Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencilerin uçaklar ve uçakların temel parçaları; gövde, kanatlar, kuyruk, iniş takımları ve motorları hakkında ayrıntılı bilgi edinmeleri amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği: |
Uçakların nasıl uçtuğu, Bernulli kanunu, uçuş sırasında uçaklara etki eden kuvvetler: kaldırma, yer çekimi, itme/çekme, sürükleme kuvvetleri, uçuş eksenleri (dönme, yunuslama, yalpalama ), uçakların temel parçaları; gövde, kanatlar, kuyruk, iniş takımları ve motor. Uçakların kontrol yüzeyleri; kanatçık, flap, slat, yatay stabilizatörler, elevatör ve dikey stabilizatör, rudder ve diğer kontrol elemanları. Uçağın kalkış-iniş ve dönüşleri, pervane ve motorlar, motor çeşitleri; pistonlu, wankel, turbojet, turbofan, turboprop, roket, ramjet, değişken çevrim, motorları, uçak yapıları ve kullanılan malzemeler, kompozit malzemeler. Kanat yapılarına, motorlara ve kullanım yerlerine göre uçaklar. Uçak avionikleri ve döner kanatlı uçaklar anlatılmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uçaklara etki eden kuvvetleri bilir.
|
2) Uçakların üç ana eksenini ( yalpa/yatış, yunuslama, dönme/sapma ) eksenlerini bilir.
|
3) Uçakların ana kumanda yüzeylerini ( kanatçık, yatay dümen, dikey yön dümenini) bilir.
|
4) Uçaklardaki yardımcı kumanda yüzeylerini ( flaplar, slotlar, hız frenleri, spoiler ) bilir.
|
5) uçak motorlarını ( pistonlu, turbojet, turbofan, turboprop, ramjet, pulsejet ) bilir.
|
6) uçak pervanelerini bilir.
|
7) Uçak yapı malzemelerini bilir.
|
8) Uçak yapılarını ve üretimini bilir
|
9) Uçaklardaki ana uçuş göstergelerini bilir
|
10) Helikopterler hakkında genel bilgiye sahiptir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Uluslararası sivil havacılık örgütlerinin ve diğer hava yollarının koydukları kuralların havacılık uygulamasını gerçekleştirebilirler.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Havacılığın alt alanları ve genel işleyişi hakkında bilgi sahibi olur.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Dünyada ve Türkiye de Havacılık Tarihi |
* Dünya ve Türk Havacılık tarihi, internetten ve çeşitli kitaplardan.
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
2) |
Uçaklara etki eden kuvvetler ve uçaklar nasıl uçar? |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
3) |
Uçakların hareket eksenleri |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
4) |
Uçakların hareketli ana kumanda yüzeyleri. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
5) |
Uçakların yardımcı kumanda yüzeyleri. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
6) |
Uçakların kumanda yüzeylerinin kabinden kontrolü. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
7) |
Uçak motorları |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
8) |
Ara sınav |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* Adıgüzel Bahattin, "Temel Havacılık", THK Matbaası, Ankara 2000
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
9) |
Uçak motorları |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
10) |
Uçak yapı malzemeleri. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* wikipedia, composite materials
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
11) |
Uçak yapıları. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
12) |
Uçuş göstergeleri. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
13) |
Seyrüsefer göstergeleri. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
* www.virtualskies.arc.nasa.gov
|
|
14) |
Pervaneli uçaklar ve pervane çeşitleri. |
* Kaya Şahin, "Uçaklar ve Helikopterler", İnkılap Kitabevi, İstanbul 1999
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. |
4 |
1) |
Ülke ve dünya ekonomisi hakkında bilgi sahibidir. |
|
1) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hizmetlerine dair temel , kurumsal ve uygulamalı bilgileri açıklar |
|
1) |
Dispatch operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
3 |
1) |
İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
1) |
Havalimanı terminal binalarındaki yolcu ve yer hizmetlerini bilir. |
|
2) |
Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
2) |
Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
4 |
2) |
Havalimanlarının yer operasyonlarında kullanılan araç, ekipman ve bunlarla ilgili hizmetleri bilir. |
4 |
2) |
Ulusal ve uluslararası sivil havayolu işletme ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
2) |
Havacılık kargo operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
|
2) |
İşletme yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
3) |
Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
3 |
3) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık kurum ve kuruluşların gerektirdiği temel ve kuramsal bilgileri açıklar. |
|
3) |
Temel ve havayolu pazarlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
3) |
Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. |
5 |
3) |
Havalimanı terminal yolcu hizmetleri operasyonları hakkında bilgi sahibidir. |
|
3) |
Havayollarında kullanılan bilet satış işlemlerini ve hesaplamalarını bilir. |
|
4) |
Sivil havacılıkta kargo operasyonları işlemlerini bilir. |
|
4) |
Hava araçları hakkında temel bilgilere sahiptir. |
4 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular |
4 |
4) |
Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. |
5 |
4) |
Temel ve sivil havacılık için gerekli matematik işlemleri hakkında bilgi sahibidir. |
3 |
4) |
Havayolu işletmelerinde uygulanan ekip planlaması hakkında bilgi sahibidir. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. |
3 |
5) |
Ulusal ve uluslararası sivil havacılık hukuku hakkında bilgi sahibidir. |
|
5) |
İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
5 |
5) |
Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
Temel muhasebe bilgilerine sahiptir. |
|
5) |
Lojistik yönetimi ve işlemleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
6) |
Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. |
5 |
6) |
Ulusal ve uluslararası havayolu ulaştırma işletmelerinin yönetimleri hakkında bilgi sahibidir. |
|
6) |
Ulusal ve uluslararası güvenlik yönetimi hakkında bilgi sahibidir. |
|
7) |
Sivil Havacılıkla ilgili kavramları, gelişmeleri ve bilgileri Sivil Havacılık bakış açısı ile yorumlayabilir. |
|
7) |
Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
5 |
8) |
Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. |
4 |
9) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). |
4 |