DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50911METOZ-OPT0142 Geometrik Optik 1 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi AYŞE BANU BİRLİK
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Geometrik optik, ışığı ışınlar olarak ele alarak ışığın en basit şekliyle incelenmesidir. Bu ders, ışınların çeşitli ara yüzlerde nasıl davrandığını belirleyen fiziksel ilkeleri açıklar. Doğal optik olaylar ve klasik optik sistemler analiz edilerek Optisyenlik için gerekli temel bilgilerin aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; Işık ve optik, Işığın doğası, Işığın dalga modeli (dalgaboyu, frekans, elektromanyetik spektrum), Işığın tanecik modeli (foton enerjisi), Yansıma kanunları, Kırılma kanunları, Tam yansıma, Düzlem ve küresel aynalarda yansıma kanunları, Küresel kırıcı yüzeylerde kırılma, İnce kenarlı mercek sistemleri, Kalın kenarlı mercekler sistemleri, konularını içermektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Işınlar, dalga cepheleri ve elektromanyetik dalgalar arasındaki ilişkiyi açıklar.
  2) Herhangi bir optik yüzeyde bir ışının davranışını (yansıma,kırılma) tanımlar.
  3) Konkav ve konveks merceklerin özelliklerini listeler.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Işık ve optik kavramları arasındaki ilişkiler ile mesleki becerisini geliştirir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Geometrik optiğin altında yatan fiziksel prensipleri açıklar.
  2) Göz kusurların düzeltilmesinde kullanılabilecek merceklerin özelliklerini açıklar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Işığın Davranış Modelleri ve Elektromanyetik Spektrum
2) Işığın Parçacık ve Dalga Özelliğini Kanıtlayan Olaylar ve Gölgeler
3) Işık Şiddeti, Işık Akısı, Aydınlanma Şiddeti ve Fotometre
4) Beyaz Işığın Kırılması, Snell Yasası ve Prizmalar
5) Beyaz Işığın Renklerine Ayrılması ve Renklerin Kırılmaya Etkisi
6) Uygulama Soru Çözümü
7) Uygulama Soru Çözümü
8) Ara Sınav
9) Mercekler, Merceklerin Eğrilikleri ve Odak Uzaklıkları
10) Yakınsama ve Diyoptri
11) İnce Kenarlı Mercekler ve Görüntü Oluşumu, İnce Kenarlı Mercek Formülleri
12) Kalın Kenarlı Mercekler ve Görüntü Oluşumu, Kalın Kenarlı Mercek Formülleri
13) Mercek Geometrisi ve Görme Kusurları
14) Uygulama Soru Çözümü
15) Uygulama Soru Çözümü
16) Yarıyıl Sonu Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Öğretim Görevlisi Ders Notları
Fizik ve Geometrik Optik 1 ve 2, Serkan Akkoyun, Tuncay Bayram, Seçkin Yayıncılık
Diğer Kaynaklar: Geometrik Optik Aynalar – Mercekler – Prizmalar, Dr. Salim Tayfun Arı, Seçkin Yayıncılık
Geometrik Optiğin Temelleri, Prof. Dr. Arif Nesrullazade, Seçkin Yayıncılık
Geometrical and Visual Optics, Steven Schwartz, McGraw-Hill, 2013.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 2
1) Optisyenlik alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri açıklar.
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 1
1) Birey, halk sağlığı iş güvenliği ve çevre koruma kurallarını açıklar.
1) Göz anatomisi ve fizyolojisi alanındaki temel bilgileri açıklar.
1) Temel görme cihazlarının reçeteye göre seçimini yapması için gerekli basamakları listeler.
2) Gözlüğün hazırlanması için gerekli ekipmanları ve makineleri tanımlar.
2) Temel ilk yardım ve sağlık tedbirlerinin uygulama basamaklarını listeler.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir.
2) Temel görme cihazların kullanımını ve uygulama sürecini açıklar.
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır.
2) Numaralı gözlük ve kontakt lens ölçümleri hakkında bilgileri açıklar. 3
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 1
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3
3) Temel fizik ve fiziğin geometrik optik alanı bilgilerini açıklar. 5
3) Çalışma alanındaki ve hizmet verdiği kişilerle meslek etiğine uygun şekilde iletişim kurar.
3) Temel görme cihazlarının satış sürecini ve kullanıcıya adaptasyonu açıklar.
3) Çalışma alanında mesleki ve sosyal sorumluluklarını açıklar.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 2
4) Alanında kullandığı ekipmanların dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini listeler.
4) Görme sağlığı ve hastalıkları hakkında temel bilgileri açıklar.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
5) Mesleki görev ve sorumluluklarını, Türkiye'deki güncel optisyenlik mevzuatını tanımlar.
5) Genel ve mesleki yazılım program bilgilerini açıklar.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
6) Gözlük çerçeveleri ve gözlük camları hakkında bilgileri açıklar. 4
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Okuma
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Ara Sınavlar 1 % 50.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 84
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 5 10
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 25
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 109
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4