Dersin Amacı: |
Bu ders, işletmelerin hedeflerini ve paydaşların işletme üzerindeki etkilerini tanımlamayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında, işletme ve işletmecilik kavramları, işletmelerin sınıflandırılması, işletme çevresi, işletmenin amaç ve sorumlulukları, işletmenin kuruluş yeri ve seçimi, kuruluş aşamaları ve işletme kapasitesi ile temel işletme fonksiyonları ayrıntılı olarak ele alınacaktır. Ayrıca bu ders öğrencilere, ileride işlenecek derslere yönelik bir altyapı sağlamayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders öğrencilere, işletme kavramını, çevresel koşuşlarını, nasıl kurulup, nasıl yönetileceğini, mal ya da hizmetlerini nasıl pazarlayacağını, çalışanlarının nasıl yönetileceğini, finans ve üretim fonksiyonlarının nasıl yerine getirileceğini öğretir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İşletme biliminin temel kavramlarını, ilke ve teorilerini anlar ve iş dünyasında işletme biliminin rolünü kavrar.
|
2) İşletmelerin iş dünyasındaki rolünü ve çevresel faktörlerin (ekonomik, sosyal, kültürel, politik) işletmelere etkilerini analiz edebilir.
|
3) İşletme fonksiyonlarını (pazarlama, finans, üretim, insan kaynakları) ve bu fonksiyonların işletme başarısına olan katkılarını anlar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Vaka çalışmaları ve örneklendirmelerle işletme bilimini pratik uygulamalarda kullanma yeteneği geliştirir ve sorunları çözebilme bilinci kazanır.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Stratejik düşünme süreçlerini anlamak ve işletmelerin uzun vadeli hedeflerini belirleyebilmek için analitik düşünceye sahip olur.
|
2) İş dünyasındaki etik sorunları tanır ve işletmelerin toplumsal/sosyal sorumluluklarını anlar.
|
3) Gerçekleştirilen okumalarla, iş dünyasının güncel gelişmelerini takip eder ve işletme bilimini pratik deneyimlerle birleştirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
İşletme Kavramı ve Tanımı
|
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
2) |
İşletmelerin Amaçları, İşlevleri ve Sınıflandırılması |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
3) |
İşletme Çevresi |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
4) |
Etik ve Sosyal Sorumluluk |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
5) |
İşletmelerin Kuruluşu ve Büyümesi |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
6) |
İşletmelerde Yönetim
Yönetimin Fonksiyonları ve Planlama |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
7) |
Arasınav |
|
|
8) |
Örgütleme, Yürütme ve Denetim |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
9) |
İşletmelerde Üretim |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
10) |
İşletmelerde Pazarlama |
Ders notları, gazete haberleri, internet araştırmaları
|
|
11) |
İşletmelerde İnsan Kaynakları Yönetimi |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
12) |
İşletmelerde Muhasebe |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
13) |
İşletmelerde Finansal Yönetim |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
14) |
İşletme Yapılarında Yeni Gelişmeler |
Ders kitabında ilgili bölüm
Ders notları
|
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletme biliminin temel ve destekleyici alt alanlarına ilişkin bilgi, kavram ve teorileri kavrar ve kullanır. |
5 |
|
1.1 İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahiptir. |
5 |
|
1.2 İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibidir. |
|
2) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahiptir. |
|
|
2.1 İşletmecilik alanında ekonomik ve teknolojik kaynakları etkin ve verimli şekilde kullanır. |
|
|
2.2 İşletmecilik uygulamalarında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin şekilde kullanır. |
|
3) |
Çağdaş iş yaşamının beklentilerini karşılayacak şekilde sürekli öğrenmeye istekli, yenilik ve değişimlere kolay uyum sağlayabilen çalışan/yönetici profiline uygun yetkinliklere sahiptir. |
3 |
|
3.1 Belirlenen strateji ve hedefleri uygulamada öz disiplin ve zaman yönetimi yetkinliklerini kullanır. |
|
|
3.2 İletişim kanallarını ve süreçlerini etkin şekilde planlar ve yönetir. |
|
|
3.3 Liderlik ve takım çalışması, girişimcilik ve değişim yönetimi becerilerini kazanır. |
|
|
3.4 Etik değerler ve sosyal sorumluluklarının bilincinde olarak sorunları çözer ve karar verir. |
3 |
4) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
3 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Ders |
13 |
39 |
Laboratuvar |
|
|
Uygulama |
|
|
Derse Özgü Staj |
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
13 |
28 |
Sunum / Seminer |
|
|
Proje |
|
|
Ödevler |
|
|
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
67 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
6 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
73 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |