DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50311METOZ-DIT0092 Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar 1 Bahar 2 0 2 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi SEMANUR YALÇIN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, küresel ekonomi üzerinde etkili olan uluslararası ekonomik kuruluşların yapısını, işleyişini ve rollerini öğrencilere tanıtmaktır. Öğrenciler, IMF, Dünya Bankası, Dünya Ticaret Örgütü gibi temel kurumların yanı sıra bölgesel ekonomik işbirliği örgütlerinin dünya ekonomisindeki önemini anlayacak, bu kuruluşların uluslararası ticaret, kalkınma ve mali istikrar üzerindeki etkilerini değerlendireceklerdir. Ayrıca, ders, öğrencilere ülkeler arasındaki ekonomik ilişkileri anlamada ve ekonomik krizlerin yönetiminde bu kuruluşların oynadığı rolü kavrama becerisi kazandırmayı hedeflemektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, öğrencilere güncel ekonomik koşulları değerlendirme ve uluslararası ekonomik gelişmelere dair fikir yürütme becerisi kazandırır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar hakkında bilgi sahibidir
  2) Uluslararası para, ticaret ve kalkınma alanındaki organizasyonların faaliyetlerini açıklar
  3) Türkiye'nin üye olduğu Uluslararası Ekonomik Kuruluşları tanımlayabilir
  4) Dış ticaretle doğrudan ilgili örgütlerin kuruluş sebepleri, çalışma prensipleri ve politika uygulamalarını öğrenmek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Giriş ve Tarihsel Arka Plan
2) Uluslararası Ekonomik Sistem ve Kuruluşların Rolü
3) Uluslararası Para Fonu (IMF) - Kuruluş ve Yapısı
4) IMF Politikaları ve Eleştirileri
5) Dünya Bankası - Kuruluş ve Yapısı
6) Dünya Bankası Projeleri ve Kalkınma Politikaları
7) Dünya Ticaret Örgütü (WTO) - Kuruluş ve Görevleri
8) Arasınav
9) Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı (OECD)
10) Avrupa Birliği (AB) ve Ekonomik Entegrasyon
11) Bölgesel Ekonomik İşbirliği Kuruluşları
12) BRICS Ülkeleri ve Gelişen Pazarlar
13) Uluslararası Ekonomik Kuruluşların Eleştirileri ve Reform İhtiyaçları
14) Genel Değerlendirme ve Vaka Analizleri
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar - M. Metin Dam - Alter Yayınları
Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar - Pınar Yardımcı - Detay Yayıncılık
Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar ve Makroekonomik Etkileri - Mesut Savrul - Sayda Yayıncılık
Uluslararası Ekonomik Entegrasyonlar ve Kuruluşlar - M. Büşra Engin Öztürk - Ekin Basım Yayın
Uluslararası Ticari ve Ekonomik Örgütler - Adem Üzümcü - Nobel Akademik Yayıncılık

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dış ticaret, gümrük ve lojistik mevzuatlarını bilir, ulusal ve uluslararası düzenlemelere uygun işlem yapar.
2) Ticaretin finansmanı, dış ticaret muhasebesi ve uluslararası ödeme yöntemleri konularında bilgi sahibidir ve uygulayabilir.
3) Uluslararası pazarlama stratejileri oluşturabilir, elektronik ticaret süreçlerini yönetebilir. 1
4) İş yaşamında karşılaşılan problemleri analiz eder, çözüm üretir ve karar alma süreçlerine etkin katılım sağlar.
5) Dış ticaret yazılımları ve paket programlarını etkin biçimde kullanabilir.
6) Mesleki etik kurallarına uygun davranır, iş sağlığı ve güvenliği ilkelerini gözeterek çalışır.
7) Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi süreçlerini açıklar ve uygulamada karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir.
8) Türkçe’yi doğru ve etkili kullanır; alanıyla ilgili İngilizce terimleri ve belgeleri anlayıp yorumlayabilir.
9) Küresel ekonomi, Türkiye ekonomisi ve Avrupa Birliği ilişkilerini analiz ederek dış ticaret politikalarını değerlendirir.
10) Gümrük işlemleri, serbest bölgeler ve dış ticaret teşvikleri konularında bilgi sahibidir.
11) Alanıyla ilgili konularda bireysel veya ekip içinde sorumluluk alır ve etkin iletişim kurar.
12) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, mesleki gelişimini sürdürür ve güncel gelişmeleri takip eder.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Okuma
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Derse Aktif Katılım
Tartışmalara Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 9 9
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 14 14
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 35
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 77
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3