SECTION I: GENERAL INFORMATION ABOUT THE COURSE |
Course Code | Course Name | Year | Semester | Theoretical | Practical | Credit | ECTS |
60731METOS-MIM0517 | Mimarlığın Güncel Problematikleri | 4 | Fall | 2 | 2 | 3 | 5 |
Course Type : | Elective Course I |
Cycle: | Bachelor TQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree |
Language of Instruction: | Turkish |
Prerequisities and Co-requisities: | N/A |
Mode of Delivery: | Face to face |
Name of Coordinator: | Profesör Dr. HİKMET TANSEL BİLGİN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Programme Specific |
SECTION II: INTRODUCTION TO THE COURSE |
Course Objectives: | |
Course Content: |
Knowledge (Described as Theoritical and/or Factual Knowledge.) | ||
1) Günümüz mimarlık pratiği ve disiplinindeki gelişmeleri ve güncel problemlerin teorik temellerini anlama. |
||
Skills (Describe as Cognitive and/or Practical Skills.) | ||
1) Seminer ve logbook çalışmaları aracılığıyla teorik bilgileri pratikle birleştirerek, güncel sorunlara yönelik çözüm odaklı düşünme ve tasarım geliştirme becerisi. |
||
Competences (Described as "Ability of the learner to apply knowledge and skills autonomously with responsibility", "Learning to learn"," Communication and social" and "Field specific" competences.) | ||
1) Öğrencilerin güncel mimarlık problemleri ile ilgili yeni bilgiler edinme, araştırma yapma ve öğrenme süreçlerini geliştirmeleri. |
||
2) Mimarlık disiplinine özgü güncel meseleleri anlama ve bu meseleler doğrultusunda tasarım, analiz ve çözüm geliştirme becerisi. |
Week | Subject | ||
Related Preparation | Further Study |
Course Notes / Textbooks: | |
References: | GENÇ, N., & YILMAZ, G. (2024). Deprem sonrası rehabilitasyon sürecinde geçici rekreasyon alanlarının önemi. International Journal of Holistic Health, Sport and Recreation, 3(1), 17-38. Kavaklı, B. (2022). Türkiye'de farklı bölgelerde uygulanan deprem sonrası geçici konut sistemlerini değerlendirme yaklaşımı (Yüksek lisans tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü). Ö. D. Aksoyak. (2023). Deprem sonrası orta vade tedbirleri kapsamında ahşap strüktürlü geliştirici konut önerisi. In Deprem (pp. 79-84). Tasarım Rehberleri Araştırma Geliştirme ve Uygulama Derneği. Büyüköztürk, E., & Oral, M. (2024). Kalıcı deprem konutlarında kullanıcı memnuniyeti analizi: Osmaniye örneği. Artium, 12(1), 71-84. https://doi.org/10.51664/artium.1366233 Uzuner, E., & Akıncıtürk, N. (2024). Deprem sonrası konut tercihlerinde kullanıcı bilincinin değerlendirilmesi: Gölcük/Değirmendere örneği. (Yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Mimarlık Anabilim Dalı). Süzer, A., & Yamaçlı, R. (2024). Afet sonrası sürdürülebilir geçici konut tasarımı, analiz ve öneriler. YDÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi, 6(1), 68-85. Kartal, M. E., Kaya, Ç. M., & Yavuz, F. (2024). Ege denizi depremi sonrası barınma çözümleri: Acil, geçici ve kalıcı barınma yaklaşımları. Afet ve Risk Dergisi, 7(2), 560-571. https://doi.org/10.35341/afet.1386500 Akbay Arama, Z., Dalyan, İ., & Akın, M. S. (2023). Konut binalarının enkazından ortaya çıkan plastik atıkların yol dolgularının iyileştirilmesinde kullanımı. 9th Geotechnical Symposium, 22-24 Kasım 2023, İstanbul. Altınışık, C. (2007). Adapazarı kalıcı deprem konut alanlarının peyzaj tasarımı açısından irdelenmesi (Yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı). Işık Üniversitesi. (2023, March 1). Deprem sonrası barınma: Geçmiş deneyimlerden öğrenmek. YouTube. https://youtu.be/DG9GU-bL3Fs. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Programme Learning Outcomes | Contribution Level (from 1 to 5) | |
1) | Uses and applies theoretical, factual and applied sciences for the solution of architectural problems in line with user requirements in the context of history, art, culture, environment, human and technology. | |
2) | Analyzes, models, evaluates architectural design and construction projects; designs and develops models to meet spesific requirements under realistic constraints and conditions. For this purpose, it selects and uses appropriate methods, tools and technologies. | |
3) | Has knowledge of the sustainable architecture, conservation of the cultural heritage and the conservation of the natural environment | |
4) | Has knowledge of technical issues such as building materials, structural engineering, structural systems, environmental control, service systems and the relationship between mentioned issues and architectural design | |
5) | S/he acquires the competencies that develop in line with the expectations of business world and the society defined as the institutional outcomes of our university on the basic level in relation with his/her field. | |
6) | Has knowledge of architectural professional practice, develops strategical, innovative and entrepreneurial ideas. | |
7) | Uses different representation methods and tools to transfer his/her design thoughts | |
8) | Knows the ethical approaches required for the professional judgments in social, ecological and cultural factors in architectural design and construction. | |
9) | Takes responsibility for considering public interest, respecting historical, cultural and natural resources and improving the quality of life |
SECTION IV: TEACHING-LEARNING & ASSESMENT-EVALUATION METHODS OF THE COURSE |
Lectures | |
Discussion | |
Problem Solving | |
Reading | |
Homework | |
Project Preparation | |
Seminar | |
Course Conference | |
Questions Answers | |
Active Participation in Class |
Midterm | |
Presentation | |
Final Exam | |
Homework Evaluation | |
Jury Evaluation |
Measurement and Evaluation Methods | # of practice per semester | Level of Contribution |
Presentation | 1 | % 20.00 |
Midterms | 1 | % 20.00 |
Semester Final Exam | 1 | % 50.00 |
Active Participation in Class | 1 | % 10.00 |
Total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 50 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 50 | |
Total | % 100 |
SECTION V: WORKLOAD & ECTS CREDITS ALLOCATED FOR THE COURSE |