Dersin Amacı: |
işletmeler varlıklarını sürdürebilmek ve piyasa değerlerini maksimize etmek için fona ihtiyaç duymaktadırlar. bu fonların en uygun koşullarda temin edilmesi için finansman yöntemlerinin bilinmesi gerekmektedir. bu dersin amacı finansal sistemin işleyişini açıklamak, finansman tekniklerini öğretmek, finansal analiz becerisi kazandırmak ve yatırım kararları için gerekli bilgiyi sağlamaktır. |
Dersin İçeriği: |
finansal sistemin işleyişi, finansman teknikleri, finansal analiz, finansal planlama, yatırım kararları, finansal denetim, faiz hesaplamaları, paranın zaman değeri, risk ve getiri, oran analizi, çalışma sermayesi yönetimi, nakit yönetimi, stokların yönetimi, sermaye bütçelemesi, finans teorileri |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Finans yöneticilerinin aldığı yatırım ve finans kararlarına örnekler verebilir. Reel ve finansal varlıkları ayırt edebilir. Bir işletmeyi şirket şeklinde kurmanın avantaj ve dezavantajlarını bilir.
|
2) Şirketin finansal hedefinin neden piyasa değerini yükseltmek olduğunu açıklayabilir. Finansal piyasaların ve kuruluşların tasarrufları nasıl yatırıma yönlendirdiğini bilir. Yatırım fonları, emeklilik fonları, bankalar ve sigorta şirketlerinin temel yapılarını bilir.
|
3) Finansal piyasalar ve kuruluşların fonksiyonlarını açıklayabilir. Bilanço, Gelir Tablosu ve Nakit Akım tablosundaki bilgileri yorumlayabilir. Piyasa Değeri ve Defter Değerini hesaplayabilir. Gelirin, Nakit Akımından neden farklı olduğunu açıklayabilir.
|
4) Şirket gelirlerinin ve kişisel gelirlerin vergilendirilmesinin esaslarını bilir. Halka açık bir şirketin piyasa değerini ve piyasa katma değerini ölçebilir ve yorumlayabilir. Ekonomik Katma Değer ve sermaye, varlıklar ve özkaynakların getirilerini hesaplayabilir ve yorumlayabilir.
|
5) Tahvilin kupon oranını, cari getirisini ve vadeye kadar getirisini ayırt edebilir. Vadeye kadar getirisi verilen bir tahvilin piyasa fiyatını bulabilir, fiyatı verilen bir tahvilin getirisini bulabilir, fiyatlarla getirilerin neden aksi yönde hareket ettiğini gösterebilir. Tahvillerin neden faiz oranı riski sergilediğini gösterebilir.
|
6) Yatırımcıların neden tahvil derecelerine dikkat ettiklerini ve düşük dereceli tahvillerden daha yüksek faiz oranı istediklerini bilir. Internet veya gazetelerin finansal sayfalarında yer alan hisse raporlarını anlar. Gelecekteki kar payı tahminleri ve gelecekteki fiyatı verilmiş bir hissenin bugünkü değerini hesaplayabilir. Bir hisse senedinin beklenen getiri oranını çıkarmak için hisse değerleme formullerini kullanabilir.
|
7) Bir projenin iç verim oranını hesaplayabilir ve iç verim oranı kuralı kullanırken nelere dikkat edilmesi gerektiğini bilir. Karlılık endeksini hesaplayabilir ve fonlar sınırlı olduğunda bunu projeler arasında seçim yapmak için kullanabilir. Önerilen yeni bir projeye uygun bir şekilde atfedilebilecek nakit akımlarını belirleyebilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Faaliyet etkinliği, kaldıraç ve likiditenin kilit ölçülerini hesaplayabilir ve yorumlayabilir. Karlılığın, varlıkların etkin kullanımına ve karların satışlara oranına nasıl bağlı olduğunu gösterebilir. İşletmelerin sürdürülebilir büyümelerinin hem kar payı dağıtım politikasına hem de özkaynak getirisine bağlı olduğunu bilir.
