ANASAYFAKURUMSAL BİLGİLEREĞİTİM VE ÖĞRETİM PROGRAMLARI Küresel Siyaset ve Uluslararası İlişkiler (İngilizce) TezliSERTİFİKA PROGRAMLARIÖĞRENCİLER İÇİN FAYDALI BİLGİLER, KAYNAKLAR VE SERVİSLERFAYDALI LİNKLER VE DÖKÜMANLARİLAVE VE DESTEKLEYİCİ BİLGİLER

DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70312TAEOZ-POL0221 Gender and International Politics 0 Güz
3 0 3 6
Dersin Türü: Elective Course III
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: English
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: Dr. Öğr. Üyesi TUBA DEMİRCİ
Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı:
Dersin İçeriği:

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) comprehend how gender shapes international relations; and how do ideas about masculinity and femininity affect foreign policy, political economy, war, violence and peace
  2) contemplate on what does it mean to take women seriously in international relations (IR) and what do feminist and more recent, i.e., queer perspectives contribute to the study of IR
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) critically analyse IR scholarship, global political issues and the behaviour of a range of actors from gender sensitive perspectives
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) critique foreign policies and global governance by understanding their gendered formulations, implementations, and consequences.
  2) knowledgably discuss feminist approaches to IR
  3) converse in and develop and present persuasive oral and written arguments on feminist IR scholarship and the diverse ways in which gender shapes international politics.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) WEEK I INTRODUCTION; COURSE MEANS & AIMS
2) WEEK II (GENDER & IR; A CONCEPTUAL INTRODUCTION Cynthia Enloe, “Gender makes the world go round: Where are the Women?” in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press, 2014, 1-36 Laura Shepherd & Caitlin Hamilton (2023) “Sex or Gender? Bodies in World Politics and Why Gender Matters,” in Laura Shepherd (et al) Gender Matters in Global Politics: A Feminist Introduction to International Relations, London: Routledge, pp. 3-15 V. Spike Peterson and Anne S. Runyon (2014) “Introduction: The Gender of World Politics,” and “Gender as a Lens on World Politics,” in Global Gender Issues in the New Millennium, Fourth Edition, Westview, CT: Westview Press, pp. 1-44.
3) WEEK III Feminism: Theoretical-Historical Intro The Rise/Evolution of Feminist Approaches in IR; Feminist Thought and Movements in Turkey and the Middle East V. Spike Peterson (2004) “Feminist Theories Within, Invisible to and Beyond International Relations,” Brown Journal of World Affairs, 10(2). J.Ann Tickner, “Introduction: Gendering World Politics” ve “Troubled Encounters: Feminism Meets IR” (Chapter 1), in Gendering World Politics: Issues and Approaches in the Post-Cold War Era, (Columbia University Press, 2001), 1-35. J.A. Tickner (1997) “You Just Don’t Understand: Troubled Engagements Between Feminists and IR Theorists,” International Studies Quarterly 41(4). Cynthia Enloe (2004) “Introduction: Being Curious about our Lack of Feminist Curiosity,” in The Curious Feminist: Searching for Women in a New Age of Empire, Berkeley: University of California Press, pp. 1-18. RECOMMENDED: Nadje S. Al-Ali, “Women’s Movements in the Middle East: Case Studies of Egypt and Turkey”, UNRISD Report on TR and ME (eprints.soas.ac.uk)
4) WEEK IV Feminist Research Methodologies for IR Research Lene Hansen, “Ontologies, Epistemologies, Methodologies” (Chapter 2), in Laura J. Shepherd (ed.), Gender Matters In Global Politics: A feminist introduction to International Relations, Routledge, 2010, 17-27. J. Ann Tickner, “Feminism meets International Relations: some methodological issues” in Brooke A. Ackerly, Maria Stern, and Jacqui True (eds.) Feminist Methodologies for International Relations Cambridge University Press, New York, 2006, 19-41.
5) WEEK V Gender, Biology, and The Evolution of World Politics Francis Fukuyama, “Women and the Evolution of World Politics,” Foreign Affairs 78, 1 (1998) pp.22-40. J. Ann Tickner, “Why Women Can’t Run the World: International Politics According toFrancis Fukuyama,” International Studies Perspectives 1, 3 (1999), pp.3-11. Joshua S. Goldstein, “A Puzzle: the Cross-Cultural Consistency of Gender Roles in War,” inWar and Gender: How Gender Shapes the War System and Vice Versa (Cambridge: Cambridge University Press, 2003), pp. 1-34.
