DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50311METOZ-DIT0032 Uluslararası İktisat 1 Bahar 2 0 2 4
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi SEMANUR YALÇIN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:








Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı uluslararası ticaret teorileri ve politikalarının etkilerini analiz etme ve dünya ekonomisindeki güncel sorun ve riskleri yorumlayabilme bilgi ve becerisi sunmaktır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında, uluslararası ticaret teorileri, dış ticaret politikasının amaç ve araçları, gümrük tarifeleri ve ekonomik etkileri, tarife dışı dış ticaret politikası araçları ile döviz piyasası ve ödemeler bilançosu işlenmektedir.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Uluslararası ticaret teorilerini kavramak
  2) Dış ticaret politikası araçlarını kavramak
  3) Döviz piyasası işlemlerini kavramak
  4) Ödemeler bilançosu işlemlerini incelemek
  5) Uluslararası sermaye hareketlerini kavramak
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünya ekonomisinin işleyişini anlamak
  2) Gümrük tarifesinin amaçlarını ve uygulama alanlarını tespit etmek
  3) Dünya ekonomisindeki güncel sorunları takip etmek
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Uluslararası Ticaretin Tarihsel Gelişimi Ders notu
2) Merkantilizm, Klasik Liberalizm ve Uluslararası Ticaret Ders notu
3) Mutlak Üstünlükler Teorisi
4) Ricardo ve Karşılaştırmalı Üstünlükler Teorisi Ders notu, ilgili kaynaklar
5) Üretim Hacmi ve Maliyet Arasındaki İlişkiler Ders notu, ilgili kaynaklar
6) Uluslararası Fiyat Oranlarının (Dış Ticaret Hadlerinin) Oluşumu Ders notu, ilgili kaynaklar
7) Faktör Donatımı (Heckscher- Ohlin) Teorisi Ders notu, ilgili kaynaklar
8) Ara Sınav
9) Dış Ticaret Politikası ve Dış Ticaret - Kalkınma İlişkisi Ders notu, ilgili kaynaklar
10) Sanayileşmenin Uluslararası Kalkınmaya Etkisi
11) Gümrük Tarifeleri Ders notu, ilgili kaynaklar
12) Tarife Dışı Ticaret Politikası Araçları Ders notu, ilgili kaynaklar
13) Dış Ödemeler Bilançosu ve Ödemeler Bilançosunun Denkleşmesi Ders notu, ilgili kaynaklar
14) Döviz Piyasası Analizleri ve Döviz Kuru Değişmelerini Açıklamak Ders notu, ilgili kaynaklar
15) Final Sınavı
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Prof.Dr.Halil Seyitoğlu, (2007). Uluslararası İktisat, Teori, Politika ve Uygulama, 21.Baskı, Güzem Can Yayınları

James Gerber, (2017). Uluslararası İktisat, 6.Baskı, Nobel Akademik Yayıncılık


Diğer Kaynaklar: Ahmet Söylemezoğlu, (2020). Küresel Ekonomi Düzeni: Kurumlar ve Kurallar, Remzi Kitapevi

Paul Hirst ve Graham Thompson, (2003). Küreselleşme Sorgulanıyor, 4. Baskı, Dost Yayınevi, Ankara

Nouriel Roubini, Kriz Ekonomisi, (2017). Pegasus Yayınevi, İstanbul

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) Dış ticaret, gümrük ve lojistik mevzuatlarını bilir, ulusal ve uluslararası düzenlemelere uygun işlem yapar.
2) Ticaretin finansmanı, dış ticaret muhasebesi ve uluslararası ödeme yöntemleri konularında bilgi sahibidir ve uygulayabilir.
3) Uluslararası pazarlama stratejileri oluşturabilir, elektronik ticaret süreçlerini yönetebilir.
4) İş yaşamında karşılaşılan problemleri analiz eder, çözüm üretir ve karar alma süreçlerine etkin katılım sağlar.
5) Dış ticaret yazılımları ve paket programlarını etkin biçimde kullanabilir.
6) Mesleki etik kurallarına uygun davranır, iş sağlığı ve güvenliği ilkelerini gözeterek çalışır.
7) Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi süreçlerini açıklar ve uygulamada karşılaşılan sorunlara çözüm önerileri getirir.
8) Türkçe’yi doğru ve etkili kullanır; alanıyla ilgili İngilizce terimleri ve belgeleri anlayıp yorumlayabilir.
9) Küresel ekonomi, Türkiye ekonomisi ve Avrupa Birliği ilişkilerini analiz ederek dış ticaret politikalarını değerlendirir.
10) Gümrük işlemleri, serbest bölgeler ve dış ticaret teşvikleri konularında bilgi sahibidir.
11) Alanıyla ilgili konularda bireysel veya ekip içinde sorumluluk alır ve etkin iletişim kurar.
12) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek, mesleki gelişimini sürdürür ve güncel gelişmeleri takip eder.

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Okuma
Ödev
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Ödev Değerlendirme
Uygulama Sınavı

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 10.00
Ara Sınavlar 1 % 40.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 42
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 1 2
Ara Sınavlar 1 1.5 1.5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2.5 2.5
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 6
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 48
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 4