DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50721METOZ-ASC0242 Türk Mutfağı 1 Bahar 1 2 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NESRİN ÖZER EMRE
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:



Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Türk mutfağının tarihsel gelişimi ve Türk mutfağına ait yemeklerin hazırlama, pişirme ve servis yöntemlerinin öğretilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Mutfak Kültürü,Mutfak Tarihi,Mutfak Mimarisi,Mutfak Araçları,Pişirme Teknikleri,Sofra Düzenleri Ve Servisi,Yemek Öğünleri,Yemek Yeme Adabı,Geçiş Dönemleri,Davet Yemekleri Ve ikramları.

Derse Özgü Kurallar

Derse %70 devam zorunluluğu vardır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türk mutfağının tarihini, kültürünü ve yemeklerini açıklayabilmesi.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Türk mutfağına özgü hazırlama, pişirme, sofra düzeni ve servisi tanımlayabilmesi.
  2) Özel günlerdeki Türk mutfağına özgü uygulamaları örneklendirebilmesi.
  3) Çeşitli dönem ve yörelere özgü yemekleri ve sunum şeklini öğrenir.
  4) Türk yöresel mutfaklarına ait reçeteleri yeniden düzenler.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Türk mutfak kültürü, tarihi ve günümüzde Türk mutfak kültüründeki değişimler Araç-gereçler
2) Türk mutfağında geleneksel ve bölgesel/yöresel besin işleme ve saklama uygulamaları Araç-gereçler
3) Güneydoğu Anadolu Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
4) Güneydoğu Anadolu Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
5) Doğu Anadolu Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
6) Doğu Anadolu Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
7) İç Anadolu Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
8) ARA SINAV
9) Karadeniz Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
10) Karadeniz Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
11) Akdeniz Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
12) Akdeniz Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
14) Marmara Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
15) Ege Bölgesi mutfak kültürü ve uygulamaları Araç-gereçler
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Powerpoint sunum, kitap
Diğer Kaynaklar: Türk Mutfak Kültürü, TC Kültür Bakanlığı yayınları
Osmanlı Mutfağı-Tuğrul Şavkay
Bir Osmanlı Yemek Yazması Kitabüt Tabbahin-Osman Güldemir
Anadolu Mutfağı-Muhsin Ertürk
Türk Mutfağı- Nevin Halıcı

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Mutfak sanatının gerektirdiği temel bilgilere sahiptir.
1) Çalıştığı kurumdaki konukların yiyecek ve içecek taleplerini hazırlar. 4
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır.
1) Alanı ile ilgili kuramlar, olgular, kavramlar ve ilkeler hakkında bilgi sahibidir. 3
1) Gıda hijyeni, satın alma ve depolama ilkelerini açıklar. 3
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler.
2) Temel pişirme ve servis teknikleri ile ilgili ön bilgiye ve altyapıya sahip olur. 5
2) Mutfakta sanitasyon ve güvenlik kurallarını uygular.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 5
2) Yiyecek-içecek işletmelerinin yönetimi ve organizasyonlar konusunda temel bilgilere sahip olur.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Satın alma aşamasından sunum aşamasına kadar yiyecek içecek üretimi ile ilgili tüm süreçlerin farkındadır.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
3) Mutfak ile ilgili fiziksel ortamı planlayarak, gerekli ekipmanları, araç gereçleri ve teknolojileri kullanarak yeni sunumlar geliştirir.
3) Çiğ ya da ham yiyeceklerin ve içeceklerin hazırlanmadan sunum sürecine kadar geçen prosesler konusunda uzmanlaşır. 5
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 5
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 5
4) Yerli ve yabancı mutfaklar hakkında önemli prensipleri öğrenir. 5
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatı içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgiyi uygular.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
5) Ülke ve dünyanın belli mutfaklarının temel prensiplerini bilir.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 5
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Gösterip Yaptırma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ödev 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 14 4 56
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 1 1
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 113
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 4
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 117
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4