DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60731METOZ-MIM0083 Mimarlık Tarihi I 2 Güz 2 2 3 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi GÖZDE ÇELİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:





Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin tarihsel süreçlerin mimarlık alanı üzerindeki yansımaları hakkında bilgi ve becerilerinin kazandırılması.
Dersin İçeriği: Modern öncesi dönemde mimarlık alanına ilişkin gelişmelerin incelenmesi.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Modern öncesi dönem mimarlık tarihini kronolojik olarak öğrenir.
  2) Döneminin kültürel koşullarının mimarlık alanı üzerindeki yansımaları hakkında eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tarihsel süreçlerin mimarlık üzerindeki yansımalarını analiz eder, karşılaştırır ve değerlendirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Tarihsel dokunun oluşumunu, katmanlaşmasını analiz eder, değerlendirir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, dersin amacının ve kapsamının anlatılması, kaynak paylaşımı. Mimarlığın bağlamının tartışılması. Proje ana temasına ve dersin işleyişine ilişkin bilgi verilmesi.
2) Pre-historik dönemde mimarlık. Anadolu ve Mezopotamya Mimarlığı.
3) Mısır Mimarlığı.
4) Yunan Mimarlığı.
5) Roma Mimarlığı
6) Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı. Erken Ortaçağ Mimarlığı.
7) Ara Sınav
8) Proje Sunumu ve teslimi. 1.Uygulama Sınavı.
9) Türk Mimarlık Tarihine Giriş. Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisi. Erken Dönem Anadolu- Türk Mimarisi.
10) Anadolu Selçuklu Mimarisi
11) Erken Dönem Osmanlı Mimarlığı
12) İstanbul’un Fethi ve Klasik Osmanlı Mimarisi
13) Klasik Osmanlı Mimarlığı ve Mimar Sinan
14) Projelerin teslimi ve sunumu. 2. Uygulama Sınavı.
15) Yarıyıl sonu sınavı.
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınevi, 2007.
Doğan Kuban, Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, Ankara, Yapı Kredi Yayınları, 2008.
Donald Preziosi and Louise Hitchcock, Aegean Art and Architecture, Oxford University Press, Oxford, 1999.
Ekrem Akurgal, Anadolu Uygarlıkları, Net Yayıncılık, İstanbul, 2007.
Geoffrey Goodwin, A History of Ottoman Architecture, Thames and Hudson, Londra, 1971.
Gülru Necipoğlu, The Age of Sinan: Architectural Culture in the Ottoman Empire, Princeton University Press, 2005.
Henri Frankfort, The Art and Architecture of the Ancient Orient, Yale University Press, New Haven and London, 1996.
John B. Ward-Perkins, Roman Architecture, Electa, New York, 1988.
Krautheimer, Early Christian and Byzantine Architecture, Yale University Press, 1986.
R.E.Wycherley, Antik Çağda Kentler Nasıl Kuruldu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1993.
Roland Martin, Greek Architecture, Electa, New York, 2003.
Richard Ettinghausen, Oleg Grabar, Marilyn Jenkins, Islamic Art and Architecture 650-1250, Yale University Press, 2001.
Roland Martin, Greek Architecture, Electa, New York, 2003.
Spiro Kostof, Gregory Castillo, Richard Tobias, A History of Architecture: Settings and Rituals, Oxford University Press, 1995.
Vitruvius, Mimarlık Üzerine On Kitap, Şevki Vanlı Vakfı Yay., Ankara, 1998.
Zeynep Tür, Antik Dünya Ansiklopedisi, Mezopotamya, Mısır, Yunanistan ve Roma, Tubitak Yayınları, Ankara, 2014.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Gösterim
Proje Hazırlama
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 2 % 20.00
Projeler 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 4 1 4
Proje 4 5 20
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 108
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 3 2 6
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 12 12
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 24
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 132
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5