6) WEEK VI Masculinity, Identity, Nations and States J.A. Tickner (1996) “Identity in International Relations Theory: Feminist Perspectives,” in Y. Lapid and F. Kratochwil, The Return of Culture and Identity in IR Theory, Boulder: Lynne Rienner Press, pp. 147-162. J. Ann Tickner (1988) “Hans Morgenthau’s Principles of Political Realism: A Feminist Reformulations,” Millennium-Journal of International Studies, 17(3). Jennifer Maruska (2010) “When are States Hypermasculine?” in Lisa Sjoberg (ed.) Gender and International Security: Feminist Perspectives, New York: Routledge, pp. 235-255. R. W. Connell and Julian Wood (2005) “Globalization and Business Masculinities,” Men and Masculinities 7(4).
7) WEEK VII Colonialism, Neo-colonialism - post-Colonialism, and IR Cynthia Enloe (2014) “Nationalism and Masculinity: The Nationalist Story Is Not Over -and It Is Not a Simple Story” in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press. Chandra Talpade Mohanty (1984) “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses,” Boundary 2, 12(3). Columba Achilleos-Sarll , “Race and Coloniality “in Gender matters in Global Politics : A Feminist Introduction to International Relations Laura J. Shepherd and Caitlin Hamilton (eds) , Routledge :New York, 340-353. Patricia Hill Collins and Valerie Chepp (2012) “Intersectionality,” in G. Waylen, K. Celis, J. Kantola and S.L. Weldon (eds.) The Oxford Handbook of Gender and Politics, Oxford: Oxford University Press, pp. 57-87. Andrew Delatolla (2020) “Sexuality as a Standard of Civilization: Historicizing (Homo)Colonial Intersections of Race, Gender, and Class,” International Studies Quarterly, 1-11.
8) WEEK VIII (TUESDAY APRIL 09) NO CLASS- MIDTERM WEEK
9) WEEK IX Gender, Sexuality and Foreign Policy Cynthia Enloe (2014) “Diplomatic and Undiplomatic Wives,” in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press, pp. 174- 210. Cynthia Enloe (2004) “Masculinity as a Foreign Policy Issue,” in The Curious Feminist, Berkeley: University of California Press, pp. 122-130. Karin Aggestam and Ann Towns, “The gender turn in diplomacy: a new research agenda”, International Feminist Journal of Politics, 2019, 21:1, 9-28, DOI:10.1080/14616742.2018.1483206 Diana Saco, “Gendering Sovereignty: Marriage and International Relations in Elizabethan Times,” European Journal of International Relations 3, 3 (1997), pp.291-318.
10) WEEK X -NO CLASS NATIONAL SOVEREIGNITY DAY
11) WEEK XI Gender, State and Violence-1 Cynthia Enloe (2014) “Base Women” in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press. Iris Marion Young, “The Logic of Masculinist Protection: Reflections on the Current Security State,” Signs: Journal of Women in Culture and Society, 29:1, 2003, 1-25. Cynthia Cockburn, “Militarism and War” (Chapter 8), in Laura Shepherd (ed.), Gender Matters In Global Politics, 105-115. Donna Pankhurst, “Sexual Violence in War “(Chapter 11), in Laura Shepherd (ed.), Gender Matters In Global Politics, 148-160. C. Cohn (1993) “Wars, Wimps and Women,” in M. Cooke and A. Wollacott (eds.) Gendering War Talk,Princeton: Princeton University Press, pp. 227-246
12) WEEK XII Gender, State and Violence-2 Caron Gentry and Laura Sjoberg, “Terrorism and Political Violence” in Gender Matters in Global Politics : A Feminist Introduction to International Relations Laura J. Shepherd and Caitlin Hamilton (eds) , Routledge :New York, 370-384 Nadje Al-Ali, “Reconstructing Gender: Iraqi women between dictatorship, war, sanctions and occupation”, Third World Quarterly, 2005, 26(4-5): 739-758, DOI: 10.1080/01436590500128428 Laura Sjoberg, “Introduction: The Importance of Women Wartime Rapists”; “ Conditions That Drove Them to the Brink of Death: Gender, War, Genocide, and Sexual ViolenceWomen as Wartime Rapists: Beyond Sensation and Stereotyping , New York Unıversity Press: New York, 2016, 1-51. Orna Sasson-Levy, “Feminism and Military Gender Practices: Israeli Women Soldiers in “Masculine” Roles”, Sociological Inquiry, 2003, 73(3): 440–465. Mia Bloom (2007) “Female Suicide Bombers: A Global Trend,” Daedalus 136(1).
13) WEEK XIII Gender and International Political Economy Cynthia Enloe (2014) “Lady Travelers, Beauty Queens, Stewardesses, and Chamber Maids: The International Gendered Politics of Tourism” in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press. Cynthia Enloe (2014) “Scrubbing the Globalized Tub: Domestic Servants in World Politics” in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press. Anne S. Runyon and V. Spike Peterson, “Gender and Global Political Economy” (Chapter 5), Global Gender Issues in the New Millennium, 181-237. Alba Rosa & Boer Cueva, “Development” in Gender Matters in Global Politics : A Feminist Introduction to International Relations Laura J. Shepherd and Caitlin Hamilton (eds) , Routledge :New York, 140-153. World Economic Forum, “Global Gender Gap Report 2020”, Key Findings & Part I:Measuring the Global Gender Gap, 5-36. Online available at: http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2020.pdf
