DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
İSM101 Yöneylem Araştırması 1 Güz 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi STAFF
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
























Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı öğrencilerin, etkin karar verebilmeleri için kantitatif metod ve tekniklerin kullanımını, karar verme problemlerinin çözümünde kullanılan modellerin oluşturulması ve uygulamalarını benimsemelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrencilere teori, algoritma ve optimizasyon uygulamaları gösterilmektedir. Optimizasyon metodolojisi; doğrusal programlama, simpleks algoritması, şebeke modelleri, atama-ulaştırma problemleri ve diğer uygulamaları içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Karmaşık bir problemi matematiksel model kullanarak çözer.
  2) Problemleri doğrusal programlamayı kullanarak model kurup çözümleyebilir.
  3) Simpleks yönteminin teorik olarak nasıl çalıştığını bilir ve iterasyonlarını hesaplar.
  4) Doğrusal programlama ve onun duali arasındaki ilişkiyi anlar.
  5) Model parametrelerindeki değişimlerin etkisiyle optimum çözümde oluşacak değişimleri belirlemek için duyarlılık analizi yapabilir.
  6) Ulaştırma ve atama problemlerini çözebilir.
  7) CPM/PERT gibi şebeke modellerini çözer.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yöneylem araştırmasına giriş Hamdy A. Taha Yöneylem Araştırması
2) Model kavramı ve model kurma
3) Doğrusal programlama
4) Doğrusal programlama (Grafik yöntem)
5) Simpleks yöntemi (Simpleks tablonun oluşturulması)
6) Simpleks yöntem (Çözüm uygulamaları – Maksimizasyon problemleri)
7) Simpleks yöntem (Çözüm uygulamaları – Minimizasyon problemleri)
8) ARA SINAV
9) Duyarlılık analizi ve dualite
10) Ulaştırma modelleri 1
11) Ulaştırma modelleri 2
12) Atama modeli
13) Şebeke modelleri (CPM)
14) Şebeke modelleri (PERT)
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Sunumları
Diğer Kaynaklar: Hamdy A. Taha – Yöneylem Araştırması (Literatür Yayıncılık)
Ahmet Öztürk - Yöneylem Araştırması (Ekin Basım Yayın)
Mehpare Timör - Yöneylem Araştırması (Türkmen Kitapevi)

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Ulusal ve uluslararası ticaret, gümrük, yönetim ve işletme konularında temel düzeyde teorik ve uygulamalı mesleki bilgiye sahiptir.
2) Tedarik zincirinin prensipleri, yapısı, unsurları, planlaması, operasyonları, yönetimini kavrar.
3) Temel tedarik yönetimi stratejileri, finansal kontrol, performans ve süreç entegrasyonlarını tanır.
4) Tehlikeli maddeleri sınıflandırma, işaretleme ve etiketleme, taşıma ile depolama standartlarını ayırt eder.
5) Lojistik hizmet verdiği perakendeciliğin stratejisi, işbirlikleri, operasyonları, bilgi ihtiyaçları ve yürütülmesini kavrar.
6) Lojistik alanında ilgili mevzuatı ve güncellemelerin farkındadır.
7) Kalite, İş sağlığı-Güvenliği hakkında bilgi sahibidir.
8) Lojistik alanında kullanılan temel sayısal yöntemleri tanır. 5
9) Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde lojistik yazılımları etkin şekilde kullanır.
10) Tedarik zincirindeki temel lojistik faaliyetlerini uygular.
11) Stok yönetimi esaslarını kavrar ve ilgili olduğu alanlarda uygular.
12) Depolama teknolojilerini, ekipmanlarını tanır ve operasyonlarını yürütür.
13) Satınalma süreçlerini yürütür.
14) Taşımacılık operasyonlarını planlar ve yönetir. 3
15) Lojistik alanıyla ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
16) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kültürel değerler konularında yeterli bilince sahiptir; kültürel farklılıklara saygılıdır.
17) Lojistik alanıyla ilgili gerekli görülen iş sağlığı ve güvenliği, çevre koruma, kalite ve sürekli iyileşme prosedürlerini uygular.
18) Lojistik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
19) Mesleki ve kişisel öğrenme ihtiyaçlarını belirler ve yaşam boyu öğrenme olanaklarını kullanarak kendini sürekli geliştirir.
20) Sorumluluğu altındaki kişilerin öğrenme ihtiyaçlarının belirlenmesine, karşılanmasına ve mesleki gelişimine rehberlik eder.
21) Lojistik alanıyla ilgili faaliyetlerin yürütülmesinde ekip üyesi olarak sorumluluk üstlenir ve üstlendiği görevleri başarı ile yerine getirir.
22) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki ve kişisel gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütür.
23) Sorumluluğu altında başkaları tarafından yürütülen faaliyetlerde gözetim ve denetim görevi üstlenir.
24) Lojistik alanıyla ilgili temel düzeydeki bir projeyi bağımsız olarak yürütür.
25) Lojistik alanıyla ilgili literatürü ve gelişmeleri yakından takip eder.
26) Lojistik alanına yenilik getiren uygulama veya teknolojilerin kullanılmasında risk ve sorumluluk alır.
27) Bireysel veya ekip üyesi olarak girişimci yetkinlik gösterir.
28) Lojistik alanıyla ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
29) Lojistik alanıyla ilgili konularda yürütmekte olduğu çalışmaları, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilere yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak aktarır.
30) Ana Dili’ni en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanır.
31) Bir yabancı dili (İngilizce) en az Avrupa Dil Portföyü A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
32) Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının Temel (İleri) Düzeyinde tanımlanan bilgisayar kullanma yetkinliğine sahiptir ve alanının gerektirdiği ölçüde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
33) Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katılır ve bunları destekler.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Problem Çözme
Ödev

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 35.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 13 2 26
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 2 26
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 5 5
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 57
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 7 14
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 34
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 91
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3