Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Dizgi bloklama yöntemlerini bilir ve tasarımlarında kullanır.
Baskı yazılarında kullanılan yazı karakterlerinin yapısal özelliklerini bilir.
Tipografide kullanılan unsurları, uyulması gereken kuralları bilir ve uygular.
Günümüzde kullanılan font ve yazı aileleri hakkında bilgi sahibi olur.
Alfabenin tarih sürecindeki gelişimini bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Grafik tasarımda tipografi ve yazı ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir.
Grafik tasarımda tipografi ve yazı ürünleri ve projeler oluşturur.
Tipografi ve yazıda yaratım, uygulama ve üretim aşamalarını planlar
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tipografi ve yazı ürünü oluşturmada ,fikir, taslak, konsept yaratma, uygulama ve baskıya hazırlama süreçlerini bağımsız olarak hazırlar.
Tasarımlarını, projelerini sunabilme ve sergileyebilme becerisine sahiptir.
Yenilenen iletişim ve tasarım bakış açılarını, güncel yazı aillerini takip eder.
|
2) Tipografi ve yazı alanında edindiği ileri düzey bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
Tipografi ve yazıda mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
Tipografi ve yazı tasarımlarını objektif bir bakış açısıyla değerlendirme becerisini kazanır.
|
3) Tipografi ve yazıyı tasarım kriterleri doğrultusunda tasarlar.
Yazıyı etkin ve hızlı bir şekilde tasarlama ve yaratma becerisine sahiptir.
Tipografinin tanımını, tarihsel gelişimini, harflerin anaatomik yapılarını bilir. Bunu göz önüne alarak yazı ve karekter tasarlamyı bilir.
|
4) Ekip çalışmalarında uyumlu, verimli, ve etkin olarak yer alabilme becerisine sahiptir.
İleri düzey sunumlar hazırlayabilecek nitelikte sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tipografinin tanımı, Tarihsel gelişimi ve Grafik tasarımdaki yeri ve önemi |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
1) |
|
|
|
2) |
Tipografide kullanılan temel terimler, Latin alfabesi öncesi, yazı ve alfabenin gelişimi-Piktografik ve ideografik yazı |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
3) |
Harf yapısının detaylı incelenmesi ve bir sözcük seçilerek taslak çalışmaların yapılması. |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
4) |
Yazı karakterlerinin sınıflandırılması ve kendi içinde farklılaşması (light, medium, bold, black, italik vb) |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
5) |
Majiskül, minüskül yazılar ve metin içerisindeki etkileri ve hiyerarşik düzenin örneklerle gösterilmesi. |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
6) |
Baskı yazıları ve sınıflandırılması,font ve yazı aileleri |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
7) |
Espaslar, harf boşluklarının çeşitli oranlaması |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
8) |
Ara sınav |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
9) |
Metin düzenleme biçimleri, bloklamalar ve okunabilirliği |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisaya
|
|
10) |
Yazı karakterlerini tanıma ve türlerine göre metin içinde kullanılması |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
11) |
Harflerle oynayarak bir çalışma yapmak |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
12) |
Hatalı ve doğru örnek çalışmalar üzerinde tartışma |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
13) |
Baskı yazılarında et kalınlıkları, serifler, italik, dar ve geniş yazılar ve özellikler |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
14) |
Dizgide ve görüntüde harf yükseklikleri, Okuma ve okumanın süreci |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
15) |
Roma kapital, kursiv ve Karl Devri miniskül yazıları |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
16) |
Final |
Kalem, silgi, kareli defter, milimetrik kağıtlar ya da defter, cetvel, gönye, pergel, rapido kalemler, bilgisayar
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirebilen |
1 |
|
1.1 Temel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin ilgili prensipleri tanır. |
1 |
|
1.2 Temel tasarım işlemlerini uygular. |
1 |
|
1.3 Sanat ve uygulama alanlarını birlikte kullanır. |
1 |
|
1.4 Grafik tasarımda kullanılan, bilgisayar programlarını yeterli düzeyde kullanabilecek bilgiye sahiptir. |
1 |
2) |
Elle çizim-boyama yapabilen, Fotoğraf çekebilen, Görsel/grafik tasarım yapar (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). Tipografiyi görsel iletişim aracı olarak etkin kullanabilen, Bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımları kullanabilen, Web tasarımı yapabilen,
|
2 |
|
2.1 Tasarım, uygulama ve baskı aşamalarını tanır. |
2 |
|
2.2 Eğitim amaçlı grafik tasarımları yapar. |
2 |
3) |
Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurabilen |
3 |
|
3.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur. |
3 |
|
|
|
4) |
Grafik Tasarım ile ilgili ulusal ve uluslararası çerçevede güncel ve teknolojik gelişmeleri takip eder, yorumlar ve mesleğin psikolojik, sosyolojik, etik ve ekonomik sorumluluk ve yükümlülüklerini uygulayabilen |
4 |
|
4.1 Sanat ve tasarım alanında otoriteleri tanır ve takip eder. |
4 |
|
4.2 Grafik tasarım ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir. |
4 |
5) |
Mesleki performans ve ilişkiler bağlamında tüm süreçlere (tasarım-basım-sunum) ilişkin bireysel ve grup içi profesyonel stratejiler ve planlar geliştirir. |
5 |
|
5.1 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.4 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
5 |
|
5.5 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
|
|
5.6 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.7 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
|
|
|