SECTION I: GENERAL INFORMATION ABOUT THE COURSE |
Course Code | Course Name | Year | Semester | Theoretical | Practical | Credit | ECTS |
60314GETOS-SOS2190 | Sociology | 2 | Spring | 2 | 0 | 2 | 3 |
Course Type : | General Education Elective |
Cycle: | Bachelor TQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree |
Language of Instruction: | Turkish |
Prerequisities and Co-requisities: | N/A |
Mode of Delivery: | Face to face |
Name of Coordinator: | Dr. Öğr. Üyesi HAKKI BAŞGÜNEY |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi HAKKI BAŞGÜNEY |
Dersin Kategorisi: | Competency Development (General Education) |
SECTION II: INTRODUCTION TO THE COURSE |
Course Objectives: | It aims to introduce the basic concepts of and the primary debates in sociology. The participants would recognize the ways, conditions and advantages of assessment of socialities from a sociological stand point. |
Course Content: | The basic theoretical approaches in sociology, sociological research methods, sociological thinking, sociological imagination, development of analytical approaches with conceptual tools of sociology in the context of basic sociological debates. |
Knowledge (Described as Theoritical and/or Factual Knowledge.) | ||
1) The participants will learn to think with sociological concepts. |
||
2) The participants will recognize the paradigm based distinctiveness of different sociological theories and approaches |
||
3) The participants will be able to practice sociological approaches and the basic concepts on daily issues |
||
Skills (Describe as Cognitive and/or Practical Skills.) | ||
1) The participants will be able to link every day experiences and social facts with sociological imagination |
||
2) The participants will be able to collect data about social facts and socialities with qualitative and quantitative methods. |
||
Competences (Described as "Ability of the learner to apply knowledge and skills autonomously with responsibility", "Learning to learn"," Communication and social" and "Field specific" competences.) | ||
1) The participants will be able to understand the relations of individual and society with sociological thinking |
||
2) The participants will learn the development phases of sociology and the approaches of prominent sociologist who had a considerable influence on this process |
||
3) The participants will learn various sociological research methods and their fields of application |
||
4) The participants will be able to recognize social institutions and to analyze their functionality. |
||
5) The participants will gain the ability of interaction with the social other |
Week | Subject | ||
Related Preparation | Further Study | ||
1) | What is science? Is sociology a science? | Anthony Giddens-Sosyoloji Eleştirel Bir Yaklaşım-Birey Yayıncılık-1998. C. Wright Mills-Sosyolojik Tahayyül-Hill-2016. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Gulbenkian Komisyonu-Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor-Metis-2014. | |
2) | Heritage of Proto-Sociology: From Ibn Khaldun to Auguste Comte | Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. Imanuelle Kant-Aydınlanma Nedir?, Liberal Düşünce, 10, 38-39, 2005, 225-230. Montesquieu-Kanunların Ruhu Üzerine, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017. İbn-i Haldun-Mukaddime, Dergâh-2018. Jean-Jacques Rousseau-Toplumsal Sözleşme veya Siyasal Hukukun Prensipleri, İletişim Yayınları, 2014. Niccolo Machiavelli-Prens, Can Yayınları, 2016. Pitirim Aleksandroviç Sorokin-Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri-Göçebe Yayınları-1997. | |
3) | The Pioneers: Sociological Contributions of Emile Durkheim | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Emile Durkheim-İntihar-Pozitif Yayıncılık-2015. | |
4) | The Pioneers: Sociological Contributions of Karl Marx | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Karl Marx-Grundrisse Ekonomik Politiğin Eleştirisi İçin Ön Çalışma-Birikim-2014 | |
5) | The Pioneers: Sociological Contributions of Karl Marx | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Max Weber-Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu-Tutku Yayınevi-2014. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017. | |
6) | The Pioneers: Sociological Contributions of Georg Simmel | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Georg Simmel-Bireysellik ve Kültür-Metis-2009. Zygmunt Bauman-Hermenötik ve Sosyal Bilimler Anlamaya Dair Yaklaşımlar-Ayrıntı-2017. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017. | |
