DERSİN GENEL BİLGİLERİ |
Ders Kodu | Ders Adı | Yıl | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
50613METOZ-BLP0164 | Sistem Analizi ve Tasarımı | 1 | Bahar | 2 | 0 | 2 | 3 |
Dersin Türü: | Zorunlu |
Dersin Düzeyi: | Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey |
Dersin Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Ön/Yan Koşulu: | Yoktur |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi CANSU ŞAHİN KÖLEMEN |
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı: |
|
Dersin Kategorisi: |
BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI |
Dersin Amacı: | Öğrencilere, bilgi sistemlerini analiz edip fizibilite raporlarını çıkarma becerisini kazandırdıktan sonra veri akış diyagramları ve karar tabloları yardımıyle tasarımı tamamlayarak proje hazırlamayı öğretebilmek. |
Dersin İçeriği: | Sistem Analizi ve Tasarımı dersi “Sistem Yaklaşımı ve Analizi” ile ilgili temel kavramlarına ilişkin bilgi sağlamak amacı ile tasarlanmıştır. Sistem yaklaşımının tanıtılmasını takiben bilgi sistemlerinin tasarımı, analizi, planlanması ve kurulmasına ilişkin temel teknik ve metodolojiler sunulacaktır. Sistem Mimarisi, Gereksinim Analizi, Modelleme, Kullanıcı Ara Yüzü Tasarımı, Proje Planlaması ve Yönetimi konuları kapsanacaktır. |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Sistem kavramı ve genel sistem teorisindeki temel kavramları bilir. |
||
2) Bilgi sistemi ve bilgi sistemi türleri; bilgi sistemi geliştirme süreci kavramları hakkında iyi bir anlayışa sahip olabilir. |
||
3) Sistem analisti görev ve yetenekleri; ön inceleme ve fizibilite analizi; sistem önerisi hazırlama ve sunma; sistem gerçekleme; yeni sisteme geçme süreci hakkında temel bilgi sahibi olabilir. |
||
4) Sistemi analizi ve tasarımı yeteneğini kazanır. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) |
Hafta | Konu | ||
Ön Hazırlık | Pekiştirme | ||
1) | Oryantasyon | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
2) | Sistem Analizi ve Tasarımına giriş | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
3) | Fizibilite Analizi ve Gereksinim Belirleme | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
4) | Gelişmiş Sistem ve Analizi Kavramı | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
5) | Sistem Tasarımı | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
6) | Girdi Tasarımı | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
7) | Çıktı Tasarımı | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
8) | Ara Sınav | ||
9) | Veritabanı Tasarımı | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
10) | Yazılım Geliştirme ve Test Etme | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
11) | Yazılımı Yaşama Geçirme | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
12) | Sistem Bakım ve Desteği | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
13) | Belge Akış Tabloları, Veri sözlüğü | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
14) | Karar Tabloları, Karar Ağaçları | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 İlgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması | |
15) | Ödev Sunumları | ||
16) | Final Sınavı | Çetin Güler, Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık; 1. Baskı, 2017 tüm bölümler |
Ders Notları / Kitaplar: | Prof.Dr. Oya KALIPSIZ, Dr. Ayşe BUHARALI ve Göksel BİRİCİK, 2011. Sistem Analizi ve Tasarımı, Papatya Yayıncılık |
Diğer Kaynaklar: | John W. Satzinger, Robert B. Jackson, Stephen D. Burd, 2008. Systems Analysis and Design in a Changing World, Course Technology Çetin Güler, 2007. Sistem Analizi ve Tasarımı, Nobel Akademik Yayıncılık Prof. Dr. Oya Kalıpsız, Ayşe Buharalı, Göksel Biricik, 2012. Sistem Analizi ve Tasarımı, Papatya Yayıncılık Nafiz Ünlü, 2017. Sistem Analizi ve Tasarımı, Abaküs Kitap |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Oranı (1-5) | |
1) | Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. | 2 |
1) | Bilişim güvenliği teknolojisi ve yazılım alanındaki temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar. | |
1) | Kurumsal siber güvenlik kural ve yönergelerini tanımlar. | 2 |
1) | Donanım aracılığı ile meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. | 1 |
1) | Bilgi teknolojileri sistemlerinin bilinen siber güvenlik açıklıklarına karşı yayınlanan yamaların takibini yapar. | 1 |
1) | İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. | 1 |
2) | Kullanıcıların işlerini yapabilecekleri kadar yetki verilmesinin önemini açıklar. | 1 |
2) | Bilgi Güvenliği Prosedür ve kontrol bileşenlerini oluşturur. | 1 |
2) | Siber varlıkları bilir ve bilgi güvenliği açısından analiz eder. | |
2) | Yazılım bileşenlerinde meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. | 5 |
2) | Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | 1 |
2) | Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. | 1 |
3) | Yerel alan ağlarında meydana gelebilecek herhangi bir istismarın tespiti ve önlenmesi için gerekli görev ve sorumlulukları listeler. | 5 |
3) | Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. | 1 |
3) | Siber güvenlik risk yönetimi sistemini deneyimler. | |
3) | Siber saldırıya karşı teknolojik olmayan mücadele araç ve metotlarını tespit eder. | 1 |
3) | Etkili olay yönetimi için gerekli politikaları ve süreçleri açıklar. | 1 |
3) | Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | 1 |
4) | Yetkilerin doğru yapılandırılması, gerçekleşmiş, gerçekleşmekte veya başarısız olmuş siber saldırın tespiti, koruma için tepkinin zamanında verilebilmesi ve yasal zorunlukların yerine getirilmesini için siber sistemlerin izlenmesinin önemini açıklar. | |
4) | Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. | 1 |
4) | Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular. | |
4) | 21.yüzyıl becerisi olan iletişim becerisini dersinde edindiği teorik bilgileri iş hayatında uygular. | |
4) | Siber saldırıya karşı teknolojik yöntem araç ve metotlarını tespit eder. | 1 |
4) | Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. | 1 |
5) | İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır. | |
5) | İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. | 1 |
5) | Kullanıcı eğitimi ve siber güvenlik farkındalığının önemini açıklar. | 4 |
6) | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. | 1 |
6) | Bilgi Güvenliği Teknolojisi alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat ve düzenlemeleri hatırlar. | 1 |
7) | Programlama temellerini ve algoritma bilgisini tanımlar. | 1 |
7) | Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. | 1 |
8) | Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. | 1 |
9) | Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). | 1 |
BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ |
Anlatım | |
Tartışma | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru Cevap |
Ara Sınav | |
Sunum | |
Yarıyıl Sonu Sınavı | |
Kısa Sınav | |
Ödev Değerlendirme |
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Uygulama Sayısı / Yarıyıl | Katkı Oranı |
Kısa Sınavlar | 2 | % 20.00 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30.00 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | % 50.00 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | 0 |
Proje | 0 | 0 | 0 |
Ödevler | 1 | 5 | 5 |
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 47 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ | |||
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri | Etkinlik Sayısı/Yarıyıl | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü | - | - | 40 |
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) | 87 | ||
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) | 3 |