Dersin Amacı: |
Bu ders, üretken yapay zeka teknolojilerinin iç mimarlık ve mekan tasarımı süreçlerine entegrasyonunu keşfetmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, yapay zekanın yaratıcı üretim süreçlerindeki rolünü anlamaları için teorik bir temel sunarken, aynı zamanda pratik uygulamalarla bu teknolojileri deneyimleme fırsatı sağlar. Ders kapsamında, yapay zeka ile konsept geliştirme, anlatı oluşturma, görsel ve metin temelli üretimler yapma, mekanın anlamı ve dönüşümüne dair tartışmalar yürütme gibi konular ele alınacaktır. Öğrenciler, üretken yapay zeka araçlarını kullanarak, yenilikçi mekan tasarımı yaklaşımlarını keşfedecek, yapay zekanın felsefi ve etik boyutlarını da değerlendireceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, üretken yapay zekanın mekan tasarımı süreçlerindeki rolünü teorik ve pratik boyutlarıyla ele almaktadır. Ders kapsamında, yapay zeka ile konsept geliştirme, anlatı oluşturma, metin ve görsel üretimler yapma, mekanın anlamı ve dönüşümüne dair tartışmalar yürütülecektir. Ayrıca, mimari görselleştirme ve yapay zekanın tasarım sürecindeki asistan rolü üzerine çalışmalar yapılacaktır. Öğrenciler, farklı yapay zeka araçlarını deneyerek yaratıcı üretim süreçlerine dair yeni bakış açıları geliştireceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenci, üretken yapay zekâ teknolojilerinin temellerini, kullanım alanlarını ve tasarım süreçlerine etkisini kuramsal ve olgusal düzeyde analiz eder; bu teknolojilerin mimarlık ve iç mekân tasarımı alanındaki yeri üzerine eleştirel bir perspektif geliştirir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenci, üretken yapay zekâ araçlarını kullanarak metin ve görsel tabanlı içerikler üretir; edindiği kuramsal bilgileri tasarım süreçlerine yaratıcı ve işlevsel bir şekilde uygular.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenci, bireysel ya da grup çalışmalarında üretken yapay zekâ teknolojilerini etkin biçimde kullanarak yaratıcı içerikler geliştirme sürecini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktılarının entelektüel, etik ve mesleki sorumluluğunu üstlenir. Süreç boyunca karşılaştığı tasarımsal problemlere çözüm üretme yetkinliğini gösterir.
|
2) Öğrenci, üretken yapay zekâ destekli tasarım süreçlerine ilişkin bilgi ve deneyimini sürekli olarak sorgular, değerlendirir ve geliştirir. Kendi öğrenme stratejilerini belirleyerek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla yeni teknolojilere uyum sağlama ve bireysel gelişimini sürdürme becerisi kazanır.
|
3) Öğrenci, iç mimarlık ve çevre tasarımı alanına özgü bilgi, yöntem ve kavramları kullanarak üretken yapay zekâ destekli konsept geliştirme, görsel temsil ve mekân kurgulama süreçlerinde yaratıcı ve eleştirel çözümler üretir. Dijital teknolojileri mesleki bağlamda etkin ve etik bir biçimde kullanır.
|
4) Öğrenci, üretken yapay zekâ ile yürütülen tasarım süreçlerinde farklı disiplinlerden kişilerle etkili iletişim kurar; fikir alışverişinde bulunur, ortak üretim ortamlarına aktif şekilde katılır. Dijital iletişim araçlarını tasarım odaklı sunum, temsil ve paylaşım süreçlerinde etkin biçimde kullanır.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Tanışma, dersin tanıtımı ve haftalık planın paylaşılması |
|
|
2) |
Üretken yapay zekâ teknolojileri ve temel kavramlar |
|
|
3) |
Prompt yazma teknikleri I – iyilik oranı, açık/kapalı promptlar |
|
|
4) |
Konsept geliştirmeye yönelik kelime setleriyle serbest çağrışım çalışmaları, tasarım problemi üzerine düşünme ve ilk fikirlerin oluşturulması |
|
|
5) |
Yapay zekâ ile anlatı oluşturma ve kolajlama |
|
|
6) |
Ara teslim: Konsept dosyası sunumu |
|
|
7) |
Yapay zekâ ile metin-temelli video üretimi |
|
|
8) |
Yapay zekâ felsefesi ve eleştirisi I |
|
|
9) |
Yapay zekâ felsefesi ve eleştirisi II |
|
|
10) |
Yapay zekâ ile mimari mekân kurgusu ve dönüşümü |
|
|
11) |
Mimari görselleştirme ve temsil I |
|
|
12) |
Mimari görselleştirme ve temsil II |
|
|
13) |
Yapay zekâyı asistan olarak kullanmak |
|
|
14) |
Final proje sunumu |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. |
1 |
2) |
İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. |
5 |
3) |
Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. |
3 |
4) |
Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. |
|
5) |
Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. |
5 |
6) |
Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. |
5 |
7) |
Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. |
5 |
8) |
İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. |
4 |
9) |
Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. |
4 |
10) |
İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. |
5 |
11) |
Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. |
5 |
12) |
Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. |
3 |
13) |
Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
5 |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
1 |
2 |
2 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
1 |
2 |
2 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
4 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
4 |
4 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
8 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
12 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
4 |