Dersin Amacı: |
Etkileşimli Sanatlar ve Tasarım dersinin amacı, öğrencilerin yaratıcı alanların birbirleriyle ve toplumsal olgularla olan bağlarını keşfetmelerini ve bireyde var olan yaratıcı düşüncenin farkına varmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
Yaratıcı alanlardaki katılımcılık, kolektif üretim, kent ve sanat ilişkisi, yaratıcı bireyin kenti deneyimlemesi, edebiyat ve sanat ilişkisi, sanatın kapalı mekanlardan çıkması, kentsel mekan bağlamında yaratıcı alan çalışmalarının katkıları, sanat ve gündelik yaşam, dahil etme-katılımcı edimler, yeni yaratıcı formlar oluşturma ve yeniden düzenleme, katılımcı sergi tasarımı süreci bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yaratıcı alanlar (Tasarım ve sanat) arasındaki ilişkisellik ve onun boyutları üzerinde düşünme edimi kazanması sağlanır
|
2) Yeni fikirlerin ortaya koyulması, geliştirilmesi bağlamında “ortak çalışma” ve birlikte geliştirme fikrine sahip olarak, süreç odaklı düşünme öğrenilir
|
3) Disiplinlerarası bir çalışmaya yönelik olarak yaratıcı alanlarda geliştirilen teoriler ve kavramlar ele alınır.
|
4) Ortak projeler geliştirilerek, “kolektif çalışma bilinci” ne yönelik bir vizyon edinilmesi sağlanır.
|
5) Katılımcı ağlar kurmaya yönelik olarak inisiyatif edimi üzerinden deneyim kazanılması teşvik edilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Ders oryantasyonu ve ders içeriği tanıtımı. |
|
|
2) |
Disiplinlerarasılık kavramı ve sanatta uygulama biçimlerine giriş |
|
|
3) |
Sanatın geleneksel sunum biçimleri ve alternatif etkileşimli arayışlar I. |
|
|
4) |
Sanatın geleneksel sunum biçimleri ve alternatif etkileşimli arayışlar II. |
|
|
5) |
Sitüasyonistler, yürüme, dérive (sürüklenme) ve kent keşfi. |
|
|
6) |
Arazide sanat, yürüme, etkileşim ve eylem örnekleri. |
|
|
7) |
Marina Abramovic ve katılımlı ve etkileşimli sanat uygulamaları. |
|
|
8) |
Arasınav |
|
|
9) |
Fluxus ve etkileşim I. |
|
|
10) |
Fluxus ve etkileşim II. |
|
|
11) |
Ai Weiwei ve etkileşimli sanat örnekleri. |
|
|
12) |
Rachel Whiteread ve kent. |
|
|
13) |
Öğrenci sunumları. |
|
|
14) |
Öğrenci sunumları. |
|
|
Ders Notları / Kitaplar: |
“Yapay Cehennemler”, Bishop C., KÜY Yayınları.
“Kent ve Sanat”, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Yay.
“Critique of Everyday Life”, Lefebvre H,, Verso yay.
“Gösteri Toplumu”, Debord G., Ayrıntı Yay.
|
Diğer Kaynaklar: |
● Bishop, Claire (2018). Yapay Cehennemler. Koç Üniversitesi Yayınları.
● Ders Notları ve makaleler (Dersin Öğretim Üyesi tarafından sağlanacaktır.)
● Coverly, Merlin (2020). Psikocoğrafya. Kalkedon Yayınları.
● Debord, Guy (1996). Gösteri Toplumu. Ayrıntı Yayınları.
● Harvey, David (2016). Kent Deneyimi. Sel Yayıncılık.
● Harvey, David (2019). Paris, Modernitenin Başkenti. Sel Yayıncılık.
● Lefebvre, Henri (2021). Gündelik Hayatın Eleştirisi 1 ve 2. Sel Yayıncılık.
● Solnit, Rebecca (2015). Kaybolma Kılavuzu. Encore Yayınları.
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İletişim ve Tasarımı’nın temel olgularını, kuramlarını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini tanımlama |
5 |
2) |
Sanat ve tasarım kuramlarını açıklayarak görsel iletişimdeki yerini kavrama. |
|
3) |
Grafik tasarım, tipografi, renk teorisi gibi alan bilgilerini tanımlama. |
|
4) |
Sanat tarihi ve görsel kültür alanındaki temel kavramları sıralama. |
|
5) |
Tasarım sürecinde kullanılan görsel ögeleri yorumlama. |
|
6) |
Estetik değerlere sahip özgün tasarımlar yapılandırma. |
|
7) |
Görsel tasarımları kültürel, toplumsal ve etik bağlamda değerlendirme. |
|
8) |
Tasarım projelerini bireysel ya da ekip içinde yapılandırma. |
|
9) |
Görsel iletişim alanındaki yenilikleri kullanma. |
|
10) |
Belirli bir hedef kitle için uygun görsel dil ve tasarım stratejileri gerçekleştirme. |
|
11) |
Multidisipliner takımlarla etkin iletişim ve yaratıcı iş birliği organize etme. |
|
12) |
Tasarım problemlerine yönelik yaratıcı fikirler geliştirme. |
|
13) |
Görsel iletişim tasarımının estetik, teknik ve fonksiyonel yönlerini değerlendirme. |
|
14) |
Yeni tasarım yazılımlarını ve dijital teknolojileri kullanma. |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
3 |
20 |
60 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
102 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
30 |
30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
50 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
152 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |