DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
70313TATOZ-IOP0031 Liderlik ve Gelişim 0 Bahar
3 0 3 6
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Düzeyi: Yüksek Lisans      TYYÇ:7. Düzey      QF-EHEA:2. Düzey      EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi Dr. MERVE KARAHAN KAPLAN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:






Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Lider ve liderlik kavramlarının açıklanması, lider ile yönetici arasındaki belirgin farklar, liderlerin özellikleri, liderlerin güç kaynakları, temel liderlik teorileri, liderlerin kişisel özellikleri konuları hakkında öğrencileri bilgilendirmektir
Dersin İçeriği: Bu dersin içeriği, sürekli değişen ekonomiye uyan, onu idare eden ve böylesine karmaşık ve dinamik bir pazarda ciddi rekabete meydan okuyan bir lider geliştirmektir. Rekabetçi bir ortamda ortaya çıkan yeni sorunlarla başa çıkmak, yeni çözümleri ve yeni lider türlerini gerektirmektedir. Ancak, teknolojik yeniliklerin patlaması, demografik faktörlerin hızlı değişmesi ve artan yaşam beklentisi, yöneticiler kadar liderler için de belirsizliğe neden olmaktadır. Bu nedenle, bu dersin amacı öğrencileri küresel pazarın sorunlarının ve problemlerinin üstesinden gelecek yeni bir lider olarak hazırlamaktır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Lider yönetici olabilme perspektifi kazandırmak
  2) Liderlik konusundaki sorunları analiz edebilmek
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Liderlik yaklaşımlarına katkı sağlamak
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) İşletme bilim alanını ve uzmanlık dallarını çevreleyen hukuki, siyasi, ekonomik ve sosyal konularda uluslararası boyutta temel bilgiye sahip olmak.
  2) Liderlik becerileri konusunda bilinçlendirmek

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Liderlik kavramı
2) Liderlik ve Yöneticilik Arasındaki Farklar
3) Etkin Liderlerin Özellikleri
4) Davranışsal Liderlik Yaklaşımları
5) Davranışsal Liderlik Yaklaşımları
6) Durumsal Liderlik Yaklaşımları
7) Durumsal Liderlik Yaklaşımları
8) Ara Sınav
9) Durumsal Liderlik Yaklaşımları
10) Çağdaş Liderlik Yaklaşımları(Değişimci liderlik, Dönüşümcü liderlik)
11) Çağdaş Liderlik Yaklaşımları(Karizmatik liderlik, Kültürel liderlik)
12) Çağdaş Liderlik Yaklaşımları(Şeffaf liderlik, Etik liderlik)
13) Çağdaş Liderlik Yaklaşımları(Kendi kendine liderlik, Lider-üye değişimi)
14) Vaka Çalışması
15) Vaka Çalışması
16) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Salih Güney, Liderlik. Ankara: Nobel Yayınevi.

Gary Yukl, Örgütlerde Liderlik. Ankara: Nobel Yayınevi
Diğer Kaynaklar: Gary Yukl. Leadership in Organizations.7th ed. Upper Saddle River, NJ. Prentice Hall.

Hughes, Ginnett Curphy: Leadership, Enhencing The Lessons of Experience, 4th Edition, McGraw-Hill

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş ve örgüt psikolojisinin temel kuramları, kavramları ve tarihsel gelişimi hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olma.
2) Örgütlerde bireysel, grupsal ve sistem düzeyindeki psikolojik süreçleri açıklayabilecek kuramsal altyapıyı edinme.
3) İnsan kaynakları yönetimi, liderlik, motivasyon, örgütsel davranış ve iş sağlığı alanlarında karşılaşılan sorunları bilimsel yöntemlerle analiz etme.
4) İş ortamında psikolojik ölçme ve değerlendirme araçlarını seçme, uygulama ve sonuçlarını yorumlama becerisi geliştirme.
5) Örgütsel sorunlara yönelik veri temelli çözüm önerileri üretir ve bu önerileri akademik veya mesleki bir çerçevede sunma.
6) Mesleki uygulamalarda etik ilkelere uygun davranır ve psikolojik müdahale sınırlarını gözetme.
7) Disiplinlerarası bilgi ve becerileri birleştirerek iş yaşamındaki karmaşık problemlere yaratıcı çözümler geliştirme.
8) Bireysel ve ekip çalışmasına etkin biçimde katılır; liderlik ve iş birliği rollerini üstlenebilme.
9) Akademik ve mesleki yaşamında sürekli öğrenmeye açık şekilde bilimsel gelişmeleri takip ederek bunları uygulamalarına entegre edebilme.
10) Sözlü ve yazılı iletişimde açık, etkili ve profesyonel bir dil kullanarak uzmanlık bilgisini farklı hedef kitlelere aktarabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Vaka Çalışması
Gösterip Yaptırma
Okuma
Ödev
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Sunum 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 16 3 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 36 2 72
Sunum / Seminer 1 12 12
Proje 1 2 2
Ödevler 1 13 13
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 147
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 0 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 153
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 6