DERSİN GENEL BİLGİLERİ

Ders Kodu Ders Adı Yıl Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
50912TATOZ-CGE0031 Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları 1 Güz 4 0 4 5
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi: Önlisans      TYYÇ:5. Düzey      QF-EHEA:Kısa Düzey      EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Öğretim Dili: Turkish
Dersin Ön/Yan Koşulu: Yoktur
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi FATMA MELTEM YURTSEVEN
Dersin Öğretim Eleman(lar)ı:


Dersin Kategorisi:

BÖLÜM II: DERSİN TANITIMI

Dersin Amacı ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, anne ve çocuk sağlığını koruma ve geliştirmeye ilişkin genel bilgi vermektir.
Dersin İçeriği: Anne-çocuk sağlığının önemi, Türkiye ve dünyadaki mevcut durum hakkında bilgi, kadın sağlığına etkili faktörler, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemdeki sık karşılaşılan sağlık sorunları, yenidoğan sağlığı, emzirme (laktasyon), cinsel yolla bulaşan hastalıklar, kadın ve çocuk sağlığını koruma ve yükseltme stratejileri

Derse Özgü Kurallar

Diğer derslerde de olduğu gibi derse %70 devam etme zorunluluğu vardır.

Dersin Öğrenme Çıktıları (DÖÇ)

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ), dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin kendilerinden sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri ifade eder. Bu bağlamda, bu ders için tanımlanmış olan Ders Öğrenme Çıktıları aşağıda verilmektedir.
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ana çocuk sağlığına ilişkin temel kavramları açıklar.
  2) Ana çocuk sağlığının ülkemizdeki ve düyadaki durumunu açıklar.
Yetkinlikler ("Bağımsız Çalışabilme", "Sorumluluk Alabilme", "Öğrenme", "İletişim ve Sosyal" ve "Alana Özgü" yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ana çocuk sağlığında risk yaratan etmenleri sıralar.

Haftalık Ders Planı

Hafta Konu
Materyal Paylaşımı *
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Anne-çocuk sağlığının tanımı, ülkemizde ve dünyada çocuk sağlığının durumu. 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
2) Gebeliğin oluşumu, anne karnında çocuk gelişimi. 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
3) Gebelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuğun gelişimine etkileri 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
4) 0-6 yaş çocuklarının büyüme gelişiminin değerlendirilmesi 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
5) 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yöntemleri 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
6) Aşılar, Genetik ve metabolik hastalıklar 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
7) Nörolojik sistem sorunu olan çocuk 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
8) Ara Sınav
9) Kronik hastalığı olan çocuk ve ailesi 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
10) Solunum sorunu olan çocuk 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
11) Kardiyolojik sorunu olan çocuk 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
12) Endokrin sistem sorunu olan çocuk 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
13) Genito-üriner sistem sorunu olan çocuk 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
14) Çocuk istismarı ve ihmali 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
15) Çocuk istismarı ve ihmali 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi. 2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık, 3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005 4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008. 5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık. Kaynakların ilgili bölümün ve elde edilecek diğer kaynakların okunması
*Bu alan öğrencilerin ders öncesi hazırlık ve sonrası dersi pekiştirme için paylaşılan ders materyallerini içerir.

Ders İçin Zorunlu/Önerilen Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Atak, N. (2010). Anne Çocuk Sağlığı. Ya-pa yayınevi.
2- Komisyon. (2005). Anne Çocuk Sağlığı. Ankara: Kök Yayıncılık,
3- Füsun Kitapçı Uysal. Anne ve Çocuk Sağlığı. Morpa Yayınları, İstanbul 2005
4- Susan, A. Orshan. Maternity, newborn, and women's health nursing: comprehensive care across the life span. Lippincott Williams & Wilkins, 2008.
5- Bayhan, P., Artan, İ. (2018). Sağlık Kuruluşlarında Çocuk. Ankara: Hedef Yayıncılık.
Diğer Kaynaklar: 1- Baykoç, N. (2011). Uzun Süreli (süreğen) Hastalığı Olan Çocuklar ve Eğitimleri. Ankara: Gündüz Eğitim Yayıncılık.
2- Aral, N. ve Keskin, A.D. (2015). Hastanede Oyun ve Oyun Odaları. Hasta Çocukların Gelişimi ve Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset.
3- Yılmazer, Y., Yıldız, S., Şahinöz, A. (2015). Hasta Çocuğa Yönelik Eğitim Düzenlemeleri. Hasta Çocukların Gelişimi ve Eğitimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset.
4- Baykoç Dönmez, N. (1989). Hastanede Yatan Çocuklarda Görülen Ayrılık Kaygısı ve Bu Kaygıyı Giderici Önlemler. Okul Öncesi Eğitimi.
5- Bilir, Ş., Dönmez, N.B. (1987). Çocuk ve Hastane. Ankara: Ayyıldız Yayınları.

Dersin Program Öğrenme Çıktılarına Katkı Düzeyi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Program Öğrenme Çıktıları Katkı Oranı (1-5)
1) İş hayatındaki tüm süreçleri deneyimler. 3
1) Çocukların gelişim düzeylerine ve gelişen teknolojiye uygun, eğitici materyal tasarlar. 5
1) Problemleri analiz edebilme ve çözebilme yetkinliği kazanır. 4
1) Normal gelişim gösteren çocuklar ile özel eğitime ihtiyacı olan çocukların gelişimsel özellikleri ve öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar. 5
1) Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 5
1) Çocuk gelişimine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar,
2) Bilgiye erişimde kaynaklara doğru ulaşır ve kullanır. 4
2) Alanında faaliyet gösteren bir kurumda eğitim alanı ile ilgili faaliyetlerde yer alır. 4
2) 0-18 yaş grubu çocuklarının eğitiminin; önemi, amacı ve ilkeleri arasındaki ilişkiyi ifade eder. 4
2) Çocuk, aile, meslektaşları ve alanı ile ilgili kurum ve kuruluşlar ile etkin iletişim kurar. 5
2) Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
2) Etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 4
3) Alanı ile ilgili iş ve işlemlerde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 5
3) Alanı ile ilgili eğitim sürecinde ekip çalışmasında rol alır. 4
3) Gelişim alanları ile ilgili kuramları açıklar. 5
3) Teorik bilgiler ile uygulamayı karşılaştırır. 4
3) Bir yarı yıl boyunca iş hayatının içinde bulunarak öğrendiği teorik bilgilerini uygular.
3) Alanı ile ilgili konularda ve süreçlerde bilgisayar programlarını ve teknoloji kullanır. 4
4) Çocuk hakları ile ilgili temel, kuramsal bilgileri açıklar. 5
4) Yazılı, sözlü iletişim ve etkileşimin farkındadır. 5
4) Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumlara, sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
4) Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. 3
4) Alanında edindiği bilgi ve tecrübeleri derler. 5
5) İş dünyasının ve toplumun beklentileri doğrultusunda gelişen ve üniversitemizin kurumsal çıktıları olarak tanımlamış olduğu yetkinlikleri temel düzeyde kazanır.
5) Alanı ile ilgili konularda, normal gelişim gösteren çocukların ve özel gereksinime ihtiyacı olan çocukların ailelerini bilgilendirir. 5
5) İleri teknolojileri ve dijital dönüşüm ile ilgili gelişmeleri takip eder. 3
6) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanır. 5
6) Alanı ile ilgili konularda mesleki etik ve sorumluluk bilinci oluşturur. 3
7) İş Sağlığı ve Güvenliği, Çevre Koruma, Afet ve Acil Durum hakkında bilgi sahibidir.
7) Yurttaşlık yeterliliği konusunda bilinç sahibidir. 4
8) Alanıyla ilgili gelişmeleri girişimci anlayışla değerlendirir. 3
9) Avrupa Dil Portfolyosunun en az A2 düzeyinde tanımlanan Yabancı Dilde (İngilizce) iletişim kurma yetkinliği kazanır. (Öğretim dili İngilizce olan programlar için B1 düzeyinde). 4
10) Küresel Bakış Açısı Geliştirme yetkinliği kazanır. 5
11) Kültürel Bilinç ve İfade yetkinliği geliştirir. 4
12) Sosyal ve Yurttaşlık Yeterliliği kazanır. 3

BÖLÜM IV: DERSİN ÖĞRENME VE ÖĞRETME YÖNTEMLERİ İLE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ

Dersin Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm öğrenme ve öğretme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların öğrenme ve öğretme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Öğrenme ve Öğretme Yöntemleri
Anlatım
Tartışma
Problem Çözme
Okuma
Akran Eğitimi
Beyin Fırtınası
Soru Cevap

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri

(Üniversitemiz genelinde kullanılan tüm ölçme ve değerlendirme yöntemleri sistematik olarak yönetilmektedir. Akademik birimlerden gelen talepler doğrultusunda bölüm/programların ölçme ve değerlendirme yöntemleri ilgili kurullarımız tarafından değerlendirilmekte ve uygun bulunursa, üniversite havuzunda toplanmaktadır. Bölüm ve programlar, kendileri için program tasarımlarına uygun olan yöntemleri bu havuzdan seçebilmektedirler. Benzer şekilde, dersler için kullanılması uygun görülen yöntemler de programlar düzeyinde belirlenmiş olan yöntemler arasından seçilebilmektedir.)
Programa Genelinde Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ders İçin Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri
Ara Sınav
Yarıyıl Sonu Sınavı
Kısa Sınav
Ödev Değerlendirme

Dersin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemlerinin Başarı Notuna Katkısı

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Uygulama Sayısı / Yarıyıl Katkı Oranı
Kısa Sınavlar 2 % 20.00
Ara Sınavlar 1 % 30.00
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50.00
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİNİN BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
YARIYIL SONU SINAVININ BAŞARI NOTUNA KATKI ORANI % 50
Toplam % 100

BÖLÜM V: DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Ders 15 4 60
Laboratuvar 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Derse Özgü Staj 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 0 0 0
Sunum / Seminer 0 0 0
Proje 0 0 0
Ödevler 1 12 12
Öğrenme ve Öğretme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 72
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ İŞ YÜKÜ
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Etkinlik Sayısı/Yarıyıl Süresi (saat) Toplam İş Yükü
Kısa Sınav 2 16 32
Ara Sınavlar 1 16 16
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 24 24
Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri Toplam İş Yükü - - 72
TOPLAM İŞ YÜKÜ (Öğrenme ve Öğretme + Ölçme ve Değerlendirme Etkinlikleri) 144
DERSİN AKTS KREDİSİ (Toplam İş Yükü/25.5 Saat) 5