Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Oyun Psikolojisine Giriş ve Tarihsel Perspektif |
ABZB - Ders notları
|
Oyunların insan psikolojisiyle ilişkisi, oyun teorileri (Huizinga, Caillois) ve oyunların bilişsel ve duygusal etkileri ele alınacaktır. |
2) |
Bilişsel Süreçler ve Oyun Deneyimi |
ABZB - Ders Notları
|
Algı, dikkat ve bellek mekanizmalarının oyun deneyimine etkisi incelenecektir. Bilişsel yüklenme teorisi kapsamında oyun zorluk seviyeleri ve kullanıcı deneyimi değerlendirilecek, Gestalt ilkeleri çerçevesinde oyun arayüzlerinin nasıl tasarlandığı ele alınacaktır. |
3) |
Motivasyon Teorileri ve Oyuncu Deneyimi |
Misafir hoca ile Açık Ders
|
Oyuncuların motivasyon kaynakları, Self-Determination Theory (Deci & Ryan) ve PENS Modeli çerçevesinde ele alınacaktır. Oyunlarda özerklik, yeterlilik ve sosyal bağlılığın nasıl sağlandığı tartışılacak ve oyun içi ödül sistemlerinin etkileri değerlendirilecektir. |
4) |
Öğrenme Teorileri ve Oyun Tabanlı Eğitim |
ABZB - Ders Notları
|
Oyunların eğitimde nasıl kullanıldığı, Constructivist Learning Theory (Piaget, Vygotsky) çerçevesinde ele alınacaktır. Oyunlaştırma, eğitsel oyunlar ve oyunların pedagojik etkileri tartışılacaktır. |
5) |
Dalma (Immersion) ve Akış (Flow) Deneyimi
|
ABZB - Ders Notları
|
Oyuncuların oyun dünyasına nasıl dalabildiği, Flow Theory (Csikszentmihalyi) çerçevesinde analiz edilecektir. Dalma ve akış deneyiminin oyun bağımlılığı ile ilişkisi ele alınacaktır.
|
6) |
Ara Değerlendirme ve Vize Haftası |
|
|
7) |
Duygusal Tepkiler ve Oyun Atmosferi |
Misafir Hoca ile Açık Ders
|
Oyunların duygu düzenleme üzerindeki rolü, Aesthetic Experience Model çerçevesinde incelenecektir. Oyun müziği, renk paletleri ve hikâye anlatımının duygusal bağ kurmadaki rolü tartışılacaktır. |
8) |
Kullanıcı Deneyimi (UX) ve Etkileşim Tasarımı |
ABZB - Ders Notları
|
HCI (Human-Computer Interaction) Principles bağlamında oyun arayüzleri, sezgisel tasarım ve oyuncu geri bildirimleri ele alınacaktır. |
9) |
Sosyal Kimlik ve Çevrimiçi Etkileşimler |
ABZB - Ders Notları
|
Oyuncuların çevrimiçi ortamlarda nasıl kimlik oluşturduğu, Social Identity Theory (Tajfel & Turner) bağlamında ele alınacaktır. Çevrimiçi anonimlik, toksik davranışlar ve topluluk dinamikleri tartışılacaktır. |
10) |
Oyunların Psikolojik ve Sosyal Etkileri |
ABZB - Ders Notları
|
Oyun bağımlılığı, oyunların sosyal becerilere etkisi ve şiddet içerikli oyunların psikolojik yansımaları tartışılacaktır. |
11) |
Hile (Cheating) ve Oyunlarda Etik |
Misafir Hoca ile Açık Ders
|
Oyunlarda hile kavramı, Moral Disengagement Theory (Bandura) çerçevesinde ele alınarak oyuncuların hile yapma motivasyonları incelenecektir. Hile türleri sınıflandırılacak ve oyuncuların hileye bakış açıları tartışılacaktır. Hilenin oyun ekosistemine etkileri, etik sınırlar ve oyun geliştiricilerin hile ile mücadele yöntemleri analiz edilecektir.
Alt Başlıklar:
Hile Türleri: Yazılım bazlı hileler, manipülatif oyun stratejileri, pay-to-win mekanizmaları
Hilenin Oyuncular Tarafından Algılanması: Adil oyun algısı, hileyi meşrulaştırma yolları
Moral Disengagement Theory (Bandura): Hile yapan oyuncuların ahlaki gerekçeleri
Oyun Geliştiricilerin Hile ile Mücadelesi: Anti-cheat sistemleri, topluluk denetimi |
12) |
Oyunlarda Topluluk Dinamikleri ve Sosyal Etkileşim |
ABZB - Ders Notları
|
Çevrimiçi oyun toplulukları, oyuncuların sosyal etkileşimleri ve oyun içi sosyalleşme süreçleri ele alınacaktır. Oyuncuların takım oyunlarında nasıl iş birliği yaptığı, toksik topluluk davranışları ve oyunların sosyal kimlik oluşturmadaki rolü tartışılacaktır. |
13) |
Oyunlarda Anlatı ve Hikâye Anlatımı |
ABZB - Ders Notları
|
Narrative Transportation Theory çerçevesinde oyunlarda doğrusal ve doğrusal olmayan anlatılar ile karakter gelişimi analiz edilecektir.
|
14) |
Final Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme
|
|
Öğrenci projeleri sunulacak, oyun psikolojisinin geleceği üzerine tartışmalar yapılacaktır. |
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme. |
|
2) |
Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme. |
|
3) |
Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme. |
|
4) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme |
|
5) |
Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme. |
|
6) |
Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme. |
|
7) |
Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme. |
|
8) |
Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme. |
|
9) |
Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme. |
|
10) |
İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme. |
1 |
11) |
Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
2 |
12) |
Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme. |
|