|
2) İşletmenin finansal durumunu rakipleriyle ve kendisinin önceki yıllardaki durumu ile karşılaştırabilir. Belirli bir faiz oranı ile yatırılmış bir paranın gelecekteki değerini hesaplayabilir. Gelecekteki bir ödemenin bugünkü değerini hesaplayabilir. Bir dizi nakit ödemenin bugünkü ve gelecekteki değerini hesaplayabilir.
|
3) Bugünkü değer ve gelecekteki değerin işaret ettiği faiz oranını bulabilir. Farklı zaman aralıkları için verilmiş faiz oranlarını karşılaştırabilir. Reel ve nominal nakit akımları arasındaki farkı ve reel ve nominal faiz oranları arasındaki farkı bilir.
|
4) Fiyat-Kazanç oranlarını yorumlayabilir. Bir yatırımın net bugünkü değerini hesaplayabilir ve birbiri ile yarışan projelerin seçiminde kullanabilir. Geri ödeme kuralını bilir ve bunun neden her zaman hissedarların daha iyi olmalarını sağlamadığını açıklayabilir.
|
5) Standart finansal tablolardan bir projenin nakit akımlarını hesaplayabillir. İşletmenin vergi borcunun amortismandan nasıl etkilendiğini ve bunun projenin değerini nasıl etkilediğini bilir. Çalışma sermayesindeki değişikliklerin projenin nakit akımlarını nasıl etkilediğini bilir. Proje karlılığının, tahminlerdeki hatalardan nasıl etkilenebileceğini görmek için duyarlılık, senaryo ve başabaş analizlerini kullanabilir.
|
Yetkinlikler
("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
Hafta |
Konu |
Materyal Paylaşımı * |
|
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Şirket Hedefleri ve Yönetimi Yatırım ve Finansman Kararları, Finansal Piyasalar ve Finansal Kuruluşlar |
Ders Kitabı
Materyal
|
- -
|
2) |
Muhasebe ve Finans, Şirket Performansının Ölçülmesi |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
3) |
Paranın Zaman Değeri Gelecekteki Değer ve Bileşik Faiz, Bugünkü Değer, Çoklu Nakit Akımları, Eşit Seviyeli Nakit Akımları, Sonsuza Dek Ödemeler |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
4) |
Tahvil Değerleme Tahvil Piyasası, Faiz Oranları ve Tahvil Fiyatları, Vadeye Kadar Getiri, Tahvil Getiri Oranları, Getiri Eğrisi, Şirket Tahvilleri ve Ödeyememe Riski |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
5) |
Hisse Senedi Değerleme Hisse Senetleri ve Hisse Senetleri Piyasası, Piyasa Değerleri, Defter Değerleri ve Tasfiye Değerleri, Kar Payı İndirgeme Modeli, Büyüme Hisseleri ve Gelir(Değer) Hisseleri |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
6) |
Net Bugünkü Değer ve Diğer Yatırım Kriterleri Net Bugünkü Değer(NBD), Geri Ödeme Kuralı, İç Verim Oranı, Karlılık Endeksi |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
7) |
Yatırım Kararlarının Alınmasında İndirgenmiş Nakit Akımı Analizinin Kullanılması Nakit Akımının Hesaplanması. Proje Analizi. Firmalar Yatırım Sürecini Nasıl Organize Eder, Bazı "ise-ne?" Soruları, Başabaş Analizi, Reel Opsiyonlar ve Esnekliğin Değeri |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
8) |
Ara sınav |
-
Materyal
|
- -
|
9) |
Risk, Getiri ve Sermayenin Fırsat Maliyeti: Getiri Oranları, Riskin Ölçülmesi, Risk ve Çeşitlendirme. Piyasa Riskinin Ölçülmesi, Sermaye Bütçelemesi ve Proje Riski |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
10) |
Ağırlıklı Ortalama Sermaye Maliyeti ve Şirket Değerleme: Sermaye Maliyeti, Ağırlıklı Ortalama Sermaye Maliyeti, Sermaye Yapısının Ölçülmesi, Ağırlıklı Ortalama Sermaye Maliyetinin Hesaplanması ve Yorumlanması, Bütün Bir İşletmenin Değerlemesi |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
11) |
