Dersin Amacı: |
Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, kurgunun ortaya çıkışından günümüze olan sürecine teorik olarak açıklayabilecektir. Adobe Premiere yazılımını kendi projelerinin kurgusunu gerçekleştirecek seviyede kullanır. Derste aldığı bilgilerle farklı türde (kurmaca, belgesel, klip, haber, deneysel vb.) video içeriklerini yazılım üzerinde düzenler. |
Dersin İçeriği: |
Kurgu ve Kurgucu Kavramlarının Tanımları, Sinemada Kurgu ve İlk Örnekler, Sovyet Montaj İlkeleri & Devamlılık Kurgusu (Plan, Sahne ve Sekansın Oluşumu), Kurgunun Tarihsel ve Teknik Gelişimi & Yatay ve Dikey Kurgu Kavramları & Kurgudan Post Prodüksiyon Sürecine İş Akışı, Adobe Premiere Arayüz Tanıtımı & Proje Dosyası Açma & Sekans Ayarları & Import & Timeline In/Out/Insert/Overwrite/Razor/Delete/Copy/Paste/Cut, Temel Kurgulama Teknikleri (Match & Cut Away & Jump) & Kurgu Geçiş Teknikleri, Görüntü & Ses Senkronizasyonu / Multicam Klip Kurgusu, Haber ve Aksiyon Sahnesi Kurgusu, Dizi Sahnesi Kurgusu – Trim/Roll/Ripple/Split Edit, Motion Menüsü Kullanımı & Keyframe Sistematiği (Grafik & Logo Düzenleme), Ses Kurgusu – Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut, Ses Seviyeleri Ayarlama & Ses Geçişleri & Telifsiz Müzik Kullanımı & Ritmik Kurgu ve Ses Efektleri, Keying & Color Correction & Grading, Font Ekleme ve Title Menüsü Kullanımı, Dünyada ve Türkiye’de Kurgucular, Sahneler ve Filmografileri – Render & Export başlıkları
dersin içeriğini oluşturmaktadır.
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kurgu kuramlarını tanımlar.
|
2) Yatay ve dikey kurgu arasındaki farkı açıklar.
|
3) Kurgu yazılımında kısayolları tanımlar.
|
4) Görüntü ve ses üzerinde senkronizasyonu test eder.
|
5) Hareketli grafik ve yazı ekleme işlemlerini gerçekleştirir.
|
6) Temel kurgu tekniklerini tanımlar.
|
7) Kurgu tekniklerini yapılandırır.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Diyalog kurgusunu birleştirebilir.
|
2) Kurgu geçiş yöntemlerinin nerede ve ne zaman kullanacağı konusunda tahminde bulunur.
|
3) Ses miksajına ait temelleri düzenler.
|
4) Farklı türler üzerinde kurgulama hızını geliştirir.
|
5) Yazılım üzerinde görüntüyü aktarma ve projeyi sonlandırmayı gerçekleştirir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kurgu yazılımı üzerinde bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yeteneğini geliştirir.
|
2) Sinema ve televizyonda kurgu süreçlerinin temelini özetler ve uygulama öncesi bunları tasarımlar.
|
3) Efekt (geçiş) yaratır ve tasarlar.
|
4) Yazılım üzerinde farklı kurgu projeleri tasarlar.
|
5) Tasarlanan kurgu projelerini yazılımın sunduğu olanakları kullanarak tüm yönleriyle düzenler.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Kurgu ve Kurgucu Kavramlarının Tanımları, Sinemada Kurgu ve İlk Örnekler, Devamlılık Kurgusu
|
|
|
2) |
Sovyet Montaj İlkeleri & Devamlılık Kurgusu (Plan, Sahne ve Sekansın Oluşumu) & Kurgunun Tarihsel ve Teknik Gelişimi & Yatay ve Dikey Kurgu Kavramları & Kurgudan Post Prodüksiyon Sürecine İş Akışı |
|
|
3) |
Adobe Premiere Arayüz Tanıtımı & Proje Dosyası Açma & Sekans Ayarları & Import & Timeline In/Out/Insert/Overwrite/Razor/Delete/Copy/Paste/Cut |
|
|
4) |
Temel Kurgulama Teknikleri (Match & Cut Away & Jump) & Kurgu Geçiş Teknikleri |
|
|
5) |
Diyalog ve Aksiyon Sahnesi Kurgusu |
|
|
6) |
Dizi Sahnesi Kurgusu – Trim/Roll/Ripple/Split Edit |
|
|
7) |
Görüntü & Ses Senkronizasyonu / Multicam Klip Kurgusu |
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Geçiş Yöntemleri ve Motion Menüsü Kullanımı-I |
|
|
10) |
Motion Menüsü Kullanımı II & Keyframe Sistematiği (Grafik & Logo Düzenleme) |
|
|
11) |
Ses Kurgusu – Senkron ve Asenkron Ses & L-Cut, J-Cut, Ses Seviyeleri Ayarlama & Ses Geçişleri & Telifsiz Müzik Kullanımı & Ritmik Kurgu ve Ses Efektleri |
|
|
12) |
Keying & Color Correction & Grading |
|
|
13) |
Font Ekleme ve Title Menüsü Kullanımı & Render & Export |
|
|
14) |
Sinema Haftası ve Kapanış & Dünyada ve Türkiye’de Kurgucular, Sahneler ve Filmografileri |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Çizgi Film ve Animasyonda görsel ögeleri yaratıcı ve anlaşılabilir bir biçimde tasarlar. |
5 |
|
1.1 Animasyonda tasarımın ve görsel iletişimin gerekliliklerini kazanır. |
5 |
|
1.2 Özgün ve yaratıcı filmler üretir. |
5 |
|
1.3 Verilmek istenilen mesajı, hedef kitleye uygun olarak tasarlar ve sunar. |
5 |
|
1.4 Tasarım yaparken bağımsız karar almayı benimser. |
5 |
|
1.5 Çizgi Film ve Animasyonun prensiplerini uygular. |
5 |
|
1.6 Alanındaki teknolojileri takip eder ve uygular. |
|
|
1.7 Tasarım ilkelerini benimser. |
|
|
1.8 Animasyon sektöründe profesyonel bilgi ve becerisini ortaya koyabileceği ve geliştirebileceği donanımı kavrar. |
|
2) |
Çizgi Film ve Animasyonda özgün olma ilkesini benimser. |
|
|
2.1 Diğer sanatçı veya tasarımcılara ait eserlerin telif haklarını korur. |
|
|
2.2 Çalışma üreteceği alanları analiz ederek hedef kitleye ulaşır. |
|
3) |
Çizgi Film ve Animasyonda farklı disiplinleri sentezler. |
|
|
3.1 Toplumsal olaylar, tarih ve sanata ilişkin sentez yapar. |
|
|
3.2 Eserlerini ülkesinde yada dünyanın farklı ülkelerinde çalıştaylarda, festivallerde, sergilerde sunar. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
5 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede, eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
4 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilinci kazanır. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşam Boyu öğrenme bilinci ile kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
5.10 Kültürel bilinç oluşturur ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç kazanır. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
3 |
42 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
5 |
5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
47 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
3 |
6 |
Ara Sınavlar |
1 |
6 |
6 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
6 |
6 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
18 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
65 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |