Dersin Amacı: |
Çocuk psikolojisinin temel kavramları, tarihçesi ve yöntemleri; doğum öncesi gelişim; bebeklik dönemi gelişim alanları ve özellikleri; ilk çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; son çocukluk dönemi gelişim alanları ve özellikleri; aile, arkadaş, okul yapısı içinde çocuk; oyunun çocuk gelişiminde önemi, çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocukluk dönemi uyum ve davranış bozuklukları, atipik gelişimi anlamak ve özel gereksinimleri olan çocuklar hakkında bilgileri edinir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders; çocuk psikolojisinin konusu, tarihçesi ve yöntemi ile gelişimin incelenmesi, doğum öncesi dönemde gelişim, doğum sonrası dönemde gelişim bebeklik dönemindeki gelişim, ilk çocuklukta gelişim, son çocuklukta gelişim, benlik, cinsiyet ve cinsiyet rolleri, çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocuğun yakın çevresi: aile, arkadaş, okul ve öğretmen, Atipik gelişim, alt ıslatma (enuresis), dışkı kaçırma (encopresis), parmak emme, tırnak yeme, çocukta tikler, yalan söyleme, çalma-hırsızlık, konuşma bozuklukları-kekemelik, karşıt olma- karşı gelme bozukluğu, bağımlılık, davranım bozukluğu, dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu (ADHD), özel öğrenme güçlüğünü içermektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çocuk psikolojinin temel kavramlarını, kuramsal yaklaşımlarını, gelişim dönemlerini ve alanlarını tanımlar.
|
2) Bebeklik dönemindeki fiziksel, bilişsel ve sosyo-duygusal gelişim özelliklerini açıklar.
|
3) Gelişimin biyolojik temellerini ve sosyal çevrenin gelişime etkilerini açıklar. İlk çocuklukta gelişim; bedensel, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim, ilk çocuklukta kritik yaşlar.
|
4) Son çocukluk döneminde gelişimin bilişsel ve sosyal gelişim basamaklarını açıklayabilir. Bu dönem çocuğunun ruhsallığı, aile ve arkadaş ilişkileri, okula yönelik olumsuz yaklaşımlarını bilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İlk çocuklukta döneminde görülen Dil eksiklikleri, kekemelik, duygusal gelişim ( korku, kıskançlık, öfke, anksiyete, savunma mekanizmaları, geri çekilme davranışı, gerileme nedenlerini ve müdahale yöntemlerini açıklar Çocuğun duygusal gelişiminde anne ve babanın rolünün önemini bilir ve İlk çocuklukta kritik yaşların tüm gelişim sürecindeki önemini açıklayabilir.
|
2) Akademik ve klinik çalışmalarında çocuğun fiziksel, psikolojik ve sosyal gelişimini ele alır.
|
3) Mesleki çalışmalarında çocuklar ile onların bilişsel ve sosyal becerilerine uygun olarak iletişim kurar.
|
4) Çocuğun iç dünyasını ve bilinçdışı süreçlerini anlamak için resim, psikolojik tanıda resmin rolü, d-10 testi, çocuk değerlendirme testleri (AGTE, Denver, Frostig, Gesell, Good Enough, Metropolitan, CAS (Cognitive Assessment System), nasıl kullanılacağını bilir.takvim yaşı, kronolojik yaş hesaplar.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Gelişim psikolojisi alanında kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
|
2) Ekip çalışmalarında araştırmanın her aşamasına katkıda bulunur, bireysel sorumluluklarını etkili bir şekilde yerine getirir.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Çocuk Psikolojisinin Konusu, yöntem, gelişimin tanımlanması, gelişimin evreleri, bedensel gelişim, bilişsel gelişim, motor gelişim, dil gelişimi, duygusal gelişim, sosyal gelişim |
|
|
2) |
Bebeklik dönemindeki gelişim; bedensel gelişim, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim. |
|
|
3) |
İlk çocuklukta gelişim; bedensel, bilişsel, motor, dil, duygusal, sosyal gelişim, ilk çocuklukta kritik yaşlar. |
