Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler kendi değerler sistemi ve doğrularını tanımlar.
|
2) Etik karar alma sürecine etki eden faktörleri açıklayabilir.
|
3) Problem çözme sürecinde etik duyarlılığı betimleyebilir.
|
4) Örgüt kültürünün iş etiği üzerindeki etkilerini betimleyebilirler.
|
5) İşletme içerisinde etik ve etik olmayan davranışları ayırt edebilirler.
|
6) İşletmelerin bir iş etiği programına sahip olmasının ne anlama geldiğini ve önemini açıklayabilirler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Küreselleşme sonucunda iş ahlakı ve etik konulara artan ihtiyacı kavramıştır.
|
2) Çalıştıkları işletmelerde etik değerlerin geçerli olduğu bir çalışma ortamı sağlamak için, yönetici ve çalışan olarak sorumluluğunu kavramıştır.
|
3) İş etiği konusunda duyarlılık kazanmış ve etik bilinci geliştirmiştir.
|
4) İş hayatındaki etik sorunları belirleyebilir ve örnekleyebilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) İş hayatında alacakları iş kararlarını etik değerleri çerçevesinde analiz ederler.
|
2) Sorgulayıcı, eleştirel ve çok boyutlu düşünebilirler.
|
3) Mesleklerini, etik değerlerine uygun ve toplumun yararını gözeterek icra ederler.
|
4) İş hayatında ortaya çıkacak sorunlara etik değerleri çerçevesinde çözüm bulurlar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ahlak, etik, iş etiği kavramları |
|
|
2) |
Etik karar alma |
|
|
3) |
Etik liderlik |
|
|
4) |
Kamu yönetiminde etik |
|
|
5) |
Etiğin kurumsallaştırılması |
|
|
6) |
Kurumsal Etik ve Uyum Kültürü Yaygınlaştırma Uygulamaları |
|
|
7) |
Kurumsal Etik ve Uyum Kültürü Yaygınlaştırma Uygulamaları |
|
|
8) |
Ara Sınav |
|
|
9) |
Öğrenci sunumları ve vaka analizi |
|
|
10) |
Öğrenci sunumları ve vaka analizi |
|
|
11) |
Öğrenci sunumları ve vaka analizi |
|
|
12) |
Öğrenci sunumları ve vaka analizi |
|
|
13) |
Öğrenci sunumları ve vaka analizi |
|
|
14) |
Öğrenci sunumları ve vaka analizi |
|
|
15) |
Öğrenci sunumları ve vaka analizi |
|
|
16) |
Yarıyıl sonu sınavı |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
Bu derste temel bilgi edinme yolu derslerin izlenmesidir. Ayrıca derste kullanılan görsel malzemeler öğrencilere verilir. Ek olarak çeşitli makale ve kitap bölümleri destekleyici olarak önerilir. Dersin yürütülmesinde temel alınan kaynaklar şunlardır:
1- Floyd, L. A., Xu, F., Atkins, R., Caldwell, C. (2013). Ethical Outcomes and Business Ethics: Toward Improving Business Ethics Education. Journal of Business Ethics, 117(4), 753–776.
2- DesJardins, J. R. (2014). An Introduction to Business Ethics. (Fifth Edition). New York: McGraw-Hill. 3- Ferrell, O.C., Fraedrich, J., Ferrell, L. (2017). Business Ethics, Ethical Decision Making & Cases. (Eleventh Edition). Boston, MA: Cengage Learning.
|
Diğer Kaynaklar: |
1- Ergeneli, A. (1996). İşletme Etiği: İşletme Öğreniminde Olması Gereken Bir Ders, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 99-107.
2- Bilginoğlu, E. (2020). Türkiye’de ve Dünyada Etiğin Kurumsallaştırılması, Çalışma ve Toplum, 1, 301-320.
3- T.C. Başbakanlık Kamu Görevlileri Etik Kurulu (2019). Kamu Görevlileri Etik Rehberi. (Yedinci Basım). Ankara: Kamu Görevlileri Etik Kurulu.
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İş ve örgüt psikolojisi konularında gerekli olan temel ve kuramsal bilgileri açıklar |
|
|
1.1 Bu alandaki temel fonksiyonları ve yaklaşımları açıklar |
|
|
1.2 Bu alandaki farklı süreçleri sistematik bir bakış açısı ile değerlendirir. |
|
2) |
İş ve örgüt psikolojisi alanlarındaki farklı konularda çeşitli teknikler kullanarak, psikolojik, fiziksel, bireylerarası ve örgütsel sorunlarda vaka yönteminden de yararlanarak sorun çözme vizyonunu geliştirir. |
|
|
2.1 İş ve örgüt psikolojisi alanlarında sahip olduğu bilgi ve becerileri profesyonel bir yaklaşımla değerlendirir |
|
|
2.2 Örgütlerde takım yönetimi, takım çalışmasının etkili olduğu alanları, takım içi dinamikleri analiz ederek bireysel ve takım çalışmalarında problem çözme ve bilimsel karar verme yeteneklerini geliştirir. |
|
|
2.3 İş ve teknoloji dünyasındaki gelişmelere uyum sağlayabilmenin gerekliliğini kavrar. |
|
|
2.4 Örgütsel davranışlar, grup dinamiği, değişiklik ve yeniliklere karşı tepkiler ve bunların önlenmesi konularında ekip çalışmaları organize edebilir, gerektiği durumda liderlik yapabilir. |
|
|
2.5 Örgütlerde gruplar ve grupsal farklılıklar, kişilik ve kişisel farklılıkların ışığında örgüt kültürü bilincine sahip olur; bu bilinci alan içerisindeki gruplara, bireylere aktarır. |
|
|
|
|
3) |
Bilimsel araştırma ve karar vermede sahip olduğu teorik bilgileri etkinlik ile kullanabilir ve çıktıları analitik bir yaklaşımla raporlar. |
|
|
3.1 Örgütlerde çatışma ve çatışmanın çözümlenmesi süreçlerini kavrayarak çatışma çözümlenmesine ilişkin örgüt içi bilgilendirme ve hareket planlamaları yapar. |
|
|
3.2 Çalışan sağlığı, yaşam hakkı, örgüt içi ve örgütler arası adalet ve eşitlik konularının önemini açıklar; yürüttüğü araştırma projeleri ve çalışmalarında bu bakış açılarını kullanır. |
|
|
3.3 Örgütlerde iş ile ilgili şikâyet ve tatminsizlik konularında, problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
|
|
|
|
4) |
Sahip olduğu lisans düzeyi yetkinliklerinin üzerinde, iş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri iş ve/veya akademik yaşamda profesyonel düzeyde geliştir. |
|
|
4.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliğini uzmanlık düzeyinde geliştir. |
|
|
4.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev alır ve gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
4.3 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
4.4 Çalışmalarında ileri teknoloji ve dijital dönüşüm olanaklarının farkındadır. |
|
|
4.5 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
4.6 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|