Kurumsal Finansman, Finans Kararları ile Değer Yaratmak, Kurumsal Finansman Kalıpları, Adi Hisse, İmtiyazlı Hisse, Dönüştürülebilir Menkul Kıymetler |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
12) |
Halka Açık Şirketler, Şirketlerin Halka Arzları, Raf Kayıt Sistemi, Piyasanın Hisse İhraçlarına Tepkisi, Tahsisli Satış |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
13) |
Borç Politikası, Vergisiz Bir Ekonomide Borçlanmanın Firma Değerine Etkisi, Sermaye Yapısı ve Kurumlar Vergisi |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
14) |
Temettü Politikası, Kar Payı Üzerindeki Sınırlamalar, Hisse Senedi Şeklindeki Kar Payları ve Hisse Bölünmeleri, Hisse Senedi Geri Satın Alımları, Hisse Senedi Geri Alımları ve Hisse Değerlemesi |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
15) |
Kar Payları ve Geri Satın Almaların Bilgi İçerikleri, Mükemmel ve Etkin Sermaye Piyasalarında Kar Payının İlintisiz Olması ve Ardındaki Varsayımlar, Kar Payları Neden Değeri Artırabilir veya Düşürebilir, Kar Paylarının ve Sermaye Kazançlarının Vergilendirilmesi |
Ders kitabı
Materyal
|
- -
|
|
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Oranı (1-5) |
1) |
İşletmenin; yönetim- organizasyon muhasebe-finans, pazarlama ve insan kaynakları olmak üzere temel alt alanlarında edindiği bilgiyi uygulayacak donanımına sahip olabilme. |
|
2) |
İşletme biliminin matematik, istatistik, davranış bilimleri, hukuk, bilişim teknolojileri gibi tamamlayıcı/destekleyici alanlarında bilgi sahibi olabilme. |
|
3) |
Uygun teori ve yöntemleri kullanarak işletmelerde ekonomik, teknolojik ve bilgi kaynak ve araçlarını etkin şekilde planlama ve kullanma becerisine sahip olabilme. |
|
4) |
Bölgesel ve küresel konulara/sorunlara, bilimsel araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. |
|
5) |
Bir yarıyıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygulayabilme. |
|
6) |
Öğrendiklerini nicel ve nitel veriler ile destekleyerek; yazılı, sözlü ve görsel iletişim araçlarını kullanarak, sistemli ve etkileyici bir biçimde alanı ve alanı dışındaki gruplara aktarabilme. |
|
7) |
Sorumluluk aldığı çalışmalarda var olan normları ve standartları eleştirel bakış açısıyla değerlendirebilme. |
|
8) |
Problemleri analiz edebilme, çözümlenmesini gerektiren ortamlarda ekip üyesi olarak görev ve sorumluluk alma, gerektiğinde liderlik yapabilme, çatışmaları ve değişimi yönetebilme yetkinliği kazanabilme. |
|
9) |
İşletme alanındaki uygulamalarda etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olabilme. |
|
10) |
Alanı ile ilgili dünyadaki değişen yönelimleri yorumlayabilme, yeniliği ve yenilikçi çalışma prensiplerini uygulamaya koyabilme. |
|
11) |
Avrupa Dil Portfolyosunun en az B1 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanabilme. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B2/B2+ düzeyinde). |
|
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Derse Özgü Staj |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Sunum / Seminer |
0 |
0 |
0 |
Proje |
0 |
0 |
0 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
42 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri |
Etkinlik Sayısı/Yarıyıl |
Süresi (saat) |
Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav |
2 |
16 |
32 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
30 |
30 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü |
- |
- |
77 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) |
119 |
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) |
5 |