DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
60541TAEOZ-MTH3011 | Business Mathematics I | 1 | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğretim Görevlisi GÜRKAN ŞASİ |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Dersin amacı öğrenciye temel matematik bilgisi ile fonksiyonlarla ilgili limit ve diferansiyel hesap yöntemlerinin temel kavramlarını, bazı temel fonksiyonların grafiklerinin çizilmesini belletmektir. Bu ders, ileride mikroekonomi, yöneylem araştırması gibi dersleri izlemek için gerekli matematik bilgisinin öğrenciye verilmesini de amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği: | 1. hafta : Matematiksel mantık, açık önerme, aksiyom ve teorem kavramları. Matematikte ispatlama ve ispatlama yöntemleri. 2. hafta : Kümeler ve kümelerle işlemler. Bağıntı ve fonksiyon kavramları. Fonksiyon türleri. 3. hafta : Tek gerçel değişkenli gerçel fonksiyonlar, fonksiyonların en geniş tanım kümeleri. 4. hafta : Kısa sınav I. Fonksiyonlarla işlemler, işlemlerin özellikleri, ters fonksiyon ve bileşke fonksiyon. 5. hafta : Bazı önemli fonksiyonlar ve grafikleri (doğrusal ve ikinci dereceden polinom fonksiyonlar). 6. hafta : Bazı önemli fonksiyonlar ve grafikleri. (üstel fonksiyon, logaritma fonksiyonu ve özellikleri) 7. hafta : Bir fonksiyonun limiti, sağdan ve soldan limit kavramı.Sonlu ve sonsuz limitlerle işlemler. 8. hafta : Ara sınav. 9. hafta : Limitlerde belirsizlik halleri ve belirsizlik hallerinde limit hesabı. 10. hafta : Limitlerde belirsizlik halleri ve belirsizlik hallerinde limit hesabı. 11. hafta : Kısa sınav I. Bir fonksiyonun türevi ve türev kavramı. Türev alma kuralları (cebirsel fonksiyonlar). 12. hafta : Türev alma kuralları (cebirsel, irrasyonel ve bileşke fonksiyonlar). 13. hafta : Trigonometrik ve ters trigonometrik fonksiyonların türevleri. Üstel ve logaritma fonksiyonlarının türevleri. 14. hafta : Parametrik ve kapalı fonksiyonların türevleri. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Temel matematik kavramları ve matematiksel mantığı anlar.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kümeler, bağıntı ve fonksiyon kavramlarını anlar ve bunları karşılaştığı problemlere uygular. |
||
2) Temel fonksiyonların grafiklerini çizer ve bunları yorumlar. |
||
3) Bir gerçel değişkenli gerçel fonksiyonların limit ve türevlerini hesaplar ve yorumlar. |
||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Matematik bilgisini ve matematiksel mantığı işletmecilik problemlerinin anlaşılmasında ve çözümünde kullanarak doğru kararları alabilir. |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Ön hazırlıklar (eşitsizlik ve denklem çözme, mutlak değer, rasyonel ifadeler, çarpanlara ayırma, ikinci dereceden denklemler ) | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
2) | Fonksiyonlar ve Grafikleri, Doğrular, Paraboller ve Lineer Fonksiyonlar. | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
3) | Tek gerçel değişkenli gerçel fonksiyonlar, fonksiyonların en geniş tanım kümeleri. | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
4) | Fonksiyonlarla işlemler, işlemlerin özellikleri, ters fonksiyon ve bileşke fonksiyon. | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
5) | Bazı önemli fonksiyonlar ve grafikleri (doğrusal ve ikinci dereceden polinom fonksiyonlar). | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
6) | Bazı önemli fonksiyonlar ve grafikleri. (üstel fonksiyon, logaritma fonksiyonu ve özellikleri) | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
7) | Bir fonksiyonun limiti, sağdan ve soldan limit kavramı.Sonlu ve sonsuz limitlerle işlemler. | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
8) | Ara sınav. | ||
9) | Limitlerde belirsizlik halleri ve belirsizlik hallerinde limit hesabları. | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
10) | Süreklilik ve Türevlenebilme | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
11) | Türevlenebilme ve Türev alma kuralları. | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
12) | Çarpma ve Bölme Kuralı, Zincir Kuralı Logaritmik ve Üstel Fonksiyonların Türevi Kapalı Fonksiyonların Türevi | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
13) | Türev Uygulamaları, Marjinal Analiz | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler | |
14) | Eğri Çizme, Optimizasyon. | Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics, and the Life and Social Sciences | 14th Edition Richard J. Wood,Richard S. Paul,Ernest F. Haeussler |