7) | Sociological Research and Sociological Research Methods | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Roy Bhaskar-İnsan Bilimlerinin Felsefi Eleştirisi Natüralizmin Olanaklılığı-Nika-2017. Russel Keat-John Urry-Bilim Olarak Sosyal Teori-İmge-2001. | |
8) | Culture, Society, Socialization and the Otherness | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Benedict Anderson-Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması-Metis-2015. Zygmunt Bauman-Kimlik-Heretik-2017. | |
9) | Politics, State, and Social Movements | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Giorgio Agamben-Kutsal İnsan Egemen İktidar ve Çıplak Hayat-Ayrıntı-2001. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016. | |
10) | Family | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Margaret Poloma-Çağdaş Sosyoloji Kuramları-Gündoğan Yayınları-1993. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. | |
11) | Social Structure and Stratification | Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. | |
12) | Postmodern Challenge: From Absolute Reality to Multiple Regimes of Truth | Gilles Deleuze-Felix Guattari-Kapitalizm ve Şizofreni 1 Göçebebilimi İncelemesi: Savaş Makinası, Bağlam, 1990. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Michel Foucault-Büyük Kapatılma-Ayrıntı-1994. Michel Foucault-Cinselliğin Tarihi-Ayrıntı-2015. Michel Foucault-Deliliğin Tarihi-İmge Yayınları-2013. Michel Foucault-Öznellik ve Hakikat-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2017 | |
13) | Bourdieu Tradition against the Duality of Structure and Agency | Pierre Bourdieu-Ayrım-Heretik-2015. Pierre Bourdieu-Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar-İletişim Yayıncılık-2003. | |
14) | The Sociology Tradition in Turkey and Local Debates | Kurtuluş Kayalı-Bir Asırlık Sosyoloji Birikimi-Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi-2008-6(11)-33-40. |
Course Notes / Textbooks: | |
References: | Temel Kaynaklar: Anthony Giddens-Philip W. Sutton-Sosyoloji-Kırmızı Yayınevi-2016. Anthony Giddens-Sosyoloji Eleştirel Bir Yaklaşım-Birey Yayıncılık-1998 C. Wright Mills-Sosyolojik Tahayyül-Hill-2016. George Ritzer-Sosyoloji Kuramları-Deki-2011. Gulbenkian Komisyonu-Sosyal Bilimleri Açın Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor-Metis-2014. Margaret Poloma-Çağdaş Sosyoloji Kuramları-Gündoğan Yayınları-1993. Tom Bottomore-Robert Nisbet-Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi 1/2-Kırmızı-2006. Zygmunt Bauman-Sosyolojik Düşünmek-Ayrıntı-2018. Ek Okumalar: Auguste Comte-Pozitif Felsefe Kursları-Sosyal Yayınlar-2001. Benedict Anderson-Hayali Cemaatler Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması-Metis-2015. Christopher Hill-1640 İngiliz Devrimi-Kaynak-1997. Emile Durkheim-İntihar-Pozitif Yayıncılık-2015. Eric J. Hobsbawm-Fransız Devrimine Bakış-Agora-2009. Fernand Braudel-Kapitalizmin Kısa Tarihi-Say-2013. Fernand Braudel-Tarih Üzerine Yazılar-Doğubatı-2016. Giorgio Agamben-Kutsal İnsan Egemen İktidar ve Çıplak Hayat-Ayrıntı-2001. Gilles Deleuze-Felix Guattari-Kapitalizm ve Şizofreni 1 Göçebebilimi İncelemesi: Savaş Makinası, Bağlam, 1990. Imanuelle Kant-Aydınlanma Nedir?, Liberal Düşünce, 10, 38-39, 2005, 225-230. İbn-i Haldun-Mukaddime, Dergah-2018. Jean-Jacques Rousseau-Toplumsal Sözleşme veya Siyasal Hukukun Prensipleri, İletişim Yayınları, 2014. Judith Butler-Kırılgan Hayat Yasın ve Şiddetin Gücü-Metis-2016. Karl Marx-Friedrich Engels-Alman İdeolojisi-Evrensel Basım Yayın-2013. Karl Marx-Grundrisse Ekonomik Politiğin Eleştirisi İçin Ön Çalışma-Birikim-2014 Niccolo Machiavelli-Prens, Can Yayınları, 2016. Max Weber-Georg Simmel-Ferdinand Tönnies-Don Martindale-Şehir ve Cemiyet-İz Yayıncılık-2000- Max Weber-Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu-Tutku Yayınevi-2014. Montesquieu-Kanunların Ruhu Üzerine, İş Bankası Kültür Yayınları, 2017. Georg Simmel-Bireysellik ve Kültür-Metis-2009. Michel Foucault-Biyopolitikanın Doğuşu-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2015 Michel Foucault-Büyük Kapatılma-Ayrıntı-1994. Michel Foucault-Cinselliğin Tarihi-Ayrıntı-2015. Michel Foucault-Deliliğin Tarihi-İmge Yayınları-2013. Michel Foucault-Öznellik ve Hakikat-İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları-2017 Pierre Bourdieu-Ayrım-Heretik-2015. Pierre Bourdieu-Düşünümsel Bir Antropoloji İçin Cevaplar-İletişim Yayıncılık-2003. Pitirim Aleksandroviç Sorokin-Bir Bunalım Çağında Toplum Felsefeleri-Göçebe Yayınları-1997. Raymond Aron-Çağdaş Alman Sosyolojisi-Doğubatı-2017. Roy Bhaskar-İnsan Bilimlerinin Felsefi Eleştirisi Natüralizmin Olanaklılığı-Nika-2017. Russel Keat-John Urry-Bilim Olarak Sosyal Teori-İmge-2001. Kurtuluş Kayalı--Bir Asırlık Sosyoloji Birikimi-Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi-2008-6(11)-33-40. Zygmunt Bauman-Hermenötik ve Sosyal Bilimler Anlamaya Dair Yaklaşımlar-Ayrıntı-2017. Zygmunt Bauman-Kimlik-Heretik-2017. |