|
|
4) |
İlk çocuklukta gelişim. Dil eksiklikleri, kekemelik, duygusal gelişim ( korku, kıskançlık, öfke, anksiyete, savunma mekanizmaları, geri çekilme davranışı, gerileme. Çocuğun duygusal gelişiminde anne ve babanın rolü. İlk çocuklukta kritik yaşlar |
|
|
5) |
Son çocuklukta gelişim. Bilişsel, sosyal gelişim. Çocuk psikolojisi, aile ve arkadaş ilişkileri, okul reddi |
|
|
6) |
Okul çağı çocuğunda ahlaki gelişim. Psikanalitik, bilişsel, davranışsal kuramların perspektifinden ahlak gelişimi. Kohlberg Ahlak Gelişim basamakları |
|
|
7) |
Çocukta cinsel gelişim ve eğitim, çocuğun yakın çevresi: aile, arkadaş, okul ve öğretmen. Ebeveyn tutumları, aile içinde disiplin, arkadaşlık ilişkileri, okul, okul başarısı, okula gitme korkuları, okul reddi ve sebepleri, okula hazır oluş. |
|
|
8) |
Vize |
|
|
9) |
Yaşlara göre oyunda görülen gelişim, oyun kuramları. Çocuğun iç dünyasını ve bilnçdışı süreçlerini anlamak için resim, psikolojik tanıda resmin rolü, d-10 testi, çocuk değerlendirme testleri (AGTE, Denver, Frostig, Gesell, Good Enough, Metropolitan, CAS (Cognitive Assessment System), takvim yaşı, kronolojik yaş hesaplama |
|
|
10) |
Atipik gelişim. Dışsallaştırma ve içselleştirme sorunları, Yaygın gelişimsel bozukluklar (Otizm, Asperger, Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu · Rett Bozukluğu, Başka türlü adlandırılmayan yaygın gelişimsel bozukluğu.Tanı ölçütleri. Zihin Kuramı. |
|
|
11) |
Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu. Tanı Ölçütleri, DEHB tedavisinde kullanılan terapi yöntemleri. Davranışsal yöntemler, Bilişsel Davranışçı Yöntemler, bilişsel becerileri geliştirme yöntemleri (dikkat, organizasyon, planlama, bellek) |
|
|
12) |
İçselleştirme Sorunları.Yeme Bozuklukları, depresyon, intihar. Tedaviye yönelik "Çözüm Odaklı Yaklaşım". Vaka paylaşımı. |
|
|
13) |
Araştırma Ödevi Sunumları |
|
|
14) |
Kaygı Bozuklukları: Ayrılma Kaygısı Bozukluğu, Sosyal Kaygı Bozukluğu, Yaygın Anksiyete Bozukluğu. Çocuklarda Kaygı Azaltma Yöntemleri. |
|
|
15) |
kardeş ilişkileri, öfke ve saldırganlık, mindfulness- bilinçli farkındalık pratikleri, aile içinde pozitif disiplin, çocukluk çağı korkuları. |
|
|
16) |
Yıl sonu sınavı |
|
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Temel psikoloji kavramlarını, modellerini ve kuramlarını açıklayabilme |
|
2) |
Psikoloji alanında veri toplama, veriyi analiz etme ve yorumlama gibi araştırma yöntem ve tekniklerini etkili bir şekilde kullanabilme |
|
3) |
İnsan davranışlarının bilişsel, psikolojik, sosyal nedenlerine ve sonuçlarına ilişkin değerlendirme yapabilme |
|
4) |
Psikoloji bilgisini kullanırken gereken mesleki etik ve sorumluluk bilincini kazanabilme |
|
5) |
Psikolojinin diğer bilim dallarıyla ilişkisine dair bilgisini kullanarak psikolojik süreçleri disiplinler arası bir yaklaşım ile analiz edebilme |
|
6) |
Psikolojinin farklı alt alanlarına ilişkin bilgi, beceri ve deneyimlerini kişisel, sosyal ve akademik konularda kullanabilme |
|
7) |
Güncel psikoloji araştırmalarını takip ederek psikoloji ile ilişkili konular ve uygulamalar hakkında yeni bilgilere erişebilme |
|
8) |
Psikoloji uygulamalarında karşılaşılabilecek sorunların azaltılmasına yönelik önleyici çalışmalar ile mesleki uygulamaların iyileştirilmesine katkı sağlayabilme |
|
9) |
Psikoloji bilgisini, akademik ve klinik deneyimini mesleki uygulamalara yansıtabilme |
|
10) |
Mesleki bilgisine ve sosyal becerilerine dayanarak toplumsal sorunların çözümüne katkı sağlayabilme |
|
11) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak teorik bilgilerini uygulama ile bağdaştırabilme |
|