DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60211METOS-IMC0236 | Kentsel Tasarım | 3 | Bahar | 1 | 2 | 2 | 4 |
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: | Mesleki Alan |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencilerin kentsel tasarımdaki temel konulara ilişkin genel bir değerlendirme yapabilmeleri. İnsan ölçeğini, ihtiyaçlarını ve aidiyet duygusunu tasarlayabilmeleri, yönetebilmeleri ve kendi projelerinde uygulayabilmeleri. Kent, İnsan ve Mimari yapı arasında ilişki kurmaları amaçlanır. Bu derste, farkli kentsel tasarim, planlama, ve uygulama politikalarini iceren yaklasim ve kavramlar incelenerek bu yaklasim ve kavramlarin sehirleri daha surdurulebilir ve saglikli kilmak, ayni zamanda da daha yasanabilir bir gelecek yaratmak hedefiyle nasil biz kentsel tasarimcilarin sehirleri gelistirme yontemlerimizi sekillendirebilecegi ele alinacaktir. |
Dersin İçeriği: | Öğrenciler kentsel tasarım projelerini: fikir, araştırma, proje, konsept geliştirme, Kamusal Binaların girişleri, İç ve dış mekan arasındaki tasarım sürecini anlamak ve uygulayabilmek.. Süreç odaklı bu ders boyunca, tasarım süreci, tasarımsal düşünme, yaratıcı düşünme, bağlam, metafor oluşturma-okuma gibi konular öğrencilerin bireysel projelerini kuramsal ve uygulamaya yönelik geliştirmelerine yardımcı olur. Bu ders; Yapili ve dogal cevreler sagligi nasil etkiler,Saglikli sehir kavrami,Carpik kentlesme ve toplum sagligi, Yurunebilirlik, Arazi kullanimi, Sehir olcek sagligi, belirleyici etkenler, Acik alan (dinlence alani) ve sosyal donatilar, Yesil/eko catilar, Saglikli ekosistemler ve surdurulebilir sehirler, Kentsel alanlar ve kentsel yasam, Saglikli konut nedir, Akilli/saglikli evler; konularını içermektedir. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) ● Kentsel Tasarım sürecinin ögelerini tanımlar
● Kent Tasarımı alanının temel terminolojisini açıklar
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) ● Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular
● Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir
|
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Süreç odaklı bu ders boyunca, tasarım süreci, tasarımsal düşünme, yaratıcı düşünme, bağlam, metafor oluşturma-okuma gibi konular öğrencilerin bireysel projelerini kuramsal ve uygulamaya yönelik geliştirmelerine yardımcı olur.
|
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Ders İçeriğinin Tanıtımı, kentsel tasarım ve kent planlama kavramlarına giriş | ||
2) | Kent kuramları, kentleşme tarihi, kentsel arazi kullanım modelleri | ||
3) | 1960 ve Sonrası: Modernist Planlamaya Tepkiler; 20. Yüzyılda Kent Ütopyaları | ||
4) | Kent Hakkı, Kentte Katılım ve Topluluk Odaklı Tasarım | ||
5) | Konut sorunu, gecekondulaşma, afet politikası : Kahramanmaraş depremi sonrası kentsel tasarım | ||
6) | Araştırma Sunumları ve Tartışma: Deprem sonrası planlama süreçleri ve yeniden inşa | ||
7) | ARA SINAV | ||
8) | Resmi Tatil | ||
9) | Kentsel tasarımda kuramsal yaklaşımlar ve güncel tartışmalar | ||
10) | Kentsel tasarımda analiz yöntemleri ve yerin ruhu | ||
11) | Öğrenci sunumları (Değerlendirme II) : Kentsel tasarım yarışma projeleri incelemeleri | ||
12) | Atölye Çalışması - I | ||
13) | Atölye Çalışması - II | ||
14) | Kentsel tasarım jürisi : öğrenci projesi kritikleri |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Sachs, J. D. (2015) The Age of Sustainable Development, New York, NY, USA: Columbia University Press. Gatrell, A. C. and Elliott, S. J. (2015) Geographies of Health: An Introduction, Oxford: Blackwell Publishers. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme. | |
2) | İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme. | |
3) | Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme. | |
4) | Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme. | |
5) | Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme. | |
6) | Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. | 2 |
7) | Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme. | |
8) | İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme. | |
9) | Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme. | |
10) | İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme. | |
11) | Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme. | |
12) | Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme. | |
13) | Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme. |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Vaka Çalışması | |
Problem Çözme | |
Gösterim | |
Ödev | |
Derse Aktif Katılım |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Uygulama | 1 | % 10.00 |
Sunum | 1 | % 10.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 5 | 35 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 87 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 12 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 99 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 4 |