Ders Notları / Kitaplar: | 1."Introductory Mathematical Analysis for Business, Economics and the Life and Social Sciences" by E.F. Haeussler, R. S. Paul, R.J. Wood, 14th Edition, Pearson,2018. ISBN-13:978-0134141107 2.“Calculus for Business, Economics, Life Sciences, and Social Sciences” 13th Edition by R.A. Barnett, M.R. Ziegler, K.E. Byleen, Prentice Hall,2014.ISBN-13:978-0321869838 3.Genel Matematik I: İşletme ve İktisat İçin, Mehmet Pekkaya. 4. Genel Matematik II: İşletme ve İktisat İçin, Mehmet Pekkaya. 5. İşletmeciler ve İktisatçılar için Matematik, Doğan Uysal. 6. İktisat ve İşletme Uygulamalı Genel Matematik,Esen Ağalı 7.İşletme matematiği- Bülent Kobu 8. İşletme matematiği-Ömer Önalan |
Diğer Kaynaklar: |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Öğrencilerin, iş hayatında çağdaş bilgi teknolojileri ve araçlarından yararlanabilmeleri, sürekli öğrenmeye istekli, yeniliklere açık ve değişimlere kolaylıkla uyum sağlayabilecek şekilde yetişmelerini sağlar | 2 |
1) | Analitik düşünebilme, örgütsel konularda sorun çözebilme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve iletişim becerilerini geliştirir. | 3 |
1) | İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. | 2 |
1) | İşletme yönetiminin temel konularını oluşturan finans, işletme, iktisat, yönetim-organizasyon, pazarlama, satış yönetimi, insan kaynakları yönetimi gibi konular dışında uluslararası ticaret alanı için gerekli olan dış ticaret, lojistik, tedarik zinciri yönetimi, gümrük, sigorta ve risk yönetimi gibi konularda da gerekli temel bilgilere sahip olur. | 4 |
1) | Uluslararası ticaret alanında gerekli olan temel bilgi, kavram ve teorileri öğrenir ve kullanabilir. | |
1) | Problemleri analiz edebilme, çözebilme ve çatışmaları yönetebilme yetkinliği kazanır. | 4 |
2) | Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alır, gerektiğinde liderlik yapar. | 3 |
2) | İşletme ve uluslararası ticaretin temel konuları dışında, öğrencilerin liderlik, davranış bilimleri, iletişim ve girişimcilik; ayrıca servis dersleri konumunda olan matematik, istatistik, hukuk, yöneylem araştırması, bilgi işlem ve yönetim bilişim sistemleri gibi konularda gerekli bilgiye sahip olur. | 4 |
2) | Bilgi ve iletişim teknolojileri ile bilgi sistemleri üzerinde işletmecilik ve uluslararası ticaret uygulamalarını etkin şekilde kullanır. | |
2) | Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. | 3 |
2) | Çalışmalarında problem çözme, zaman yönetimi, öz-disiplin ve etkin iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
3) | Gerekli teorik bilgi ve yöntemleri kullanarak etkin yönetim stratejileri geliştirebilir, yönetim süreçlerini planlayabilir, koordine edebilir, yürütebilir ve gereken kontrolleri yapabilir. | |
3) | Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | 1 |
3) | Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. | 4 |
4) | Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. | 3 |
4) | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. | 2 |
4) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. | |
5) | Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendir. | 2 |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri ileri düzeyde kazanır. | |
6) | Stratejik, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir. | 3 |
7) | Değişimi yönetebilme yetkinliği kazanır. | 4 |
8) | Yaşamboyu öğrenme bilinciyle kişisel ve sosyal gelişim gösterir. | |
9) | İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. | 2 |
10) | Kültürel bilince sahiptir ve bunu alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarır. | |
11) | Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. | |
12) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde) | 3 |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Problem Çözme | |
Ödev | |
Soru Cevap |
Ara Sınav | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 3 | % 15.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 35.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | 24 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 2 | 4 | 8 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 74 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 32 | 32 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 54 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 128 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 5 |