DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50912METOZ-IAY0011 Resüstasyon 1 Güz 2 2 3 3
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğretim Görevlisi NEBİ ARAZ
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:









Dersin Kategorisi: Mesleki Alan

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Resüstasyon dersinde; Temel yaşam desteği ve ileri yaşam desteği sağlama ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu dersin sonunda öğrenciler, temel yaşam desteği, ileri yaşam desteği, defibrilasyon, havayolu açıklığı, ventilasyon, kardiyopulmonerarreste kullanılan ilaçlar ve sıvı tedavisi, özel durumlarda CPR hakkında bilgi sahibi olmak

Derse Özgü Kurallar

Kardiyopulmoner arrest sırasında uygulanması gereken temel ve ileri yaşam desteklerini öğrenir

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Temel mesleki bilgilere sahip olur.
  2) Dünyada ve Türkiye’de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir.
  3) Bireysel ve Örgütsel iletişim ilkelerini bilir.
  4) Temel Yaşam Desteği uygulamalarını bilir.
  5) İleri Yaşam Desteği uygulamalarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Acil araç kullanımı bilgi ve becerisine sahip olmak
  2) Defibrilasyon ve kardiyoversiyon yapabilme becerisine sahip olmak
  3) EKG ritim analizi yapabilmek
  4) Travma ekipmanlarının kullanım ve bakım becerisine sahip olmak
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir.
  2) Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar.
  3) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik olarak ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir
  4) Hasta transportu sırasında hasta veya yaralıların durumlarına uygun pozisyon verebilme becerisine sahiptir.
  5) Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir ve uygular.
  6) Kendini sosyal ve kültürel anlamda geliştirerek bireysel farkındalık bilincine sahip olabilme

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Kalbin Anatomi ve Fizyolojisi Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
2) Karidiyopulmoner Arrest Nedenleri Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
3) Acil durum kodları Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
4) Temel yaşam desteği Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
5) İleri yaşam desteği Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
6) Neonatal Resüsitasyon Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
7) Özel durumlarda CPR Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
8) Ara Sınav
9) Defibrilasyon, Kardiyoversiyon ve Pacing Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
10) Mekanik ventilasyon Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
11) Temel EKG Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
12) İleri EKG Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
13) Kardiyak arrestte kullanılan ilaçlar Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
14) Post kardiyak arrest sendromu Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
15) Vaka Çalışması Ders notları, gazete haberleri, internet araştırması
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -Hemşire, Tekniker ve Teknisyenlere Yönelik Travma ve Resüsitasyon Kursu Kitabı HTT-TRK ISBN: 978-9944-5104-1-7
2-www.travma.org.tr
3-Alanda Acil Bakım (Paramedikler için) Yeditepe Üniversitesi yayınları, Yrd.Doç.Dr.Sezgin Sarıkaya, 2009.
4-Hastane Öncesi Acil Bakımda EKG ve Aritmi Yönetimi, Ali Ekşi, Mehdi Zoghi, AgahÇertuğ, 2011.
Diğer Kaynaklar: Gazate, Dergi, Makale, Sunumlar

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 3
1) Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
1) Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak, durumu değerlendirir, gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar ve uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar. 5
1) Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır. 4
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 3
1) Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doğru karar verir. 4
2) Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir. 3
2) Alanında faaliyet gösteren bir işletmede eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 5
2) Acil yardım müdahalesinde bulunulan kişilerin fiziksel ve ruhsal değerlendirmelerini birinci ve ikinci tıbbi değerlendirme prensiplerine göre uygulayabilir
2) Felaket durumlarında ve Acil Serviste bakım önceliğini belirlemek için triyaj uygular. 3
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir
2) Travmalı hastalara genel yaklaşımını ve travma ekipmanlarını etkin kullanımını bilmek, travmalı kişiye acil bakım becerisine sahip olur 5
3) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
3) Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesi ve kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur. 4
3) Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar, yönetir ve uygular.
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 4
3) Ambulans sürücüsü olarak görev alır 4
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır.
4) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 4
4) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır.
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder.
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri alanı ile ilişkili olarak temel düzeyde kazanır.
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir.
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir.
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde).

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Vaka Çalışması
Problem Çözme
Gösterip Yaptırma
Ödev

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Sunum
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 1 % 10.00
Ödev 1 % 5.00
Sunum 1 % 5.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 10 4 40
Laboratuvar 5 4 20
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 0 0 0
Ödevler 1 2 2
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 64
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 2 4
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 8
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 72
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 3