ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI İletişim TasarımıSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60612METOS-ILT0136 Dijital Kripto Paraya Giriş 3 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Profesör Dr. PINAR SEDEN MERAL
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencinin dijital kripto paraları, blokzincir teknolojisini kavramak ve bu konular ile ilgili düşüncelerini ifade etmek, bu konular ile ilgili somut tasarımlar gerçekleştirmesidir.
Dersin İçeriği: Dijital okur-yazarlık, para kavramı ve paranın evrimi, dijital para ve dijital kripto paralar, altcoinler ve altcoin platformları, soğuk ve sıcak cüzdan kavramı, blokzincir teknolojisi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Para kavramını tanımlar
  2) • Blokzincir teknolojisini, iletişim çalışmaları bağlamında ifade eder.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Dijital kripto para kavramını iletişim bağlamında değerlendirir.
  2) • Dijital kripto para kavramını iletişim tasarımı uygulamaları bağlamında düzenleyebilir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) • Dijital kripto paraların iletişim stratejilerini yapılandırabilir.
  2) • Dijital kripto para süreçlerinin iletişim sürecini planlayabilir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders oryantasyonu
2) Para kavramı ve Paranın Tarihsel Süreçleri
3) E-para kavramı, E-paranın ilk kullanım örnekleri.
4) Cyberpunk ve Bitcoin
5) Bitcoin ve postmodern paradigmanın kesişimi.
6) Blokzincir nedir?
7) Altcoin kavramı(Ethereum, Ripple, Litecoin, Solana, Avalanche).
8) Ara Sınavı
9) Altcoin kavramı(Ethereum, Ripple, Litecoin, Solana, Avalanche).
10) Soğuk/sıcak cüzdanlar, DeFİ.
11) NFT kavramı, Marketplace örnekleri ve Metaverste kavramı.
12) NFT kavramı, Marketplace örnekleri ve Metaverste kavramı.
13) Devletlerin dijital kripto paralara bakışı: El Salvador Örneği.
14) Genel değerlendirme.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Blockchain 101, Ahmet Usta & Serkan Doğantekin, Bankalararası Kart Merkezi Yayınları.
• Sorularla Blockchain, Turan Sert, Türkiye Bilişim Vakfı Yayınları.
Diğer Kaynaklar: • Metaverse, Terry Winters, Kodlab Yayınları.
• Dünden Bugüne Paranın Tarihi ve Türkiye’de Kağıt Para Kullanımı, Murat Fidan&Ayşegül Esev&Serkan Dilek, Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2019.
• The Rhetoric of Bitcoin: Money, Politics, and the Construction of Blockchain Communities, Matthew Bellinger, Doctor of Philosophy, University of Washington, 2018.
• When Perhaps the real problem is Money itself!’’: the practical materiality of Bitcoin, Bill Maurer & Taylor C. Nelms and others, Social Semiotics, 2013.
Finansın Dijital Devrimi Blokzincir ve Kripto Paralar, Eyüp Ensari Şahin, Eğitim Yayınevi.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir.
1) Ekip çalışması içinde lider veya ekip üyesi olarak değişik görevler alır görevlerini yerine getirir.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
1) iletişim bilimleri, İletişim tasarımı ve iletişim tasarımının ilintili olduğu diğer sosyal bilimler alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri birlikte ve eşgüdümlü olarak kullanabilir.
1) Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır.
1) Araştırma süreçleri hakkında kapsamlı bilgi sahibi olur, araştırma sürecinin uygulamalarını gerçekleştirebilir.
2) Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır.
2) Geleneksel ve yeni medya ortamlarında görsel ve içerik çalışmaları yürütebilir, geliştirebilir ve yönetebilir.
2) Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) İletişim Tasarımı temel ve/veya alt alanları ile ilgili olarak, bireylerin veya grupların mesleki gelişiminin yönetiminde sorumluluk alır. Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir ve yönetebilir.
2) İletişim Tasarımı alanındaki karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için gerekli mesleki ve teknik uygulamalar kullanma konusunda girişimci, yaratıcı ve yenilikçi beceriler gösterir.
3) Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgileri uygular.
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir.
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
3) İletişim tasarımı, yönetimi ve teknolojileri temel ve/veya alt alanları ile ilgili olarak öngörülemeyen çalışma veya öğrenim bağlamlarında karar vermek için sorumluluk alır.
3) İletişim Tasarımı alanındaki bir çalışmanın proje döngüsünü kendi başına tamamlar, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri iletişim sorun ve gereksinimleri yaratıcı yöntemler bularak çözümlemekte kullanabilir
3) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahiptir
4) Yazılı ve Sözlü İletişim ve Etkileşim yetkinliği geliştirir.
4) İletişim Tasarımı alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır.
4) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
4) Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
4) İletişim Tasarımı’nın alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, analiz ve değerlendirmeler yapar.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler.
5) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür. Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır
5) Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir.
5) Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır.
5) İletişim Tasarımı ile ilintili diğer Sosyal Bilimlerin temel kavramlarını açıklar ve İletişim Tasarımı ve Yönetimi’nin kuramları ile ilişkilendirir.
6) Stratejik ve Girişimci Anlayış Geliştirebilme yetkinliği kazanır.
6) Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler.
7) Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır.
7) İletişim Tasarımı alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
7) Sorumluluk Alma ve Bağımsız Karar Verebilme yetkinliği kazanır.
8) Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir.
8) İletişim Tasarımı alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular.
8) Değişimi Yönetebilme yetkinliği kazanır
9) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
9) Yaşamboyu öğrenmeyi ilke edinmiştir.
10) Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır.
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır.
10) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır.
11) Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir.
11) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
12) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde)
12) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir.
13) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır.
14) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Ödev
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Devam 1 % 5.00
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 25.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 2 40 80
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 80
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 84
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4