ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Radyo,Televizyon ve SinemaSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOZ-RTS0283 Kurgu Teknikleri ve Tasarımı 2 Güz 2 2 3 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Doçent Dr. EMRE AHMET SEÇMEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, kurgunun ortaya çıkışından günümüze olan sürecine teorik olarak açıklayabilecektir, Senaryo yazımından başlayarak kurgu masasında birleştirilen bir ürünün ortaya çıkış aşamalarına dair taslak hazırlayabilecek; herhangi bir kurgu mekanizmasında kurgu sistematiği geliştirebilecektir.
Dersin İçeriği: Kurgu ve kurgucu kavramlarının tanımlanması, yazılı bir üründen görsel bir ürüne anlatı formları, sinemada kurgunun kullanımı ve ilk örnekler, devamlılık kurgusunun ortaya çıkışı ve kuralları, Sovyet montaj kuramının kurguya getirdiği yenilikler, kurgunun tarihsel ve teknik gelişimiyle ortaya çıkan yatay & dikey kurgu kavramları, kurgudan post prodüksiyon sürecine evrilen iş akışının tanımı, temel kurgu ve görüntü geçiş yöntemleri, diyalog kurgulaması, klasik dışı anlatının kurgusu, dünyada ve Türkiye’de önemli kurgucular ve öğrenciler tarafından çekilerek kurgulanan final projelerinin değerlendirilmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kurgu kuramlarını tanımlar.
  2) Yatay ve dikey kurgu arasındaki farkı açıklar.
  3) Temel kurgu tekniklerini tanımlar.
  4) Klasik ve klasik dışı anlatısal kurgu farklılıklarını açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kurgu tekniklerini yapılandırır.
  2) Diyalog kurgusunu birleştirebilir.
  3) Kurgu geçiş yöntemlerinin nerede ve ne zaman kullanacağı konusunda tahminde bulunur.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sinema ve televizyonda kurgu süreçlerinin temelini özetler ve uygulama öncesi bunları tasarımlar.
  2) Kurgu tarihi ve kuramsal yönünü film eleştirisi bağlamında tartışır.
  3) Kurgu kuramı ve süreçlerini denetler.
  4) Efekt (geçiş) yaratır ve tasarlar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Kurgu ve Kurgucu Kavramlarının Tanımları
2) Sinemada Kurgu ve İlk Örnekler
3) Devamlılık Kurgusu Teknik ve İlkeleri (Plan, Sahne ve Sekansın Oluşumu)
4) Sovyet Montaj Kuramı ve Kurgunun Önemi
5) Kurgu Kavramı ve Senaryo Yapıları (Klasik ve Klasik Dışı Anlatı Formları)
6) Kurgunun Tarihsel ve Teknik Gelişimi
7) Yatay ve Dikey Kurgu Kavramları & Kurgudan Post Prodüksiyon Sürecine İş Akışı
8) Vize Haftası
9) Temel Kurgulama Teknikleri
10) Temel Kurgu Geçiş Yöntemleri
11) Diyalog Kurgusu & Devamlılık & Bir ve Birden Fazla Kamera
12) Klasik Dışı Sinema Anlatısı ve Kurgu
13) Dünyada ve Türkiye’de Kurgucular ve Filmografileri
14) Kurgulanan Final Projelerinin Değerlendirilmesi ve Yorumlanması
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ● Sinemada Kurgu – İlkay Nişancı – Doruk Yayınları
● Film Kurgusu – Cem Yıldırım – Urzeni Yayınları
Diğer Kaynaklar: Önerilen kaynaklar:
(Aşağıdaki liste genel anlamda yardımcı kaynaklardır)

● Sinema Kuramları 1&2 – Ed. Zeynep Özarslan – Su Yayınları
● Sinemanın Temel Kavramları – Susan Hayward – Es Yayınları
● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları
● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları
● Sine-Göz – Dziga Vertov – Agora Yayınları
● Film Duyumu – Sergei Eisenstein – Payel Yayınları
● Sinema Teorisine Giriş – Robert Stam – Ayrıntı Yayınları
● Göz Kırparken – Walter Murch – Bilgi Üniversitesi Yayınları
● Sinemada Yönetmenlik & Oyunculuk & Kurgu – Edward Dmytryk – Doruk Yayınları
● Sinemada Diyalektik Kurgu – Cengis Asiltürk – Kalkedon Yayınları

Web Kaynakları:

● Sinematek
http://www.sinematek.org/sinebilgi/sinebilgi-kurgu/79-knedir.html

● Google Scholar (akademik)
Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir

● www.imdb.com
Internet Movie Database

● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/
Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/
Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir.

● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr)
Tez No: 600071 – Nuri Bilge Ceylan Filmlerinde Kurgu – FİKRİ KEKİLLİ
Tez No: 446276 – Türk Televizyon Kanallarında Kullanılan Kurgu Yazılımları ve Kullanım Tercihleri – ALİ AŞIR
Tez No: 240609 – Sinemada Kurgu ve Görüntü Estetiği – KADİR MACİT
Tez No: 290825 – Anlam Yaratma Aracı Olarak Kurgu – RAHİME AKİKOL
Tez No: 517154 – Bir Anlatım Dili Olarak Reha Erdem Sinemasında Kurgu İle İma Etme – MUSTAFA KOÇOĞLU
Tez No: 270117 – Teknolojik Değişimlerin Türk Sinemasında Kurgu Tekniklerine Etkisi – YELDA ÖZKOÇAK

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 9 9
Ödevler 1 4 4
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 69
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 81
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4