SECTION III: RELATIONSHIP BETWEEN COURSE UNIT AND COURSE LEARNING OUTCOMES (CLOs) |
CLOs/PLOs | KPLO 1 | KPLO 2 | KPLO 3 | KPLO 4 | KPLO 5 | ||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
CLO1 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO2 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO3 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO4 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO5 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO6 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO7 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO8 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO9 | |||||||||||||||||||||||||||
CLO10 |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
SECTION IV: TEACHING-LEARNING & ASSESMENT-EVALUATION METHODS OF THE COURSE |
Lectures | |
Discussion | |
Case Study | |
Problem Solving | |
Demonstration | |
Views | |
Laboratory | |
Reading | |
Homework | |
Project Preparation | |
Thesis Preparation | |
Peer Education | |
Seminar | |
Technical Visit | |
Course Conference | |
Brain Storming | |
Questions Answers | |
Individual and Group Work | |
Role Playing-Animation-Improvisation | |
Active Participation in Class |
Midterm | |
Presentation | |
Final Exam | |
Quiz | |
Report Evaluation | |
Homework Evaluation | |
Oral Exam | |
Thesis Defense | |
Jury Evaluation | |
Practice Exam | |
Evaluation of Implementation Training in the Workplace | |
Active Participation in Class | |
Participation in Discussions |
LEARNING & TEACHING METHODS | ASSESMENT & EVALUATION METHODS | ||||||||||||||||||||
CLO1 | CLO2 | CLO3 | CLO4 | CLO5 | CLO6 | CLO7 | CLO8 | CLO9 | CLO10 | ||||||||||||
-Lectures | -Midterm | ||||||||||||||||||||
-Discussion | -Presentation | ||||||||||||||||||||
-Case Study | -Final Exam | ||||||||||||||||||||
-Problem Solving | -Quiz | ||||||||||||||||||||
-Demonstration | -Report Evaluation | ||||||||||||||||||||
-Views | -Homework Evaluation | ||||||||||||||||||||
-Laboratory | -Oral Exam | ||||||||||||||||||||
-Reading | -Thesis Defense | ||||||||||||||||||||
-Homework | -Jury Evaluation | ||||||||||||||||||||
-Project Preparation | -Practice Exam | ||||||||||||||||||||
-Thesis Preparation | -Evaluation of Implementation Training in the Workplace | ||||||||||||||||||||
-Peer Education | -Active Participation in Class | ||||||||||||||||||||
-Seminar | - Participation in Discussions | ||||||||||||||||||||
-Technical Visit | |||||||||||||||||||||
-Course Conference | |||||||||||||||||||||
-Brain Storming | |||||||||||||||||||||
-Questions Answers | |||||||||||||||||||||
-Individual and Group Work | |||||||||||||||||||||
-Role Playing-Animation-Improvisation | |||||||||||||||||||||
-Active Participation in Class |
Measurement and Evaluation Methods | # of practice per semester | Level of Contribution |
Total | % | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 0 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % | |
Total | % |
SECTION V: WORKLOAD & ECTS CREDITS ALLOCATED FOR THE COURSE |
WORKLOAD OF TEACHING & LEARNING ACTIVITIES | |||
Teaching & Learning Activities | # of Activities per semester | Total Workload | |
Course | 14 | 42 | |
Laboratory | |||
Application | |||
Special Course Internship (Work Placement) | |||
Field Work | |||
Study Hours Out of Class | 14 | 14 | |
Presentations / Seminar | 3 | 21 | |
Project | |||
Homework Assignments | |||
Total Workload of Teaching & Learning Activities | - | 77 | |
WORKLOAD OF ASSESMENT & EVALUATION ACTIVITIES | |||
Assesment & Evaluation Activities | # of Activities per semester | Total Workload | |
Quizzes | |||
Midterms | 1 | 1 | |
Semester Final Exam | 1 | 1 | |
Total Workload of Assesment & Evaluation Activities | - | 2 | |
TOTAL WORKLOAD (Teaching & Learning + Assesment & Evaluation Activities) | 79 | ||
ECTS CREDITS OF THE COURSE (Total Workload/25.5 h) | 3 |