Dersin Amacı: |
Demiryolu trafiğinin hızlı emniyetli ve ekonomik bir şekilde sağlanmasını, geçmişten günümüze trafik işletme sistemlerini ayrıntılı bir şekilde incelenmesi, uygulanma ile tercih nedenleri, demiryolu trafiğinde kullanılan işaretler ile kullanma amaçları, serbestleşme kanunu uygulanmasından sonra özel demiryolu işletmelerinin trafik düzenlenmelerine yardımcı olmak. |
Dersin İçeriği: |
Bu dersle öğrencilere; demiryolu trafik terimleri ve tanımlar, demiryolunda geçmişten bu güne kadar kullanılan bütün trafik işletme sistemleri, avantajları, dezavantajları, hangi ihtiyaçtan çıktığı, tarih içinde yaşadığı yapısal değişiklikler, demiryolu trafiğinin düzenlenmesinde kullanılan işaretler, Anadolu'nun bir çok bölgesinde halen kullanılmakta olan emniyet tesisatları, i devlet tipi, toros tipi, ileri korumalı ve korumasız istasyonlar, TMİ sistemi, TSİ sistemi,DRS ve klavuz sistemi, ATS (otomatik fren sistemi), trenlerin istasyona kabulü ve istasyonlardan sevki, çok yollu hatlarda trenlerin trafiği, seyir kısıtlama modeli (5588 Model), tren Seyir cetveli ve trengraf, demiryolunda son dönemde yaygınlaşan YHT ve banliyö işletim sistemleri ( ERTMS, ETCS, CBTC ) verilmektedir. Serbestleşme kanunun uygulanmasından sonra özel demiryolu işletmelerinin trafik düzenlemesi
|
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Demiryolu trafik terimlerini tanır
|
2) Demiryolu trafik işletme sistemlerini bilir
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Trafik işletme sistemlerinin avantajlarını ve dezavantajlarını bilir.
|
2) Trafik işletme sistemlerinden TMİ sistemini bilir.
|
3) Serbestleşme kanunu gereği özel demiryolu işletmeciliğinde ilgili formalite işlemlerini bilir
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, demiryolu trafik terimleri, tanımları |
-
|
- |
2) |
Trafik işletme sistemleri, avantajları, dezavantajları, hangi ihtiyaçtan çıktığı, tarih içinde yaşadığı yapısal değişiklikler |
-
|
- |
3) |
Trafik işletme sistemlerinden TMİ |
-
|
- |
4) |
Trafik işletme sistemlerinden TSİ (CTC) |
-
|
- |
5) |
DRS ve Kılavuz sistemi |
-
|
- |
6) |
Teknik gezi |
-
|
- |
7) |
Arasınav |
-
|
- |
8) |
Emniyet tesisatları (i tipi, toros tipi, ileri korumalı ve korumasız istasyonlar) |
-
|
- |
9) |
Demiryolu trafiğinin düzenlenmesinde kullanılan işaretler |
-
|
- |
10) |
Demiryolu trafiğinin düzenlenmesinde kullanılan işaretler |
-
|
- |
11) |
ATS, Seyir kısıtlama modeli (5588 Model), Trenlerin istasyona kabülü, istasyonlardan sevki, çok yollu hatlarda trenlerin trafiği, tren seyir cetveli ve trengraf |
-
|
- |
12) |
Yüksek hızlı tren |
-
|
- |
13) |
Banliyö işletim sistemleri (ERTMS, ETCS, CBTC) |
-
|
- |
14) |
Teknik gezi |
-
|
- |
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Raylı Sistem Temelleri: Raylı sistemlerin temel bileşenlerini (altyapı, üstyapı, araçlar, sinyalizasyon, enerji sistemleri vb.) tanımlayabilir ve bu bileşenlerin farklı raylı taşıma türlerindeki (metro, tramvay, banliyö, yük treni vb.) işlevlerini açıklayabilir. |
|
2) |
İşletme Süreçleri: Raylı sistemlerde yolcu ve yük taşımacılığı operasyonlarının temel aşamalarını (planlama, hareket, takip, teslimat vb.) uygulayabilir ve bu süreçlerde kullanılan temel kavramları açıklayabilir |
|
3) |
Trafik Yönetimi: Raylı sistemlerde trafik akışının nasıl yönetildiğini ve kontrol edildiğini açıklayabilir, farklı trafik kontrol sistemlerinin temel prensiplerini ve önemini değerlendirebilir |
|
4) |
Raylı sistemlerde emniyet ve güvenliğin sağlanmasına yönelik temel prosedürleri ve standartları uygulayabilir ve bu konudaki riskleri değerlendirerek önleyici tedbirler önerebilir. |
|
5) |
Raylı sistemlerde lojistik süreçlerin (depolama, stok yönetimi, gümrük işlemleri, forwarding vb.) temel prensiplerini açıklayabilir ve farklı taşıma modları arasındaki ilişkiyi değerlendirebilir. |
|
6) |
Raylı sistem işletmelerinin ekonomik ve işletmesel temel kavramlarını (maliyet, gelir, verimlilik, yönetim fonksiyonları vb.) açıklayabilir ve sektördeki ekonomik gelişmeleri değerlendirebilir |
|
7) |
Müşteri İlişkileri: Raylı sistemlerde müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik temel yaklaşımları uygulayabilir ve farklı müşteri gruplarıyla etkili iletişim kurabilir. |
|
8) |
Raylı sistemlerde kullanılan temel bilgi teknolojilerini (yönetim bilgi sistemleri, operasyonel yazılımlar vb.) kullanabilir ve sektördeki teknolojik gelişmeleri takip edebilir. |
|
9) |
Raylı sistem işletmeciliği nde karşılaşılabilecek olası sorunları (gecikmeler, arızalar vb.) tanımlayabilir, analiz edebilir ve çözüm önerileri geliştirebilir |
|
10) |
Farklı disiplinlerden ve görevlerden paydaşlarla (teknik personel, yöneticiler, yolcular vb.) etkin bir şekilde iletişim kurabilir ve ekip çalışmalarına uyum sağlayabilir. |
|
11) |
Raylı sistem işletmeciliği alanında mesleki etik ilkelere uygun davranır, toplumsal ve çevresel sorumluluk bilinciyle hareket eder. |
|
12) |
Raylı sistemler alanındaki yeni bilgileri ve gelişmeleri takip ederek öğrenme ihtiyacının farkındadır ve mesleki gelişimine yönelik çaba gösterir. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
10 |
10 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
52 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
35 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
87 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |