DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
60533TATOZ-DOT0362 Oyun Tasarımı için Fizik 1 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü:
Dersin Düzeyi: Lisans      TYYÇ:6. Düzey      QF-EHEA:1. Düzey      EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi STAFF
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:

Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı temel fizik kurallarına göre belirlenen ilkeleri öğrenerek, farklı oyun motorlarında aktif olarak kullanmaktır.
Dersin İçeriği: Bu derste temel fizik kurallarına dair kuram ve uygulamaları öğreneceklerdir.

Derse Özgü Kurallar

Yoktur.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ölçme ve vektörlerle ilgili işlemler yapabilecektir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bir ve iki boyutta hareketleri açıklayabilecektir.
  2) Hareketin nedenlerini analiz edebilecektir.
  3) Çizgisel momentum ve çarpışmayı açıklayabilecektir.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bir katı cismin bir eksen etrafında dönmesini analiz edebilecektir.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Fizik ve Ölçme, Vektörler. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-1 PPT
2) Hareket, Hız ve İvme. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-2 PPT
3) Tek Boyutlu Hareket ve İki Boyutlu Hareket. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-3 PPT
4) Kütle ve Kuvvet İlişkisi, Hareket Yasaları. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-4 PPT
5) Düzgün Dairesel Hareket, İş ve Enerji. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-5 PPT
6) Enerjinin Korunumu ve Değişimi. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-6 PPT
7) Çizgisel Momentum ve Çarpışmalar, Katı Cisimlerin Sabit Bir Eksen Etrafında Dönmesi.Dönme Hareketinin Kinematiği, Yuvarlanma Hareketi. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-7 PPT
8) ARA SINAV PPT
9) Basit Sistemlerin Serbest Salınımları, Basit Harmonik Hareket. Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-9 PPT
10) Çok serbestlik dereceli sistemlerin salınımları, Zorla salınımlar, İlerleyen dalgalar, Yansıma Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-10 PPT
11) Modülasyon, Atmalar ve dalga paketleri, Girişim ve kırınım Python Programlama Dili Kullanarak Pymunk Fizik Kütüphanesi İle Pygame Üzerinden Uygulama-11 PPT
12) Basınç; Kaldırma Kuvveti; Viskosluk ve Hareketli Akışkanlar; Bernoulli İlkesi; Ses. PPT
13) Proje I PPT
14) Proje II PPT
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Nerway, R. A., Beichner, R. J., Jevett, J, Physics for Scientists & Engineerings

*Halliday,D.,R.Resnick & J. Walker (2001) Fundamentals of Physics ( 6Th Ed., Extended). New York : J. Wiley & Sons.

Game Physics Cookbook, Gabor Szauer, 2016
Materyal
Diğer Kaynaklar: 1- Physics for Game Developers: Leverage Physics in Games and More, Bryan Bywalec, David Bourg, Kenneth Humphreys, 2013
2- Physics for Game Programmers, Grant Palmer, 2005
3-Doğayı öğrenmek : Fizik / Mehmet Ali Alpar
4-Üniversiteler için fizik (1. ve 2. cilt bir arada)/ Bekir Karaoğlu.
5- Genel fizik / Meral Şanlı
6- Galileo Galilei : ilk fizikçi / James MacLachlan; çev. İnci Kalınyazgan
7-Fizik yasaları üzerine / Richard Feynman ; çev. Nermin Arık
8-Çevremizdeki fizik / Naci Balkan, Ayşe Erol
9-Fizik / Clive Gifford ; çev. Gürsel Tanrıöver. Materyal

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dijital Oyun Tasarımında gerekli olan bilgisayar bilimleri ve tasarım tekniklerine dair kavramları tanımlayabilme.
2) Analog ve dijital oyunlara ilişkin tarihsel ve kuramsal bilgiyi yorumlayabilme.
3) Oyun tasarım ilkeleri, oyun mekanikleri, dinamikleri ve bölüm tasarımı kavramlarını tanımlayabilme. 5
4) Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme
5) Teorik bilgisini kullanarak oyun içerisinde yer alan tasarım ögelerini çözümleyebilme.
6) Çizim ve animasyon tekniklerini disiplin bağlamında sıralayabilme.
7) Oyun geliştirme sürecinde yapay zeka tekniklerini kullabilme, matematik ve fizik kurallarına dayalı olasılıkları hesaplayabilme.
8) Farklı platformlarda sunulmak üzere tasarlanan dijital oyunlar için kod yazma ve animasyon bilgisini kullanabilme.
9) Serbest el çizim ve dijital çizim tekniklerini kullanabilme.
10) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip edebilme. 4
11) Etik ve Sosyal Sorumluluk bilincine sahip olabilme. 4
12) Oyun tasarımını ve oyun ögelerini oyun olmayan alanlarda kullanarak yapılandırabilme.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterim
Ödev
Proje Hazırlama
Teknik Gezi
Beyin Fırtınası
Soru Cevap
Bireysel ve Grup Çalışması

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 12 4 48
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 4 6 24
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 10 10
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 82
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 6 12
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 18
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 100
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4