14) WEEK XIV Global Foundations of Gender Equality, Non-Discrimination and Gender Mainstreaming Anne S. Runyon and V. Spike Peterson, “Gender and Global Governance” (Chapter 3), in Global Gender Issues in the New Millennium, 99-138. UN Women, http://www.unwomen.org/en Joanne Sandler, “The “Warriors within”; How Feminists Change Bureaucracies and Bureaucracies Change Feminists” in Rawwida Baksh and Wendy Harcourt, (eds.) The Oxford Handbook of Transnational Feminist Movements,188-214. Valentine M. Moghadam, “Transnational Feminist Activism and Movement Building” in Rawwida Baksh and Wendy Harcourt, (eds.) The Oxford Handbook of Transnational Feminist Movements, 53-80. M. Shanthi Dairiam, “CEDAW, Gender and Culture” in Rawwida Baksh and Wendy Harcourt, (eds.) The Oxford Handbook of Transnational Feminist Movements, 367-393 Jennifer F. Klot, “UN Security Council Resolution 1325: A Feminist Transformative Agenda?” (Chapter 28), in Rawwida Baksh and Wendy Harcourt, (eds.) The Oxford Handbook of Transnational Feminist Movements, 723-745. Jacqui True, “Mainstreaming Gender in International Institutions” in Gender Matters In Global Politics A Feminist Introduction To International Relations Laura J. Shepherd (ed.) Routledge: USA and Canada, 2010, 189-203.
15) WEEK XV ( GENDER & PEACE Carol Cohn (1987) “Sex and Death in the Rational World of Defence Intellectuals,” Signs 12(4), 687-718. Heidi Hudson (2009) “Peace Building Through a Gender Lens and the Challenges of Implementation in Rwanda and Côte d’Ivoire,” in Lisa Sjoberg (ed.) Gender and International Security: Feminist Perspectives, New York: Routledge. Christine Sylvester (2002) “Some Dangers in Merging Feminist and Peace Projects,” in Christine Sylvester (ed.) Feminist International Relations: An Unfinished Journey, Cambridge: Cambridge University Press, 207-223. Claire Duncanson (2009) “Forces for Good? Narratives of Military Masculinity in Peacekeeping Operations,” International Feminist Journal of Politics 11(1). Charli Carpenter (2006) “Recognizing Gender-Based Violence Against Civilian Men and Boys in Conflict Situations,” Security Dialogue 37(1).
16) WEEK XVI CONCLUDING REMARKS ON GENDER AND INTERNATIONAL RELATIONS J. Ann Tickner, “Conclusions and Beginnings: Some Pathways for IR Feminist Futures” (Chapter 5), Gendering World Politics, 125-147. Laurel Weldon, “Power, exclusion and empowerment: Feminist innovation in Political Science”, Women's Studies International Forum 72, 2019: 127–136. Cynthia Enloe (2014) “Conclusion: The Personal Is International; The International Is Personal” in Bananas, Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cynthia Enloe, Bananas,Beaches and Bases: Making Feminist Sense of International Politics, Second Edition, Berkeley: University of California Press, 2014.
Cynthia Enloe , The Curious Feminist: Searching for Women in a New Age of Empire, Berkeley: University of California Press, 2004.
Laura Shepherd & Caitlin Hamilton et. al Gender Matters in Global Politics: A Feminist Introduction to International Relations, London: Routledge, 2023.
Laura J. Shepherd (ed.), Gender Matters In Global Politics: A feminist introduction to International Relations, Routledge, 2010.
Lisa Sjoberg (ed.) Gender andInternational Security: Feminist Perspectives, New York: Routledge, 2009.
V. Spike Peterson and Anne S. Runyon (et. al.) Global Gender Issues in the New Millennium, Fourth Edition, Westview, CT: Westview Press, 2014.
J.Ann Tickner, Gendering World Politics: Issues and Approaches in the Post-Cold
War Era, (Columbia University Press, 2001.
Brooke A. Ackerly, Maria Stern, and Jacqui True (eds.) Feminist Methodologies for International Relations Cambridge University Press, New York, 2006.
Joshua S. Goldstein, War and Gender: How Gender Shapes the War System and Vice Versa Cambridge: CambridgeUniversity Press, 2003.
Y. Lapid and F. Kratochwil, The Return of Culture and Identity in IR Theory, Boulder: Lynne Rienner Press, 1996.
Lisa Sjoberg (ed.) Gender and International Security: Feminist Perspectives, New York: Routledge, 2010.
G. Waylen, K. Celis, J. Kantola and S.L. Weldon (eds.) The Oxford Handbook of Gender and Politics, Oxford: Oxford University Press, 2012.
M. Cooke and A. Wollacott (eds.) Gendering War Talk,Princeton: Princeton University Press,1993.
Laura Sjoberg, Beyond Sensation and Stereotyping , New York Unıversity Press: New York, 2016
Rawwida Baksh and Wendy Harcourt, (eds.) The Oxford Handbook of Transnational Feminist Movements.
Christine Sylvester (ed.) Feminist International Relations: An Unfinished Journey, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
Diğer Kaynaklar:

BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ

(Aşağıdaki matris, ders öğrenme çıktıları (DÖÇ) ile program öğrenme çıktıları (KPÖÇ ve APÖÇ) ile bağını ve (varsa) onlara hangi düzeyde katkı sağladığını sayısal olarak göstermektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Öğrenme Çıktıları İlişki Matrisi

(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
DÖÇ/PÖÇ
DÖÇ1
DÖÇ2
DÖÇ3
DÖÇ4
DÖÇ5
DÖÇ6

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Gösterim
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Proje Hazırlama
Tez Hazırlama
Akran Eğitimi
Seminer
Teknik Gezi
Ders Konferansı
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
Stüdyo Uygulamaları
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Rapor Değerlendirme
Ödev Değerlendirme
Sözlü sınav
Tez Sunma
Jüri Değerlendirmesi
Uygulama Sınavı
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

DÖÇ İle Öğrenme-Öğretme Yöntemleri ve Ölçme-Değerlendirme Yöntemleri İlişki Matrisi

(Aşağıdaki matris, dersin öğrenme çıktıları ile ilişkili olarak ders için belirlenmiş olan öğrenme ve öğretme yöntem(leri) ile ölçme ve değerlendirme yöntem(leri)ni göstermektedir.)
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ
DERS ÖĞRENME ÇIKTILARI
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ
DÖÇ1 DÖÇ2 DÖÇ3 DÖÇ4 DÖÇ5 DÖÇ6
-Anlatım -Ara Sınav
-Tartışma -Sunum
-Vaka Çalışması -Yarıyıl Sonu Sınavı
-Problem Çözme -Kısa Sınav
-Gösterip Yaptırma -Rapor Değerlendirme
-Gösterim -Ödev Değerlendirme
-Laboratuvar -Sözlü sınav
-Okuma -Tez Sunma
-Ödev -Jüri Değerlendirmesi
-Proje Hazırlama -Uygulama Sınavı
-Tez Hazırlama -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi
-Akran Eğitimi -Derse Aktif Katılım
-Seminer -Tartışmalara Katılım
-Teknik Gezi
-Ders Konferansı
-Beyin Fırtınası
-Soru Cevap
-Bireysel ve Grup Çalışması
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama
-Stüdyo Uygulamaları
-Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 5.00
Ödev 1 % 30.00
Sunum 1 % 15.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