DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60212METOS-IMC0096 Yapay Zeka İle Mekan Üretimi 3 Bahar 3 0 3 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, üretken yapay zeka teknolojilerinin iç mimarlık ve mekan tasarımı süreçlerine entegrasyonunu keşfetmeyi amaçlamaktadır. Öğrencilere, yapay zekanın yaratıcı üretim süreçlerindeki rolünü anlamaları için teorik bir temel sunarken, aynı zamanda pratik uygulamalarla bu teknolojileri deneyimleme fırsatı sağlar. Ders kapsamında, yapay zeka ile konsept geliştirme, anlatı oluşturma, görsel ve metin temelli üretimler yapma, mekanın anlamı ve dönüşümüne dair tartışmalar yürütme gibi konular ele alınacaktır. Öğrenciler, üretken yapay zeka araçlarını kullanarak, yenilikçi mekan tasarımı yaklaşımlarını keşfedecek, yapay zekanın felsefi ve etik boyutlarını da değerlendireceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, üretken yapay zekanın mekan tasarımı süreçlerindeki rolünü teorik ve pratik boyutlarıyla ele almaktadır. Ders kapsamında, yapay zeka ile konsept geliştirme, anlatı oluşturma, metin ve görsel üretimler yapma, mekanın anlamı ve dönüşümüne dair tartışmalar yürütülecektir. Ayrıca, mimari görselleştirme ve yapay zekanın tasarım sürecindeki asistan rolü üzerine çalışmalar yapılacaktır. Öğrenciler, farklı yapay zeka araçlarını deneyerek yaratıcı üretim süreçlerine dair yeni bakış açıları geliştireceklerdir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, üretken yapay zekâ teknolojilerinin temellerini, kullanım alanlarını ve tasarım süreçlerine etkisini kuramsal ve olgusal düzeyde analiz eder; bu teknolojilerin mimarlık ve iç mekân tasarımı alanındaki yeri üzerine eleştirel bir perspektif geliştirir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, üretken yapay zekâ araçlarını kullanarak metin ve görsel tabanlı içerikler üretir; edindiği kuramsal bilgileri tasarım süreçlerine yaratıcı ve işlevsel bir şekilde uygular.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenci, bireysel ya da grup çalışmalarında üretken yapay zekâ teknolojilerini etkin biçimde kullanarak yaratıcı içerikler geliştirme sürecini bağımsız olarak planlar, yürütür ve çıktılarının entelektüel, etik ve mesleki sorumluluğunu üstlenir. Süreç boyunca karşılaştığı tasarımsal problemlere çözüm üretme yetkinliğini gösterir.
  2) Öğrenci, üretken yapay zekâ destekli tasarım süreçlerine ilişkin bilgi ve deneyimini sürekli olarak sorgular, değerlendirir ve geliştirir. Kendi öğrenme stratejilerini belirleyerek, yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla yeni teknolojilere uyum sağlama ve bireysel gelişimini sürdürme becerisi kazanır.
  3) Öğrenci, iç mimarlık ve çevre tasarımı alanına özgü bilgi, yöntem ve kavramları kullanarak üretken yapay zekâ destekli konsept geliştirme, görsel temsil ve mekân kurgulama süreçlerinde yaratıcı ve eleştirel çözümler üretir. Dijital teknolojileri mesleki bağlamda etkin ve etik bir biçimde kullanır.
  4) Öğrenci, üretken yapay zekâ ile yürütülen tasarım süreçlerinde farklı disiplinlerden kişilerle etkili iletişim kurar; fikir alışverişinde bulunur, ortak üretim ortamlarına aktif şekilde katılır. Dijital iletişim araçlarını tasarım odaklı sunum, temsil ve paylaşım süreçlerinde etkin biçimde kullanır.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Tanışma, dersin tanıtımı ve haftalık planın paylaşılması
2) Üretken yapay zekâ teknolojileri ve temel kavramlar
3) Prompt yazma teknikleri I – iyilik oranı, açık/kapalı promptlar
4) Konsept geliştirmeye yönelik kelime setleriyle serbest çağrışım çalışmaları, tasarım problemi üzerine düşünme ve ilk fikirlerin oluşturulması
5) Yapay zekâ ile anlatı oluşturma ve kolajlama
6) Ara teslim: Konsept dosyası sunumu
7) Yapay zekâ ile metin-temelli video üretimi
8) Yapay zekâ felsefesi ve eleştirisi I
9) Yapay zekâ felsefesi ve eleştirisi II
10) Yapay zekâ ile mimari mekân kurgusu ve dönüşümü
11) Mimari görselleştirme ve temsil I
12) Mimari görselleştirme ve temsil II
13) Yapay zekâyı asistan olarak kullanmak
14) Final proje sunumu
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders kapsamında kullanılacak kaynaklar, yapay zeka ve mekan üretimiyle ilgili güncel akademik makaleler, dijital platformlar ve çeşitli üretken yapay zeka araçları üzerinden şekillenecektir. Öğrencilere, haftalık ders içeriğine uygun olarak seçilmiş okuma materyalleri, teorik çerçeveye katkı sağlayan makaleler ve pratik uygulamalar için gerekli dijital araç önerileri sunulacaktır. Ders sürecinde, üretken yapay zekaya dair güncel gelişmeler takip edilerek, kaynaklar dinamik bir şekilde güncellenecektir.
Diğer Kaynaklar:

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. 1
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. 5
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. 3
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. 5
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. 5
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. 5
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. 4
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. 4
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. 5
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. 5
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. 3
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. 5

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 1 % 15.00
Ödev 1 % 15.00
Ara Sınavlar 1 % 20.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 1 2 2
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 4 4
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 4 4
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 12
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4