Dersin Amacı: |
Bir araştırma projesinin temel aşamalarının ve farklı araştırma desenlerinin
tanımlandığı bu derste öğrencilere, araştırma sorunu formüle etme,
kaynak taraması yapma, örneklem, ölçme ve ölçeklendirme biçimlerini öğrenme,
veri toplama ve analiz tekniklerini değerlendirme ve bilimsel etik kurallara uygun
bir araştırma raporu hazırlama ve sunma becerileri kazandırılması
amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemlerini kapsar. Öğrenciler ilk
olarak araştırma tasarımı sürecini ve farklı araştırma desenlerini öğrenecektir.
Bunu, örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme ve veri toplama teknikleri takip eder.
Ardından, nitel ve nicel araştırma desenleri ve veri analizine odaklanılacaktır.
Betimsel analiz, hipotez testleri, regresyon, içerik analizi ve örnek olay incelemesi
veri analiz yöntemleri olarak tanıtılacaktır. Son olarak, araştırma etiği, araştırma
raporunun nasıl yazılacağı ve sunulacağı işlenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler bilimsel araştırmayı diğer bilgi türlerinden ayırt
eden yönleri kavrarlar.
|
2) Öğrenciler bulguları yorumlayıp bir araştırma raporu
yazabilirler.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler araştırma önerisi yazmadan başlayarak
araştırma sürecini veri toplama, veri analizi ve bulguları
yorumlama olmak üzere tüm aşamalarıyla birlikte
öğrenirler.
|
2) Öğrenciler örnekleme, ölçme ve ölçeklendirme yapabilir,
hipotez geliştirebilir, veri toplayabilir ve veri analizi
yapabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Öğrenciler bir grup çalışması içerisinde bir araştırma
projesini baştan sona kadar yürütme becerisini elde
ederler.
|
2) Öğrenciler grup olarak yürüttükleri araştırma projesinin
sürecini ve sonuçlarını paylaşabilme ve sunma becerisini
kazanırlar.
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş ve Ders Tanıtımı |
|
|
2) |
Bilimsel araştırmanın
kuramsal temelleri ve
araştırma süreci |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
3) |
Araştırma desenleri |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
4) |
Örneklem tasarımı |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
5) |
Ölçme ve
ölçeklendirme |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
6) |
Veri toplama teknikleri
- I |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
7) |
Veri toplama teknikleri
- II |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
8) |
VİZE |
|
|
9) |
Nicel araştırma
desenleri ve veri
analizi-I |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
10) |
Nicel araştırma
desenleri ve veri
analizi-II |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
11) |
Nitel araştırma
desenleri ve veri
analizi-I |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
12) |
Nitel araştırma
desenleri ve veri
analizi-II |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
13) |
Araştırma etiği ve
araştırma raporunun
hazırlanması |
Saunders et. al., 2016; Newman, 2016; Bryman, 2012. Reading related chapters.
|
|
13) |
Araştırma Grubu
Sunumları - I |
|
|
15) |
Araştırma Grubu
Sunumları - II |
|
|
(KPÖÇ: Kilit Program Öğrenme Çıktılarını; APÖÇ: KPÖÇ ile ilişkilendirilmiş Alt Öğrenme Çıktılarını tanımlar. )
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
Uluslararası ticaret alanında gerekli olan temel bilgi, kavram ve teorileri öğrenir ve kullanabilir. |
|
|
1.1 İşletme yönetiminin temel konularını oluşturan finans, işletme, iktisat, yönetim-organizasyon, pazarlama, satış yönetimi, insan kaynakları yönetimi gibi konular dışında uluslararası ticaret alanı için gerekli olan dış ticaret, lojistik, tedarik zinciri yönetimi, gümrük, sigorta ve risk yönetimi gibi konularda da gerekli temel bilgilere sahip olur. |
|
|
1.2 İşletme ve uluslararası ticaretin temel konuları dışında, öğrencilerin liderlik, davranış bilimleri, iletişim ve girişimcilik; ayrıca servis dersleri konumunda olan matematik, istatistik, hukuk, yöneylem araştırması, bilgi işlem ve yönetim bilişim sistemleri gibi konularda gerekli bilgiye sahip olur. |
|
2) |
Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde işletmecilik ve uluslararası ticaret uygulamalarını etkin şekilde kullanır. |
|
|
2.1 Öğrencilerin, iş hayatında çağdaş bilgi teknolojileri ve araçlarından yararlanabilmeleri, sürekli öğrenmeye istekli, yeniliklere açık ve değişimlere kolaylıkla uyum sağlayabilecek şekilde yetişmelerini sağlar |
|
|
|
|
3) |
Gerekli teorik bilgi ve yöntemleri kullanarak etkin yönetim stratejileri geliştirebilir, yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. |
|
|
3.1 Analitik düşünebilme, örgütsel konularda sorun çözebilme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve iletişim becerilerini geliştirir. |
|
|
3.2 Çalışmalarında problem çözme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve etkin iletişim becerilerini kullanır. |
|
4) |
Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. |
|
|
4.1 İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. |
|
|
4.2 Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. |
|
|
4.3 Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. |
|
|
4.4 Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. |
|
5) |
İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. |
|
|
5.1 Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.2 Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. |
|
|
5.3 Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
5.4 Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.5 Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. |
|
|
5.6 Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. |
|
|
5.7 Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. |
|
|
5.8 Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. |
|
|
5.9 İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. |
|
|
5.10 Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. |
|
|
5.11 Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. |
|
|
5.12 Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) |
|