları ve yönetimi hakkında bilgi sahibi olur. | 5 |
7) | İşletim sistemlerini kurar ve yönetir. | |
7) | Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. | 2 |
8) | Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. | 4 |
8) | Veri tabanı uygulamaları geliştirir. | |
9) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). | |
9) | Görsel ve nesne tabanlı programlamayı öğrenir. | |
10) | Bilgisayar programcılığında karşılaşılan problemlere çözümler üretir ve karşılaştığı problemleri çözebileceği yöntemler geliştirir. | 4 |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Laboratuvar | |
Ödev | |
Akran Eğitimi | |
Bireysel ve Grup Çalışması |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 20 | 20 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 76 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 126 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |