Dersin Amacı: |
Masaüstü yayıncılık eğitimi, tasarım prensipleri ve temel eğitimin uyarlanmasında teknik olarak karşılaşılan problemleri ve tasarım süreçlerini kapsayan, kavramsal ve estetik bilgileri, bilgisayar destekli tasarım teknolojilerini etkin bir biçimde kullanabilme, özgün ve yaratıcı bakış açısıyla bütün basılı yayın unsurların tasarımlarını yapabilmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Masaüstü Yayıncılığın tanımı, gelişimi, masaüstü yayıncılığı oluşturan donanımlar ve teknolojik gelişmeler, masaüstü yayıncılıkta bir doküman hazırlanması, masaüstü yayıncılıkta genel kavramlar, masaüstü yayıncılıkta kullanılan format çeşitleri, masaüstü yayıncılıkta renkle ilgili kavramlar işlenecektir. Ayrıca masaüstü yayıncılık öğelerinden gazete ve dergi tasarımının incelikleri ve uygulamalar. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Masaüstü Yayıncılık kavramını açıklar/tanımlar.
|
2) Görüntü işleme bilgisayar paket programının özelliklerini sıralar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Görüntü işleme bilgisayar paket programının bileşenlerini (alet kutusu, paletler, menüler) açıklar.
|
2) Görüntü işleme paket programları kullanarak çeşitli işlerin (afiş, kitap ve dergi kapağı vb.) tasarımlarını yapar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Ekip çalışmalarında uyumlu, verimli, ve etkin olarak yer alabilme becerisine sahiptir. İleri düzey sunumlar hazırlayabilecek nitelikte sözlü, yazılı ve görsel iletişim kurar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Masaüstü yayıncılıkta ana kavramlar ve tanımları
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası ile sunum.
|
|
2) |
Masaüstü yayıncılık donanım kavramları ve tanımları
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası ile sunum
|
|
3) |
Masaüstü yayıncılıkta Adobe Indesign Arayüz uygulamaları ve menülerin öğretilmesi.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
4) |
Adobe Indesign programının irdelenmesi ve tek sayfalık bir çalışmanın gerçekleştirilmesi, resim dosyalarının ve metinlerin tasarımda nasıl kullanılacağının irdelenerek uygulamaların yapılması.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinas
|
|
5) |
Çok sayfalı işlerin Adobe Indesign programında tasarımının yapılması, sayfa boyutlarının ayarlanması, baskı sonrası işlemler doğrultusunda tasarım aşamasında yapılması gerekenlerin belirlenmesi.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
6) |
Dört sayfalı bir broşür tasarım uygulaması için yapılması gerekenlerin belirlenmesi ve ders sonunda bir broşür tasarım uygulamasının gerçekleştirilmesi. Ders sonunda yapılan tasarımın dijital ortamdaki kopyalarının toplanarak 2. haftalık ödevin oluşturulması.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
7) |
Sayfa sınırlaması olmadan dergi tasarımlarının nasıl yapılabileceği, baskı ve baskı sonrası işlemler doğrultusunda neler yapılması gereğinin belirlenmesi
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası
|
|
8) |
Ara sınav
|
Masaüstü bilgisayar
|
|
9) |
Kitap kapağı tasarımı uygulama ve oluşturma.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
|
|
10) |
10 sayfalık bir dergi tasarımının oluşturulması, master sayfaların kullanımı, dergideki makale kalıplarının oluşturulması. Uygulama çalışmalarına başlama.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
|
|
11) |
Bir önceki yarım kalan uygulama çalışmasına devam edilerek Ders sonunda dijitallerinin toplanması ve bir sonraki haftaya kağıt çıkışlarının teslim edilmesi gereğinin açıklanması.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
|
|
12) |
Gazete sayfa tasarımlarının irdelenmesi ve büyük ebatlı, çok sayfalı gazete gibi basılı medya araçlarının nasıl yapılacağının irdelenmesi ve uygulama çalışmaları.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
|
|
13) |
Hedef olarak seçilen bir gazete formatlarında bir gazete tasarımını yapmak, yazarlar tarafından yazılan hazır Word ve diğer kelime işlemci programlardan hazır metinleri kullanmak, üzerlerinde gerekli düzenlemeleri yapmak.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
|
|
14) |
Farklı gazete sayfalarının tasarımlarını yapmak. Ders sonunda yapılan uygulamaların dijitallerinin toplanması.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
|
|
15) |
Bir önceki yarım kalan uygulama çalışmasına devam edilerek Ders sonunda dijitallerinin toplanması ve bir sonraki haftaya kağıt çıkışlarının teslim edilmesi gereğinin açıklanması.
|
Masaüstü bilgisayar ve projeksiyon makinası.
|
|
16) |
Final sınavı
|
Masaüstü bilgisayar
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Sanatsal, kültürel, estetik gelişim ve etkilerini tarihsel ve çağdaş sanat ve tasarım ürünleri üzerinden değerlendirebilen |
4 |
|
1.1 Temel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin ilgili prensipleri tanır. |
4 |
|
1.2 Temel tasarım işlemlerini uygular. |
5 |
|
1.3 Sanat ve uygulama alanlarını birlikte kullanır. |
4 |
|
1.4 Grafik tasarımda kullanılan, bilgisayar programlarını yeterli düzeyde kullanabilecek bilgiye sahiptir. |
5 |
2) |
Elle çizim-boyama yapabilen, Fotoğraf çekebilen, Görsel/grafik tasarım yapar (reklam ve tanıtım ürünleri tasarımı, ambalaj tasarımı, portfolyo tasarımı vb). Tipografiyi görsel iletişim aracı olarak etkin kullanabilen, Bilgisayar ortamında güncel grafik yazılımları kullanabilen, Web tasarımı yapabilen,
|
4 |
|
2.1 Tasarım, uygulama ve baskı aşamalarını tanır. |
4 |
|
2.2 Eğitim amaçlı grafik tasarımları yapar. |
2 |
3) |
Türkçe ve mesleki yabancı dili kullanarak uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı anlatıma dayalı iletişim kurabilen |
|
|
3.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur. |
|
|
|
|
4) |
Grafik Tasarım ile ilgili ulusal ve uluslararası çerçevede güncel ve teknolojik gelişmeleri takip eder, yorumlar ve mesleğin psikolojik, sosyolojik, etik ve ekonomik sorumluluk ve yükümlülüklerini uygulayabilen |
4 |
|
4.1 Sanat ve tasarım alanında otoriteleri tanır ve takip eder. |
4 |
|
4.2 Grafik tasarım ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir. |
4 |
5) |
Mesleki performans ve ilişkiler bağlamında tüm süreçlere (tasarım-basım-sunum) ilişkin bireysel ve grup içi profesyonel stratejiler ve planlar geliştirir. |
5 |
|
5.1 Liderlik ve Takım Çalışması yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 İş Yapma, Problem Çözme ve Çatışma Yönetimi yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.3 Etik ve Sosyal Sorumluluk yetkinliği geliştirir. |
|
|
5.4 Eleştirel Düşünebilme, Yaratıcı ve Yenilikçi Düşünce Geliştirme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.5 Öğrenmeyi Öğrenme, Kişisel ve Sosyal Gelişim yetkinliği gösterir. |
|
|
5.6 Teknolojiyi Kullanabilme ve Dijital Yeterlilik yetkinliği geliştirir. |
5 |
|
5.7 Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. |
|
|
|
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
6 |
6 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
34 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
8 |
16 |
Ara Sınavlar |
1 |
8 |
8 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
8 |
8 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
32 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
66 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
3 |