DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOZ-RTS0293 | Sinematografi | 2 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 4 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP FERİHA EREN KUNT Dr. Öğr. Üyesi EMRE AHMET SEÇMEN |
Dersin Kategorisi: | Temel Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci, sinematografi kavramını teorik oranda tanımlayabilecektir. Filmlere ait biçimsel özelliklerin anlam yaratmaya nasıl katkıda bulunduğunu çözümleyebilecek ve görsel hikaye anlatımının temel prensipleriyle kendi projesini çekim öncesi aşamasında kağıt üzerinde tasarlayabilecektir. |
Dersin İçeriği: | Görüntü tarihi ve hareketli görüntünün icadı, sinematografinin tanımı, sinemayı icat eden ve sonrasında onu bir sanat formuna dönüştüren kişi/kişiler, kurgu & ses ve renk kavramlarının ve diğer teknolojik gelişmelerin sinematografiye etkisi, çekim ölçekleri, kamera hareketleri, klasik ve klasik dışı anlatı yöntemleri, film biçimi, yönetmene ait stil, mizansen ve çekim sinematografisi, sinemasal mekan ve uzam, sinematografik üretim, endüstrileşen sinema, görsel tasarım ve sinematograflar gibi başlıklar dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sinemanın temel kavramlarını, disiplinlerini ve teknik gereçleri tanımlar. |
||
2) Yerli – yabancı önemli sinematograflarının çalışmalarını özetler. |
||
3) Sinematografi kavramını tanımlar. |
||
4) Temel çekim ölçeklerini tanır. |
||
5) Çekim, sahne ve sekans gibi sinematografik kavramları tanımlar. |
||
6) Renk ve sesin sinemada nasıl anlam yarattığını değerlendirir. |
||
7) Görüntü düzenlemesini ve işlevlerini analiz ederek, kişileri ve cisimleri kamera karşısında organize eder. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bir filmin oluşum süreci için gerekli olan temel bilgileri açıklar. |
||
2) Dersteki bilgilerle film tasarlar, planlar ve bu bilgileri film yaparken kullanır. |
||
3) Kamera açıları ve kamera hareketleriyle istenen etkiyi yaratabilir. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kendine ait bir projeyi veya bir ekip çalışmasını organize eder. |
||
2) Görsel bütünlüğe dair yapılması gerekenleri düzenler ve geliştirir. |
||
3) Sinematografi ekibinin bir parçası olarak görüntü biriminin görevlerini planlar. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Giriş, Tanışma & Ders Kaynaklarının ve İçeriklerinin Aktarımı, Görüntü Tarihi ve Hareketli Görüntünün İcadı, Sinematografi Kavramı – Tanım ve Yaklaşımlar | ||
2) | Thomas Edison, Auguste & Louis Lumiere, Georges Melies, Edwin Porter, D. W. Griffith | ||
3) | Renk ve Sesin Sinemaya Girişi ve Sinematografiye Etkisi | ||
4) | Plan & Sahne & Sekans & Plan Sekans | ||
5) | Çekim Ölçekleri, Açılar ve Kompozisyon | ||
6) | Kamera Hareketleri | ||
7) | Klasik ve Klasik Dışı Anlatı (Aks & Bakış Uyumu & Devamlılık ve Kurallar) | ||
8) | Vize haftası | ||
9) | Film Biçimi, Anlatı ve Yönetmenin Stili | ||
10) | Mizansen ve Çekim Sinematografisi | ||
11) | Sinemasal Mekan ve Uzam | ||
12) | Sinematografik Üretim ve Ekip | ||
13) | Endüstrileşen Sinema ve Sinemada Görsel Tasarım | ||
14) | Dünyada ve Türkiye’de Önemli Sinematograflar ve Filmografileri |
Ders Notları / Kitaplar: | ● Film Sanatı – David Bordwell & Kristin Thompson – DeKi Yayınları ● Sinemacının Gözü – Gustavo Mercado – Hil Yayınları ● Sinematografi: Kuram ve Uygulama – Blain Brown – Hil Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | ● Sinemanın Temel Kavramları – Susan Hayward – Es Yayınları ● Dijital Video ile Sinema – İlker Canikligil – Alfa Yayınları ● Sinemada Anlam Yaratma – Seçil Büker – Hayalperest Yayınları ● Uygulamalı Sinematografi – Paul Wheeler – Es Yayınları ● Sinematografik Masal – Jacques Ranciere – Küre Yayınları ● Sinematografik Anlatım – Selahattin Yıldız – Su Yayınları ● Öykü ve Söylem – Seymour Chatman – DeKi Yayınları ● Sinema Dili – Ed. Selahattin Yıldız – Su Yayınları Web Kaynakları: ● Google Scholar (akademik) Konu başlığı yazılarak ilgili tez, makale, kitap pdf vs. ulaşılabilir ● www.imdb.com Internet Movie Database ● https://sinekutuphane.wordpress.com/pdf-arsivi/ Sinema Kütüphanesi – Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● https://filmkafa.wordpress.com/pdf-kafasi/ Kitap PDF dosyalarına erişim sağlanabilir. ● YÖK tez arşivi (tez.yok.gov.tr) Tez No: 294541 – Sinematografik Görüntünün Üretilmesinde Görme Biçimlerinin Rolü ve 2000 Sonrası Türkiye Sineması – SERHAT KOCA Tez No: 280173 – Sinematografik Zaman ve Mekanın Oluşumunda Felsefi Arka Plan – MERAL ÖZÇINAR Tez No: 51424 – Görüntü Yönetmenliği ve Görüntü Yönetmenine Özgü Biçemin Sinematografik Yapıta Yansıması – ERTUĞRUL ALGAN |
BÖLÜM III: DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI İLE İLİŞKİSİ |
DÖÇ/PÖÇ | KPÖÇ 1 | KPÖÇ 2 | KPÖÇ 3 | KPÖÇ 4 | KPÖÇ 5 | |||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 1 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 | 3 | 4 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |
DÖÇ1 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ2 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ3 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ4 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ5 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ6 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ7 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ8 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ9 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ10 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ11 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ12 | ||||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ13 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterip Yaptırma | |
Gösterim | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Ödev | |
Proje Hazırlama | |
Tez Hazırlama | |
Akran Eğitimi | |
Seminer | |
Teknik Gezi | |
Ders Konferansı | |
Beyin Fırtınası | |
Soru Cevap | |
Bireysel ve Grup Çalışması | |
Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |
Stüdyo Uygulamaları | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Rapor Değerlendirme | |
Ödev Değerlendirme | |
Sözlü sınav | |
Tez Sunma | |
Jüri Değerlendirmesi | |
Uygulama Sınavı | |
İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | |
Derse Aktif Katılım | |
Tartışmalara Katılım |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ | ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ | ||||||||||||||||||||||||||
DÖÇ1 | DÖÇ2 | DÖÇ3 | DÖÇ4 | DÖÇ5 | DÖÇ6 | DÖÇ7 | DÖÇ8 | DÖÇ9 | DÖÇ10 | DÖÇ11 | DÖÇ12 | DÖÇ13 | |||||||||||||||
-Anlatım | -Ara Sınav | ||||||||||||||||||||||||||
-Tartışma | -Sunum | ||||||||||||||||||||||||||
-Vaka Çalışması | -Yarıyıl Sonu Sınavı | ||||||||||||||||||||||||||
-Problem Çözme | -Kısa Sınav | ||||||||||||||||||||||||||
-Gösterip Yaptırma | -Rapor Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||||||
-Gösterim | -Ödev Değerlendirme | ||||||||||||||||||||||||||
-Laboratuvar | -Sözlü sınav | ||||||||||||||||||||||||||
-Okuma | -Tez Sunma | ||||||||||||||||||||||||||
-Ödev | -Jüri Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||||||
-Proje Hazırlama | -Uygulama Sınavı | ||||||||||||||||||||||||||
-Tez Hazırlama | -İşyerinde Uygulama Eğitimi Değerlendirmesi | ||||||||||||||||||||||||||
-Akran Eğitimi | -Derse Aktif Katılım | ||||||||||||||||||||||||||
-Seminer | -Tartışmalara Katılım | ||||||||||||||||||||||||||
-Teknik Gezi | |||||||||||||||||||||||||||
-Ders Konferansı | |||||||||||||||||||||||||||
-Beyin Fırtınası | |||||||||||||||||||||||||||
-Soru Cevap | |||||||||||||||||||||||||||
-Bireysel ve Grup Çalışması | |||||||||||||||||||||||||||
-Rol Oynama-Canlandırma-Doğaçlama | |||||||||||||||||||||||||||
-Stüdyo Uygulamaları | |||||||||||||||||||||||||||
-Derse Aktif Katılım |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 1 | % 10.00 |
Ödev | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 3 | 9 | 27 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 72 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 14 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 86 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |