Dersin Amacı: |
Bu derste öğrencinin, Çizgi Film ve Animasyon Bölümü’nün saptadığı program çerçevesinde, desen eğitiminin ikinci yarıyılında fiziksel dünyayı; yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan anatomisini ve sanat eserlerini kaynak olarak ele alarak, gözlem, analiz ve sentez sistematiği içinde yorumlayıp resmetmesi amaçlanır. Sanat tarihindeki temel kavramları irdeleyen tartışmalarla çizgi film ve animasyon öğrencisinin yaratıcı potansiyelinin ve kendine özgü duyarlılığının açığa çıkması ve bu tartışmalarla öğrencinin sanatsal bakış açısını sorgulayıp kendini kendi cümleleriyle ifade edebilmesi amaçlanır.
|
Dersin İçeriği: |
Öğrenciler bu derste tek kaçışlı perspektif, çift kaçışlı perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim-form, açık-koyu tonlama, anatomi ve sanat tarihi gibi konulardaki bilgilerini geliştirerek, bu konular hakkındaki kuramsal bilgilerini iç mekan ve dış mekan çizim çalışmaları, insan anatomisi üzerine desen çalışmaları (el, portre, figür vs.), ustalardan portreler ve çok figürlü kompozisyonların kopya çalışmaları ile uygulamaya dökerler. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çizgi Film ve Animasyon Programı’nın temelini oluşturan desen çalışmalarının uygulama sürecinde kullanacağı materyalleri listeler.
|
2) Tek kaçışlı perspektif, çift kaçışlı perspektif, görsel matematik, doluluk-boşluk, oran-orantı, ışık-gölge, biçim-form, açık-koyu tonlama, anatomi terimlerini tanımlar.
|
3) Fiziksel dünyayı; yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan anatomisini ve sanat eserlerinin kopyalarını görselleştirmenin yöntemini açıklar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yaşadığı çevreyi (iç mekan ve dış mekan bağlamında), nesneleri, insan figürünü ve sanat eserlerini görselleştirmek üzere kompoze ederek tasarlar ve özgün bir biçimde kağıt yüzey üzerine betimler.
|
2) Çağdaş ve geleneksel sanat tarihindeki desen alanına dair kuramsal ve pratik bilgiyi değerlendirir ve kendi çalışmalarıyla karşılaştırır. Elde ettiği bilgiyi kendi çalışmalarına özgün yorumunu katarak uyarlar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Sanatsal ve eleştirel düşünme becerisini geliştirerek yapıtlarına kendi fikriyle değer biçer.
|
2) Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimi ile mesleki yaşamında karşılaşacağı problemlerde kişilik haklarına sahip çıkarak etik kurallar çerçevesinde toplumsal değerlere saygılı bir şekilde kararlar verir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Canlı modelden çalışmalar. 45’er dakikalık pozlandırma ile üç model çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
2) |
Isınma hareketleri; El, bilek, kol ve omuz hareketleri aracılığıyla araştırma çizgisi çalışmaları. / Hızlı Pozlar: Canlı modelden süreli figür çalışmaları (30 dakikadan 1 dakikaya gerisayımlı) |
Çizim malzemeleri
|
|
3) |
Rakursi canlı model çalışması; tüm gün tek model |
Çizim malzemeleri
|
|
4) |
Ustalardan Kopyalar 1: Portre çizim çalışması; Rönesans Dönemi ustalarından portre çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
5) |
Ustalardan Kopyalar 2: Portre çizim çalışması; Barok Dönemi ustalarından portre çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
6) |
Canlı model karşısında portre desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
7) |
Öğrencinin ayna karşısında kendi portresinin çizim çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
8) |
ARA SINAV (Oluşturulan tüm etüd ve çizimlerin değerlendirilmesi.) |
Tüm çizimler
|
|
9) |
Natürmort Kompozisyon Çalışması: Nesnelerden oluşan bir kompozisyonun kurulumu ve uygulamalı desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
10) |
Natürmort çalışmasının devamı. |
Çizim malzemeleri
|
|
11) |
Lekesel Çizim Çalışmaları: Mekan ve objeler ile kompozisyon, doluluk-boşluk, oran-orantı çalışmaları. |
Çizim malzemeleri
|
|
12) |
Güncel bir konu hakkında özgün bir deneysel desen çalışması. |
Çizim malzemeleri
|
|
13) |
Dış mekan çizimi; seçilmiş bir tarihi mekanda (örneğin Aya Sofya Müzesi, Sultanahmet Meydanı, İstanbul Arkeoloji Müzesi vs.) desen çalışması gerçekleştirme. |
Çizim malzemeleri
|
|
14) |
İç mekan çizimi; yaşam odası, mutfak, banyo vs. gibi seçilmiş bir iç mekan üzerine bir desen çalışması gerçekleştirme. |
Çizim malzemeleri
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Çizgi Film ve Animasyonda görsel ögeleri yaratıcı ve anlaşılabilir bir biçimde tasarlar. |
5 |
|
1.1 Animasyonda tasarımın ve görsel iletişimin gerekliliklerini kazanır. |
5 |
|
1.2 Özgün ve yaratıcı filmler üretir. |
5 |
|
1.3 Verilmek istenilen mesajı, hedef kitleye uygun olarak tasarlar ve sunar. |
5 |
|
1.4 Tasarım yaparken bağımsız karar almayı benimser. |
5 |
|
1.5 Çizgi Film ve Animasyonun prensiplerini uygular. |
5 |
|
1.6 Alanındaki teknolojileri takip eder ve uygular. |
4 |
|
1.7 Tasarım ilkelerini benimser. |
5 |
|
1.8 Animasyon sektöründe profesyonel bilgi ve becerisini ortaya koyabileceği ve geliştirebileceği donanımı kavrar. |
5 |
2) |
Çizgi Film ve Animasyonda özgün olma ilkesini benimser. |
5 |
|
2.1 Diğer sanatçı veya tasarımcılara ait eserlerin telif haklarını korur. |
5 |
|
2.2 Çalışma üreteceği alanları analiz ederek hedef kitleye ulaşır. |
5 |
3) |
Çizgi Film ve Animasyonda farklı disiplinleri sentezler. |
5 |
|
3.1 Toplumsal olaylar, tarih ve sanata ilişkin sentez yapar. |
5 |
|
3.2 Eserlerini ülkesinde yada dünyanın farklı ülkelerinde çalıştaylarda, festivallerde, sergilerde sunar. |
4 |
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
4 |
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
4 |
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede, eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
5 |
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
5 |
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
5 |
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır |
5 |
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
4 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk bilinci kazanır. |
5 |
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
4 |
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
5 |
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
5 |
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.8 Yaşam Boyu öğrenme bilinci ile kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
5 |
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
4 |
|
5.10 Kültürel bilinç oluşturur ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
5 |
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç kazanır. |
5 |
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Ders |
11 |
31 |
Laboratuvar |
|
|
Uygulama |
1 |
3 |
Derse Özgü Staj |
|
|
Arazi Çalışması |
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
|
|
Sunum / Seminer |
|
|
Proje |
|
|
Ödevler |
1 |
3 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
37 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
Ara Sınavlar |
1 |
3 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
3 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
8 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
45 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |