Dersin Amacı: |
Öğrencilerin ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özellikleri ile ilgili bilgi edinmeleri amaçlanmaktadır. İnsan gelişimini yaşam boyu gelişim yaklaşımı ile değerlendirmeleri, çocukluk döneminin ergenlik ve yetişkinlik dönemlerine etkilerini anlamaları, gelişimin sadece olumlu süreçleri değil kayıpları da içerdiğine ilişkin farkındalık geliştirmeleri hedeflenmektedir.
|
Dersin İçeriği: |
Ergenlik dönemindeki, genç, orta ve ileri yetişkinlik dönemlerindeki gelişim görevleri, fizyolojik değişimler, uyum sorunları, fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişimi etkileyen psikolojik ve sosyal değişkenler ele alınacaktır. Yetişkinlik kuramlarına, kimlik, zeka, dil ve toplumsal cinsiyet gelişimine ilişkin bilgi verilecektir. Ergenlik ve yetişkinlik dönemlerindeki gelişim; aile ve akran ilişkileri, romantik ilişkiler,ebeveynlik, iş yaşamı ve emeklilik, fiziksel ve ruhsal sağlık bağlamında sosyo-demografik ve kültürel özellikler ile ilişkili olarak tartışılacaktır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gelişim psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
|
2) Çocukluk dönemindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
|
3) Gelişimin biyolojik temellerini ve sosyal çevrenin gelişime etkilerini açıklar.
|
4) Akademik ve klinik çalışmalarında bireyin fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini yaşam boyu bakış açısı ile ele alır.
|
5) Psikolojik değerlendirmelerinde sosyal bağlamın özelliklerini dikkate alır.
|
6) Gelişim psikolojisi alanında kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
7) Çocuk gelişimini; farklı gelişim alanları arasındaki etkileşimleri ve çocukluk döneminin diğer yaşam dönemleri ile ilişkisini dikkate alarak değerlendirir.
|
8) Çocuk gelişimi alanında yapılan bilimsel araştırmaları takip eder.
|
9) Ekip çalışmalarında araştırmanın her aşamasına katkıda bulunur, bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
10) Psikoloji alanındaki klinik ve akademik çalışmalarını çocukların fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim ihtiyaçlarına göre şekillendirir.
|
11) Mesleki çalışmalarında çocuklar ile onların bilişsel ve sosyal becerilerine uygun olarak iletişim kurar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders ile İlgili Bilgilendirme, Yaşam Boyu Bakış Açısı |
|
|
2) |
Gelişim Psikolojisi Kuramları |
|
|
3) |
Gelişim Psikolojisinde Araştırma Yöntemleri |
|
|
4) |
Gelişimin Biyolojik Temelleri |
|
|
5) |
Doğum Öncesi Gelişim ve Doğum
|
|
|
6) |
Bebeklikte Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
7) |
Bebeklikte Sosyo-Duygusal Gelişim
|
|
|
8) |
Vize
|
|
|
9) |
Erken Çocuklukta Fiziksel ve Bilişsel Gelişim
|
|
|
10) |
Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim
|
|
|
10) |
Ergenlikte Sosyo-Duygusal Gelişim
|
|
|
11) |
Genç Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim
|
|
|
12) |
Orta Yetişkinlik Döneminde Sosyo-Duygusal Gelişim
İleri Yetişkinlik Döneminde Sosyoduygusal Gelişim
|
|
|
13) |
Ölüm, Ölmek ve Yas
|
|
|
14) |
Yarıyıl Sonu Sınavı
|
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Santrock, J. W. (2012). Yaşam boyu gelişim: Gelişim psikolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
|
Diğer Kaynaklar: |
Bacanlı, H. ve Terzi, Ş. I. (Eds.) (2013). Yetişkinlik ve yaşlılık gelişimi ve psikolojisi. İstanbul: Açılım Kitap.
Çakar, F. S. (2017). Yaşam dönemleri ve uyum sorunları. Ankara: Pegem Akademi.
Çelen, N. (2011). Ergenlik ve genç yetişkinlik. İstanbul: Papatya Yayıncılık Eğitim.
Erikson, E. H. (2014). İnsanın 8 evresi (G. Akkaya, Çev.). İstanbul: Okuyan Us Yayınları
Gander, M. J. ve Gardiner, H. W. (1993). Çocuk ve ergen gelişimi (A. Dönmez, B. Onur ve H. N. Çelen, Çev.). Ankara: İmge Kitapevi Yayınları.
Miller,n P. H. (2017). Gelişim psikolojisi kuramları (Z. G. Ahçı, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
Onur, B. (2011). Gelişim psikolojisi: Yetişkinlik-yaşlılık-ölüm. İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları
Steinberg, L. (2007). Ergenlik (F. Çok, Ed.). Ankara: İmge Kitabevi Yayınl
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
24 |
24 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
66 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
13 |
26 |
Ara Sınavlar |
1 |
16 |
16 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
12 |
12 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
54 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
120 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
6 |