DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60211METOS-IMC0236 Kentsel Tasarım 3 Bahar 1 2 2 4
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BİHTER ERDEM OKUMUŞ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:
Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste öğrencilerin kentsel tasarımdaki temel konulara ilişkin genel bir değerlendirme yapabilmeleri. İnsan ölçeğini, ihtiyaçlarını ve aidiyet duygusunu tasarlayabilmeleri, yönetebilmeleri ve kendi projelerinde uygulayabilmeleri. Kent, İnsan ve Mimari yapı arasında ilişki kurmaları amaçlanır.

Bu derste, farkli kentsel tasarim, planlama, ve uygulama politikalarini iceren yaklasim ve kavramlar incelenerek bu yaklasim ve kavramlarin sehirleri daha surdurulebilir ve saglikli kilmak, ayni zamanda da daha yasanabilir bir gelecek yaratmak hedefiyle nasil biz kentsel tasarimcilarin sehirleri gelistirme yontemlerimizi sekillendirebilecegi ele alinacaktir.
Dersin İçeriği: Öğrenciler kentsel tasarım projelerini: fikir, araştırma, proje, konsept geliştirme, Kamusal Binaların girişleri, İç ve dış mekan arasındaki tasarım sürecini anlamak ve uygulayabilmek.. Süreç odaklı bu ders boyunca, tasarım süreci, tasarımsal düşünme, yaratıcı düşünme, bağlam, metafor oluşturma-okuma gibi konular öğrencilerin bireysel projelerini kuramsal ve uygulamaya yönelik geliştirmelerine yardımcı olur.

Bu ders; Yapili ve dogal cevreler sagligi nasil etkiler,Saglikli sehir kavrami,Carpik kentlesme ve toplum sagligi, Yurunebilirlik, Arazi kullanimi, Sehir olcek sagligi, belirleyici etkenler, Acik alan (dinlence alani) ve sosyal donatilar, Yesil/eko catilar, Saglikli ekosistemler ve surdurulebilir sehirler, Kentsel alanlar ve kentsel yasam, Saglikli konut nedir, Akilli/saglikli evler; konularını içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Kentsel Tasarım sürecinin ögelerini tanımlar ● Kent Tasarımı alanının temel terminolojisini açıklar
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) ● Fikirden tasarıma giden süreci metodolojik olarak tasarlar, yönetir ve kendi projesinde uygular ● Alana özgü kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgiyi değerlendirir
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Süreç odaklı bu ders boyunca, tasarım süreci, tasarımsal düşünme, yaratıcı düşünme, bağlam, metafor oluşturma-okuma gibi konular öğrencilerin bireysel projelerini kuramsal ve uygulamaya yönelik geliştirmelerine yardımcı olur.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Ders İçeriğinin Tanıtımı, kentsel tasarım ve kent planlama kavramlarına giriş
2) Kent kuramları, kentleşme tarihi, kentsel arazi kullanım modelleri
3) 1960 ve Sonrası: Modernist Planlamaya Tepkiler; 20. Yüzyılda Kent Ütopyaları
4) Kent Hakkı, Kentte Katılım ve Topluluk Odaklı Tasarım
5) Konut sorunu, gecekondulaşma, afet politikası : Kahramanmaraş depremi sonrası kentsel tasarım
6) Araştırma Sunumları ve Tartışma: Deprem sonrası planlama süreçleri ve yeniden inşa
7) ARA SINAV
8) Resmi Tatil
9) Kentsel tasarımda kuramsal yaklaşımlar ve güncel tartışmalar
10) Kentsel tasarımda analiz yöntemleri ve yerin ruhu
11) Öğrenci sunumları (Değerlendirme II) : Kentsel tasarım yarışma projeleri incelemeleri
12) Atölye Çalışması - I
13) Atölye Çalışması - II
14) Kentsel tasarım jürisi : öğrenci projesi kritikleri
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Sachs, J. D. (2015) The Age of Sustainable Development, New York, NY, USA: Columbia University Press.

Gatrell, A. C. and Elliott, S. J. (2015) Geographies of Health: An Introduction, Oxford: Blackwell Publishers.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanındaki temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri tanımlayabilme ve açıklayabilme.
2) İç mimarlık ve çevre tasarımı alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak mekân tasarımı yapabilme.
3) Tarihsel ve çağdaş mimari akımları değerlendirebilme ve iç mimarlık üzerindeki etkilerini analiz edebilme.
4) Yapı sistemleri ve fiziksel çevre kontrolü konularını değerlendirerek tasarım süreçlerine entegre edebilme.
5) Estetik, işlevsellik ve sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme.
6) Kültürel ve mekânsal bağlamı analiz ederek tasarım kararlarını buna göre şekillendirebilme. 2
7) Dijital tasarım araçlarını ve teknik çizim programlarını etkin bir şekilde kullanarak proje sunumu yapabilme.
8) İç mimarlık projelerinde malzeme, üretim teknikleri ve teknolojik yenilikleri takip ederek uygun çözümler üretebilme.
9) Karşılaşılan tasarım ve uygulama problemlerini analiz ederek yenilikçi çözümler üretebilme.
10) İç mimarlık projelerinde bireysel veya ekip içinde sorumluluk alabilme, bağımsız karar verebilme ve süreci yönetebilme.
11) Güncel tasarım trendlerini, yeni teknolojileri ve bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve iç mimarlık pratiğine entegre edebilme.
12) Disiplinler arası ekip çalışmalarında yer alabilme ve tasarım süreçlerinde etkin iletişim kurabilme.
13) Kullanıcı gereksinimlerini ve ergonomik prensipleri göz önünde bulundurarak iç mekân tasarımlarını şekillendirebilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterim
Ödev
Derse Aktif Katılım

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Uygulama 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 7 5 35
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 1 10 10
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 87
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 1 5 5
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 12
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 99
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4